Sidan 6 av 12 FörstaFörsta ... 3456789 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 231
  1. #101

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Känns som det är dags att boka in en tid då
    Jo, jag ska ta med min lilla "mätarställningspapperslapp" och kika in till verkstaden i morgon. Ha ha, det trodde man inte skulle behövas när man beställde en ny bil!

  2. #102

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Fixat en tid för verkstadsbesök för att göra en ordentlig oljeförbrukningskoll... 100 mil med vägd olja. Blir spännande att se vad som händer sen!

  3. #103

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag hade tidigare en Skoda Fabia RS DSG 2011 som ju är en systerbil till Polo GTI. På min bil var oljeförbrukningen 2,5 liter på 920 mil. Men jag bråkade aldrig med verkstaden om detta eftersom jag p.g.a att jag köpte ytterligare en hund behövde större bil. Så sen veckan efter midsommar åker jag i en Octavia RS Kombi 2012 med DSG.

  4. #104

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Fixat en tid för verkstadsbesök för att göra en ordentlig oljeförbrukningskoll... 100 mil med vägd olja. Blir spännande att se vad som händer sen!
    Hur har det gått för dig?

    Lite intressant/tråkig info:
    http://strikeengine.com/polo-gti-1-4...e-piston-rings

  5. #105

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Hur har det gått för dig?

    Lite intressant/tråkig info:
    http://strikeengine.com/polo-gti-1-4...e-piston-rings
    Jag har ca 10 mil kvar till 100 mil, så det blir till att planera sin körning under helgen! Ska försöka få in bilen på verkstaden på måndag, få se vad domen blir...

    Lite smådrygt om det skulle vara kolvringarna som spökar! Man tycker ju att de bör ha löst den biten till de nyare årsmodellerna? Men visst, vill de hinka i en ny motor i min bil så tänker inte jag vara den som krånglar.

  6. #106

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    I dag har bilen varit inne för en noggrannare undersökning för att ta reda på oljeförbrukningssiffrorna. Föga förvånande så visade det sig att den dragit alldeles för mycket oja... Planen nu verkar vara att byta motor. Ny tid bokad om ett par veckor.

  7. #107

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    När väl för hög oljeförbrukning är konstaterad så finns det ingen annan väg ut förutsatt att man är säker på att inget läckage finns. Att lista ut vad oljeförbrukningen beror på är inte lätt..

  8. #108

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    När väl för hög oljeförbrukning är konstaterad så finns det ingen annan väg ut förutsatt att man är säker på att inget läckage finns. Att lista ut vad oljeförbrukningen beror på är inte lätt..
    Nej, det verkar inte vara helt enkelt att lösa det här problemet! Men visst, jag är ju glad om de tänker byta motor istället för att hålla på och testa en massa "eventuella" lösningar. :-)

  9. #109
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Nej, det verkar inte vara helt enkelt att lösa det här problemet! Men visst, jag är ju glad om de tänker byta motor istället för att hålla på och testa en massa "eventuella" lösningar. :-)
    Det var ju positiv feedback. Ett motorbyte är ju ändå en kompromisslös åtgärd. Det är ju inte så roligt om man t.ex. får förslag på byte av alla kolvringar……. Hoppas du får en snar lösning på problemet.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #110

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Det var ju positiv feedback. Ett motorbyte är ju ändå en kompromisslös åtgärd. Det är ju inte så roligt om man t.ex. får förslag på byte av alla kolvringar……. Hoppas du får en snar lösning på problemet.

    /Peter
    Jag antar att sista ordet inte är sagt ännu, så jag får ligga lågt med glädjeyttringarna tills jag ser att det verkligen hamnar en ny motor under huven.
    Verkstaden vill byta motor, så från deras håll är det inget krångel alls, men gissningsvis vill väl Svenska Volkswagen också ha ett finger med i spelet... Håller tummarna och hoppas på det bästa!

  11. #111

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag talade idag med en kille som jobbar inom Skoda som själv har haft flera Fabia RS (systerbil till Polo GTI) som tjänstebil. Han erkände att de bilar han har åkt i också har dragit mycket olja.

  12. #112

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag talade idag med en kille som jobbar inom Skoda som själv har haft flera Fabia RS (systerbil till Polo GTI) som tjänstebil. Han erkände att de bilar han har åkt i också har dragit mycket olja.
    Ja det verkar inte direkt vara jätteovanligt med för hög oljeförbrukning, tyvärr! Min har dragit drygt 6 liter på 870 mil, det är riktigt illa. :-)

  13. #113

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Ja det verkar inte direkt vara jätteovanligt med för hög oljeförbrukning, tyvärr! Min har dragit drygt 6 liter på 870 mil, det är riktigt illa. :-)
    Har VW återförsäljaren bidragit med oljan eller har du vart tvungen att betala den själv? En liter olja kostar väl typ 200 kr/l på VW?

  14. #114

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Har VW återförsäljaren bidragit med oljan eller har du vart tvungen att betala den själv? En liter olja kostar väl typ 200 kr/l på VW?
    Den kostar 215 kr/l, så jag är ganska tacksam över att ÅF har bjussat på oljan!

  15. #115

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Bilen inlämnad för motorbyte i dag. Inte direkt en billig affär... Bara en ren motor utan packningar & övriga monteringsdetaljer gick loss på drygt 54000 kronor, sen antar jag att arbetet kommer att kosta en krona eller två. :-) Nu är det bara att hoppas på att de får till bytet ordentligt så att man slipper strul i fortsättningen...

  16. #116
    MiWi
    Gäst
    Hur såg oljeförbrukningen ut under deras mätperiod på din bil?

  17. #117

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Hur såg oljeförbrukningen ut under deras mätperiod på din bil?
    Har inte fått några exakta siffror på förbrukningen, men jag vet att den hade dragit mer än en liter under de hundra milen.

    Ska fråga när jag hämtar ut bilen igen! :-)

  18. #118

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Ska bli väldigt intressant att höra om den nya motorn är något bättre.

  19. #119

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Ska bli väldigt intressant att höra om den nya motorn är något bättre.
    Gissa om jag hoppas... Vore ju ett antiklimax utan dess like om den nya var lika usel!
    I sånt fall lämnar jag nog tillbaka bilen.

  20. #120

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Vilken firma har fått äran att göra jobbet?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin