Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142

    Störningar vid uppspelning av MP3 på RCD510

    Hallåj!

    Köpte en USB-kabel som tillbehör till golfen för att spela upp MP3or från ett USB-minne.
    Fick med en kabel för iPhone, men eftersom utrymmet är begränsat så köpte jag alltså till även USB-varianten.

    För att kunna få plats med många låtar, men ändå inte riskera att allt segar ihop, köpte jag även ett av marknadens snabbaste USB-minnen:
    http://www.corsair.com/usb-drive/fla...lashdrive.html

    Har nu fyllt på minnet med ett gäng GB med musik, men tyvärr så låter det inte så bra.
    Ljud är alltid svårt att förklara, men det låter som digitala störningar i ljudet när man spelar MP3-filer från minnet.
    Det kan te sig olika, ibland hör man att man hoppar från en halv sekund i låten och ibland hör man höga diskantljud som sticker till (lyssnar man på hög volym kan det t.o.m. göra ont i örat).

    Jag har gjort koll mot checksum-filer för att se att inget blivit korrupt vid överföringen till minnet, och dessa matchar till 100%. Spelar jag upp låtarna direkt från minnet i datorn låter det bra.

    Någon annan som råkat ut för detta?
    Jag borde ha senaste firmware-versionen eftersom jag plockade ut bilen i september 2011, right?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Antar att ingen annan lider av detta med tanke på antalet svar

    Kan tillägga att efter en tids experimenterande så händer inte detta varje gång. Har inte hittat sambandet ännu, men antingen så händer det på alla filer/låtar eller så händer det inte på någon. Skumt!

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    MP3 i sig är redan ganska komprimerade, så dessa högfrekventa stickljud kan jag höra på vissa mp3or oavsett stereo, men det blir bättre med tiden då förmågan att höra höga frekvenser försvinner med åren hos alla människor, så du har fortfarande unga öron :P

    Testa med mindre komprimerade mp3or och se om det blir skillnad (och om min teori stämmer).
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    MP3 i sig är redan ganska komprimerade, så dessa högfrekventa stickljud kan jag höra på vissa mp3or oavsett stereo, men det blir bättre med tiden då förmågan att höra höga frekvenser försvinner med åren hos alla människor, så du har fortfarande unga öron :P

    Testa med mindre komprimerade mp3or och se om det blir skillnad (och om min teori stämmer).
    Om jag fortsätter lyssna på det här så lär jag inte höra ljuden snart, så det är ju en lösning ja

    Skämt å sido så kanske det kan vara en bra idé att ta samma låt, och komprimera den i olika grad och provspela alla versionerna för att se om det gör nån skillnad.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag tror att problemet ligger i USB porten på bilens radio som inte riktigt hänger med, har du provat med mindre USB-minne?
    Med dagens stora USB-minnen, varför köra i MP3 format? 16-bit, 44khz WAV (cd-kvallitet) slår alla varianter av mp-3 i ljudkvalitet!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag tror att problemet ligger i USB porten på bilens radio som inte riktigt hänger med, har du provat med mindre USB-minne?
    Med dagens stora USB-minnen, varför köra i MP3 format? 16-bit, 44khz WAV (cd-kvallitet) slår alla varianter av mp-3 i ljudkvalitet!
    Så pass, nej jag har faktiskt inte provat med nåt mindre. Vet att andra märkens radio klarar av exakt samma minne iaf.

    Jag försökte spela upp lossless, men det gick inte så bra, det klarade den inte. Så ja, det blir nog att konvertera till WAV.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag kör med 16gb corsair, det är blå/svart gummiklätt till min rcd510, funkar hur bra som helst.
    Mna filer är oftast mp3 256-320, en del med variabel bitrate.

    Fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Jag kör med 16gb corsair, det är blå/svart gummiklätt till min rcd510, funkar hur bra som helst.
    Mna filer är oftast mp3 256-320, en del med variabel bitrate.
    Låter som lillebror till den jag har, denna:
    http://www.corsair.com/usb-drive/fla...e-cmfvy3s.html

    Isf är våra "setups" väldigt lika.

    Det jag upptäckt är dels att det händer oftare om bilen stått ute i kylan (mao att minnet är kallt?!), men även att det kan gå att lösa om man drar ur minnet och stoppar i det igen (ibland krävs fler ggr). Ingen logik men det löser problemet, skumt!

  9. #9
    MiWi
    Gäst
    Det är inte så pass enkelt att AUX-volymen på huvudenheten måste justeras? Varit med om liknande det du beskriver i en Scirocco nämligen.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Får min RNS 510 på onsdag (om nu inte posten ska jävlas änumera).
    Har exakt samma minnen som du har så kan testa lite då, även om jag med 99.99% säkerhet vet att det inte har något med minnes typen att göra.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    En till som väntar på RNS, min väntas anlända imorgon om posten sköter sig. Kom till sorteringen idag.
    Är det någon som vet om man kan kolla historien på en sån? Bara att fråga Din Bil eller?
    Fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Det är inte så pass enkelt att AUX-volymen på huvudenheten måste justeras? Varit med om liknande det du beskriver i en Scirocco nämligen.
    Den påverkar väl inte uppspelningen via MDI? Är väl bara via analoga 3,5mm-ingången?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Får min RNS 510 på onsdag (om nu inte posten ska jävlas änumera).
    Har exakt samma minnen som du har så kan testa lite då, även om jag med 99.99% säkerhet vet att det inte har något med minnes typen att göra.
    Tack!

  14. #14
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Den påverkar väl inte uppspelningen via MDI? Är väl bara via analoga 3,5mm-ingången?
    Det kan vara en idé att kolla upp ifall att.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Det kan vara en idé att kolla upp ifall att.
    Har ställt om till mellanläget, vi får se vad som händer.

    Vi kan nog stryka min teori om temperatur iaf, för igår var det -2, kallt minne men inga konstiga ljud.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    AUX in-volymen gör ingen skillnad, den påverkar som sagt bara AUX IN-ingången som är analog 3.5mm.

    Det enda jag kan konstatera är att jag kan få ljudet bra om jag rycker ur och stoppar i USB-minnet några ggr. Dessutom verkar det bli mer missljud om bilen stått ute och det är kallt än om den stått i mitt varmgarage. Skumt att ingen annan råkat ut för det dock. Kan man höra av sig till VW och fråga om de hört talas om det eller kommer det bli det klassiska att de säger att jag är den enda?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Kristian X
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24
    Kolla aux volymen, sänk till max. Den påverkar visst.

    Installerade mdi i min bil och lyssnade på spotify via iPhone och lät skit... Efter mkt trixade provade jag det ologiska och sänkte aux och vips perfekt ljud!

    Ologiskt? Javisst men googla och fler har märkt problemet...

    Edit, såg att du testad det, men oavsett så påverkar aux mdi vid vissa tillfällen...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin