Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lupo FSI

  1. #1
    Mats W
    Gäst

    Lupo FSI

    Hej!

    Detta är mitt första inlägg här inne.=) ! Som rubriken antyder är jag ägare till en Lupo FSI som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig att brain-storma lite kring…

    Motorlampan lyser, men bilen går bra (t.o.m mycket bra!) förutom att bränsleförbrukningen ligger lite väl högt över den förväntade. Idag drar bilen 0,65 på landsväg – borde vara 0,49 enligt specifikationerna. Felkoden P1031 är avläst– (styrning sugrörsspjäll för luftflödesstyrning - börvärdet nås ej). Har därefter bytt en magnetventil på VAG-verkstad men lampan tändes igen efter 15 minuter och felkoden kvarstår. Bytte sedan på egen hand avgasflätan mellan grenrör och katalysator som verkade läcka och släckte lampan på nytt, men efter 15 minuter … BLING! Lampan tändes igen. Samma felkod (P1031).

    Har redan fått några vinkar från andra hobbymekare, bl.a. att bakre NOx-sensorn på katalysatorn är trasig och/eller att vevhusventilationen drar tjuvluft/backventilen är trasig. Har även fått rådet att tanka 98-oktanigt bränsle (det rekommenderas även enligt instruktionsboken). 95-oktanigt svavelhaltigt bränsle ska inte vara nyttigt för avgasreningen/motorstyrningen på dessa ”tidiga” FSI-motorer?!

    Någon som har lite input? Enligt wiki-sidan List of discontinued Volkswagen Group petrol engines ska min Lupo ha en ARR-motor, vilken är nära nog identisk med AXU (Polo Mk4) och BKG/BLN (Golf Mk5).

    Jag har varit ute en vända i verkstaden tidigare i kväll och försökt lura ut hur jag åtminstone ska kunna testa om backventilen är hel – men hur gör man?? Finns det någon länk där man kan se skisser på min motor utlagda på nätet?

    Många frågor – men den frågvise brukar oftast lära sig något?!

    // Mats

  2. #2
    Mats W
    Gäst
    Okej några här inne har läst - men jag tror att jag kanske själv har ett av svaren (en fundering åtminstone):

    Om vevhusventilationen är tät och/eller backventilen är trasig, så kan det väl orsaka ökad förbrukning om man tänker på det... För om motorn tar tjuvluft så blir det för mycket luft och styrdonet kompenserar med att ösa in mer bränsle för att den strävar efter att få rätt avgasvärden?

    Har fått ett tips under förmiddagen: Funktionen på backventilen kan man enkelt kolla genom att starta bilen och lossa på oljepåfyllnings locket =) ! Om oljelocket sugs fast lite lätt till motorn så har man en kass backventil, för då så suger motorn in vevhusgaserna in i insuget och då fasnar olje locket eftersom där blir vacuum i motorn?! Men om man lossar oljelocket och det blåser lite lätt ifrån oljepåfyllningen så är väl backventilen OK.

    Just my 5 cents...
    // Mats

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Motorn är byggd för att gå bäst på 98oktan och den drar så pass mycket mindre att det mycket troligt lönas sig att köra på 98 istället för 95
    ganska stor skillnad med erfarehet av den Golf fsi jag har haft även då 99oktan fanns att köpa så var det inte pengarna i sjön

    Nox-sensorn om den nu är kass är ganska dyr, så om jag vore er så skulle jag bara göra en felkodsradering utanför bes-hallen och köra vidare om motorns gång är ok

    här är iaf ett självstudiehäfte på denna motor:
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf

  4. #4
    Mats W
    Gäst
    Tack för länken!

    Jag ser problemet med motorlampan som mindre än att just själva bränsleförbrukning (även med 98-oktan) känns alldeles för hög. Ska spåna vidare...

    // Mats

  5. #5
    Gullupo
    Gäst
    Hej Mats W.

    Detta är även mitt första försök på forumet, helt hopplöst att få det att fungera, kroknade nästan.
    Måste logga in och ut flera gånger. Som väl var så kopierade jag mitt svar nedan så jag slapp skriva om.

    Jag har ägt en Lupo FSI sedan den var ny, kört 16 000 mil, redan passerat ditt problem, efter mycket provande och funderingar.
    Det är FSI flappsen i insuget som fastnar, eller vad man nu kan kalla den.
    Det är så att den rörliga metalplåten är lite för kort så den hoppar över delningsplåten i toppen.
    Problemet är att vanligen så sker detta bara på ett inlopp, därför så kan den inte falla tillbaka.
    Resultatet är att den ligger kvar i FSI läget.
    Du märker det när du försöker gas kraftigare, bilen är liksom trög.
    Felkoder P1031. Du måste beväpna dig med en felkodläsare (typ memoscan VAG5053), för koderna måste återställas flera gånger innan du är klar.
    Du hittar en vakumbälg på vänstersidan av motorn, bakom toppen på kamremmen.
    Trångt men den skall gå att röra fram och tillbaka, går inte det så sitter FSI flappesen fast.
    Jag använder en pianotråd, med en liten krok, för att nå. Det är lite lurigt för ibland så lossnar den, troligen p.g.a. temperaturen.
    Du kan även lossa slangen och suga så skall den vrida spjället.
    Åtgärd: Korta vägen om den inte sitter fast är att sätta dit ett stopp, så att bälgen inte kan dra till ändläget, stoppa lite innan.
    Stoppet fixar du med en plåtbit som fästes i en av skruvarna som håller kamremskåpan, och en lång skruv, som når ner till spjällarmen. Du får sedan trixa med sensorn som sitter på själlaxeln, precis bredvid, så den inte ger felkoden. Sensorn behöver vridas lite, motsvarande där du satte dit stoppet, spjället nåt inte riktigt fram, och då blir det felkod. Det går att fila lite på monteringshålen så att sensorn går att vrida.
    Dyra långa fixet är att byta både topp och insug, och hoppas att VW har bättre marginaler. Det är det som verkstaden föreslår efter lång utredning.
    Sitter FSI flappsen eller spjället fast så är det bara att demontera insuget, men köp nya insugspackningar först, jobbigt men det går. det finns instruktioner i VW ElsaWin, finns att köpa på nätet.
    Lossa spjället och montera stoppet ovan, om du nu inte kan åtgärda plåtbitarna i insuget.

    När jag nu är i skrivartagen så finns det andra saker att hålla ögonen på.
    Växelroboten, den håller bara ca 12 000 mil plus minus några 1000 mil, sedan är det bara att byta.
    Just nu håller jag på med tändspolarna två har gått sönder under årens lopp (misständer). Det senaste tipset är att de inte får vara heta, bara varma efter körning. Inga felkoder bara att LUPON dra lite mer soppa och är lite trög vid försiktig gas (FSI läget), ok vid mycket gas. Det sista tändspole haveriet drog med sig lamdasonden.
    Jag har nu bytt en till, och LUPON blev lite piggare bensinförbrukningen sjönk från 5.3 till ca 4.8.
    Nu får jag snart två nya till så att alla är nya, får se om det putsar egenskaperna.

    Gullupo

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin