Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 6789101112 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 231
  1. #161

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Hur svårt kan de va för en av världens största biltillverkare att bygga en motor som INTE drar olja?
    Ha ha, ja nu inser jag att det verkar vara svårare än vad man kan tro!

    Att en motor drar mycket olja är inte så konstigt, men att man skulle få en ny som också gör det verkar vara otroligt?!

  2. #162
    FiNCH
    Gäst
    Jag precis!

    Jag sålde min och köpte en Golf R, den verkar också dra olja :P
    Eller så tål helt enkelt inte motorerna att man trycker plattan i mattan, man kan ju knappast göra ngt fel.
    Varmkör alltid bilen försiktigt, och använder oftast motorvärmare, har DSG låda så kan ju inte växla fel eller något sådant heller.
    Helt enkelt nästan omöjligt att påverka detta, båda bilarna är ju bilar med mkt hästar och som är gjorda för att gå som troll, så klart man ska köra dom så också!

    Får se hur min Golf sköter sig, om den drar olja så lever jag med det, och så blir nästa bil ngt helt annat, typ en Mercedes A220CDI med AMG sport paket.

  3. #163
    RunesRäka
    Gäst
    http://www.blocket.se/stockholm/Volk....htm?ca=11&w=3

    synpunkter? verkar det vara bra pris eller överpris?

  4. #164
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Mitsubishi Center Stockholm
    Reg numret på bilderna är det korrekta
    Bilder ? hehe

    Renköp hos handlare så går det alltid göra något på priset,
    den hade ju inte gått alls mycket.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #165
    FiNCH
    Gäst
    Rätt trevlig bil de där om man skiter i oljeförbrukningen.

  6. #166
    henel321
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Rätt trevlig bil de där om man skiter i oljeförbrukningen.
    Ähh, det är ju inte så att alla drar mycket olja. Vår har dragit ungefär en liter på 1000 mil.

    Skulle vara intressant att se statistik på det, för med tanke på att de med problem är de som brukar höras mest så vetetusan om jag tycker det verkar vara ett jätteproblem.

    DSGn har inte rasat på min Passat heller för den delen. (Är det någon som hört talas om en privatperson som haft problem med DSGn förresten?)

  7. #167

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av henel321 Visa inlägg
    Ähh, det är ju inte så att alla drar mycket olja. Vår har dragit ungefär en liter på 1000 mil.

    Skulle vara intressant att se statistik på det, för med tanke på att de med problem är de som brukar höras mest så vetetusan om jag tycker det verkar vara ett jätteproblem.

    DSGn har inte rasat på min Passat heller för den delen. (Är det någon som hört talas om en privatperson som haft problem med DSGn förresten?)
    Nej, det där är jäkligt konstigt... Känner många VAG-ägare som kör bilar med DSG-låda och jag har till dags dato inte hört talas om en enda som haft problem. Oerhört underligt då varenda låda rasar enligt belackarna!

    För övrigt verkar den nya motorn inte dra speciellt mycket olja trots allt! Nivån sjönk ner mot mitten på stickan efter ca 100 mil, men nu ser det ut att ha stabiliserat sig runt den nivån.

  8. #168
    henel321
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Nej, det där är jäkligt konstigt... Känner många VAG-ägare som kör bilar med DSG-låda och jag har till dags dato inte hört talas om en enda som haft problem. Oerhört underligt då varenda låda rasar enligt belackarna!

    För övrigt verkar den nya motorn inte dra speciellt mycket olja trots allt! Nivån sjönk ner mot mitten på stickan efter ca 100 mil, men nu ser det ut att ha stabiliserat sig runt den nivån.
    Hihi, visst är det... Vi var 7 på gamla jobbet och är 3 på nya jobbet som kör (har kört) Passat Ecofuel från 2009 och 2010 och det har varit ytterst problemfria. En hade problem med mjukvaran till DSGn (felaktigt larm för överhettning) och en har fått byta gasventiler men annars har jag inte hört något stort.

    Skönt att den har stabiliserat sig! Hade varit illa om det fortsatt på samma sätt!

  9. #169
    SamGTI
    Gäst
    Funderar starkt på att skaffa en ny Polo GTI, men så häromdagen läste jag att DSG7 lådorna med torrlameller har en tendens att gå sönder, vilket orsakar STORA kostnader. Någon som har erfarenhet av dessa lådor och kört en bra bit? Hur resonerar försäkringsbolagen på såna skador?

  10. #170

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av SamGTI Visa inlägg
    Funderar starkt på att skaffa en ny Polo GTI, men så häromdagen läste jag att DSG7 lådorna med torrlameller har en tendens att gå sönder, vilket orsakar STORA kostnader. Någon som har erfarenhet av dessa lådor och kört en bra bit? Hur resonerar försäkringsbolagen på såna skador?
    Jag känner fortfarande inte en enda ägare som haft en låda som rasat, men om den mot förmodan skulle göra det så har man ju åtminstone maskinskadeförsäkringen till hjälp under 15000 mil om man väljer rätt försäkringsbolag.

  11. #171
    SamGTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Jag känner fortfarande inte en enda ägare som haft en låda som rasat, men om den mot förmodan skulle göra det så har man ju åtminstone maskinskadeförsäkringen till hjälp under 15000 mil om man väljer rätt försäkringsbolag.
    Tack AXL72! Har du något tips på viket försäkringsbolag som har den garantin? Såg att mitt nuvarande (TryggHansa) har 8 års garanti..

    Ska åka runt o hämta offerter hos lite olika handlare o se vem som ger bästa pris på själva bilen iaf . Kör idag en Toyota Avensis-01, å det gör ju ingen glad :-/

  12. #172

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av SamGTI Visa inlägg
    Tack AXL72! Har du något tips på viket försäkringsbolag som har den garantin? Såg att mitt nuvarande (TryggHansa) har 8 års garanti..

    Ska åka runt o hämta offerter hos lite olika handlare o se vem som ger bästa pris på själva bilen iaf . Kör idag en Toyota Avensis-01, å det gör ju ingen glad :-/
    Jag har Volkswagens egna försäkring där IF är bolaget som står bakom och den försäkringen har 15000 mil som gräns. Hade Trygg Hansa på min förra Golf och då hade även Trygg Hansa 15000 mil om man tecknade försäkringen via en bilhandlare. Vet inte om de ändrat något i avtalen sedan dess.

    En sak som jag kan garantera är i alla fall att du kommer att få en roligare bil om du byter! ;-)

  13. #173

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Även LF har numera tom. 15000mil för personbilar

  14. #174
    SamGTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Jag har Volkswagens egna försäkring där IF är bolaget som står bakom och den försäkringen har 15000 mil som gräns. Hade Trygg Hansa på min förra Golf och då hade även Trygg Hansa 15000 mil om man tecknade försäkringen via en bilhandlare. Vet inte om de ändrat något i avtalen sedan dess.

    En sak som jag kan garantera är i alla fall att du kommer att få en roligare bil om du byter! ;-)
    Gött, ska kolla upp detta... e nämligen jättenöjd med Trygg Hansa so far, efter bland annat en inbrott i bilen utomlands... Ja, jo.. jag tror nog det garanterat! Tråkigare bil får man leta efter LÄNGE, får bara hoppas att man hittar nån stackare som tycker den är jättefin!

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Även LF har numera tom. 15000mil för personbilar
    Asbra a128, gött med lite valfrihet... E ju inte BARA kundservicen man vill betala för - en försäkring ska ju helst täcka ev. missöden också.

  15. #175

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282

    Angående DSG-låda

    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Jag känner fortfarande inte en enda ägare som haft en låda som rasat, men om den mot förmodan skulle göra det så har man ju åtminstone maskinskadeförsäkringen till hjälp under 15000 mil om man väljer rätt försäkringsbolag.
    Jag ägde under drygt ett år en Skoda Fabia RS 2011 som var utrustad med den 7-växlade DSG-lådan. Vid ett tillfälle när jag hade vart ute och kört och körde vilse lade jag i backen och backade en liten bit för att sen ta rätt väg. När jag sen jag lade i Driven (jag använde alltså lådans automatläge) så drog inte bilen framåt. Jag hade just läst om dessa växellådor och blev jätterädd att något hade hänt med min bil. Men jag provade att stänga av tändningen och ställa växelväljaren i parkeringsläge och därefter starta motorn på nytt. När jag sen lade i drive så funkade allt som vanligt igen. Bilen hade då bara gått några hundra mil och det hände mig aldrig igen under den tid jag hade bilen kvar. Jag bytte dock bort bilen efter cirka 1.200 mil men det berodde på att jag upptäckte att den var för liten för mina behov.

  16. #176
    SamGTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag ägde under drygt ett år en Skoda Fabia RS 2011 som var utrustad med den 7-växlade DSG-lådan. Vid ett tillfälle när jag hade vart ute och kört och körde vilse lade jag i backen och backade en liten bit för att sen ta rätt väg. När jag sen jag lade i Driven (jag använde alltså lådans automatläge) så drog inte bilen framåt. Jag hade just läst om dessa växellådor och blev jätterädd att något hade hänt med min bil. Men jag provade att stänga av tändningen och ställa växelväljaren i parkeringsläge och därefter starta motorn på nytt. När jag sen lade i drive så funkade allt som vanligt igen. Bilen hade då bara gått några hundra mil och det hände mig aldrig igen under den tid jag hade bilen kvar. Jag bytte dock bort bilen efter cirka 1.200 mil men det berodde på att jag upptäckte att den var för liten för mina behov.
    Tack för svaret, känns helt ok nu. Blir ju lite hispig när man läser alla skräckhistorier på nätet. Å som ovan skrivit så finns det ju försäkringar, gäller bara att hitta ett vettigt försäkringsbolag. I morgon ska jag ut o kolla läget på div VW återförsäljare vad de kan ge mig för deal på en ny Polo GTI med div "lull lull" som den legendariska Christer Glenning skulle ha sagt :-p

    - - - Uppdaterad - - -

    Ni med erfarenhet, vad tycker ni om DSG7 lådan annars, körmässigt? Själv sitter jag i rullstol o måste ha handreglage, o därmed också ngn form av automatare utan manuell koppling... Är en DSG låda bättre än vanlig automat?

  17. #177

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av SamGTI Visa inlägg
    - - - Uppdaterad - - -

    Ni med erfarenhet, vad tycker ni om DSG7 lådan annars, körmässigt? Själv sitter jag i rullstol o måste ha handreglage, o därmed också ngn form av automatare utan manuell koppling... Är en DSG låda bättre än vanlig automat?
    Jag tycker att den fungerar riktigt bra. Kör i D-läget 95% av tiden och resterande 5% använder jag paddlarna.

    Enda "felet" är att jag ibland kan tycka att hoppet mellan D-läget och S-läget är lite väl stort. Kör man i D-läget växlar lådan oftast upp väldigt tidigt, kör man i S-läget växlar den aldrig typ... Men jag skulle aldrig byta den mot en konventionell automatlåda.

  18. #178

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs

    Angående 7växlade DSG lådor:
    Åker en del taxi i tjänsten, oftast med taxi 020. Det är dom som inte får köpa Passat längre på grund av för mycket fel på växellådorna.
    Enligt dom jag har åkt med är detta ett beslut som VW tagit, åkarna skulle gärna fortsätta åka Passat med DSG. De senast sex resorna med Passater så har jag frågat om dom bytt/ lagat växellådan nån gång. Fem svarade nej, en visste inte. Alla bilar hade gått mellan 20 -35 tusen mil. Alla har sagt att om man kör som folk så är det inget problem och att dom bilar som haft problem är såna som rullar runt med olika förare som skiter i bilarna.

    Det som är mest skrämmande i historien är att alla har sagt att dom inte tänker köpa Touran (som VW vill) istället för Passat utan Subaru som har tydligen erbjuder ett oslagbart paket för taxiåkarna.

    Fredrik

  19. #179
    SamGTI
    Gäst
    Tack för bra feedback axl72 och Sciroccogtx16v!

    Scirocco GT typ 2010 (lågmilare) känns också som vettigt alternativ till ny Polo GTI, får se vad det blir... Nu ska jag ut o kolla läget hos handlare i alla fall - spännande!

    Ha en fortsatt bra helg!

  20. #180

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av SamGTI Visa inlägg
    Tack för bra feedback axl72 och Sciroccogtx16v!

    Scirocco GT typ 2010 (lågmilare) känns också som vettigt alternativ till ny Polo GTI, får se vad det blir... Nu ska jag ut o kolla läget hos handlare i alla fall - spännande!

    Ha en fortsatt bra helg!
    Scirocco SciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSc irocco

    Alla dagar i veckan, köp en 211 hk, snålare och trevligare inredning än de gamla!

    Fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin