Sidan 5 av 12 FörstaFörsta ... 2345678 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 231
  1. #81
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Sotsvart runt slutrören – det blir min 2,0 TSI också mellan tvättarna. Den drar bara några deciliter olja på 1000 mil.

    På firman har vi bl.a. en Golf Variant 2010 1.4 122, den drar kanske något mer. Jag kör inte den själv men han som har den behöver väl fylla på efter 1500 mil och i slutet av ett service intervall. Går mycket långkörning och servas tyvärr bara enl. longlife intervall indikering, vilket blir efter 3000 mil i detta fallet, inte tidigare. Jag har inte propsat på att den ska in oftare pga att jag har annat att hålla reda på :-)…..men det är ju en annan sak.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-11-17 klockan 16:46.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #82

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Inte ovanligt med oljedrickande tyvärr.
    Men dricker din kärra så mycket så är det åt helvete fel.
    Vet att vag har skitlöjliga regler för det (bilfan får dricka 1 liter per 100 mil) och det är hutlöst!

    Nästan så att man kollar bensinen och fyller på olja ;-P.
    Och ja, mina pipor blir svarta snabbt med...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
    Pratade med verkstaden igår och enligt servicerådgivaren hade VAG ändrat förbrukningsgränsen till 0.5 liter/100 mil.

    Ha ha, ja det känns aningen drygt att behöva kolla oljan tre gånger i veckan typ! :-)

  3. #83

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Fortfarande löjligt imo...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  4. #84

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Fortfarande löjligt imo...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
    Jo, visst känns även en halvliter olja på 100 mil lite i överkant!

    Fattar inte hur det kan skilja så otroligt mycket från bil till bil?! Har pratat med ägare vars bilar dragit allt mellan 2 dl och 4 liter under 1000 mils körning.

    Min lär väl hamna på ca 5 liter/1000 mil, så jag vinner!!

  5. #85

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Jag ligger på ca 2 liter / 1000 mil dom 2000 första milen, nu är det lite lugnare :-).

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  6. #86

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Har en Jetta tsi-07(änsålänge)...som efter senaste servicen inte har dragit nåt...eller kanske nån dl. på drygt 2000 mil.
    Har nog bara fyllt på nån gång i början emellan servicarna. Den har nu gått 9300 mil.

    P.

  7. #87

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Har kört ca 8 mil sedan jag fyllde upp oljan till maxmarkeringen, så jag kollade nivån i dag. Det syns med blotta ögat att det redan minskat på stickan.

  8. #88

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Måste ju va nått fel på den. Kört snart 800 mil med min Jetta 1.4 TSi -12 och nivån ligger oförändrat på stickan.

  9. #89

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Måste ju va nått fel på den. Kört snart 800 mil med min Jetta 1.4 TSi -12 och nivån ligger oförändrat på stickan.
    Ja helt kurant verkar den ju inte vara!

    Försäljaren ringde upp i dag eftersom han hade läst på nätet att jag hade problem. Han sa att den normala förbrukningen för den här motorn brukade ligga runt en liter olja under ett longlifeintervall, så han skulle ta tag i det här problemet. Till att börja med ska jag, som jag skrev tidigare, kontrollera körsträckan från max-nivå till varningslampa, sedan kan det bli aktuellt att riva motorn...

    Jag tröstar mig tillsvidare med att jag kan skippa mitt planerade oljebyte vid 1000 mil och köra på med longlifeservice med gott samvete!

  10. #90

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Kors i taket, en säljare som bryr sig efter han fått dina stålars? Han borde hängas ut, i positiv bemärkelse alltså

  11. #91

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Kors i taket, en säljare som bryr sig efter han fått dina stålars? Han borde hängas ut, i positiv bemärkelse alltså
    Ha ha, ja det hör nog till ovanligheterna! Men jag har bara bra erfarenheter av Bilmetro i allmänhet och Bilmetro i Hedemora i synnerhet. Brukar åka de tio milen dit och serva mina bilar i bland. En liten anläggning med två säljare och få tekniker på verkstaden vinner i längden!

  12. #92

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Axl, din oljeförbrukning är definitivt över vad som kan räknas som normalt. Fortsätt dialogen med din säljare och verkstad och inled en kontrollerad mätning av förbrukningen.

  13. #93

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Och svarta slutrör har inte att göra med oljeförbrukning utan att en turbomotor går understökiometriskt på fullast och helt enkelt sotar. Sen varierar det från tillverkare till tillverkare och effektuttag för hur mycket anrikning som läggs till och därmed olika grader av sotiga slutrör. Min R blir snabbt svart också.

  14. #94

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Axl, din oljeförbrukning är definitivt över vad som kan räknas som normalt. Fortsätt dialogen med din säljare och verkstad och inled en kontrollerad mätning av förbrukningen.
    Jag ska notera mätarställningen köra tills varningen för låg oljenivå kommer upp, om den är över gränsen så ska jag sedan köra under en mätperiod där oljan vägs när den hälls i samt när jag kört 100 mil. Visar det sig då att förbrukningen är oacceptabel så kan den bli aktuellt med ett större ingrepp i motorn.

    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Och svarta slutrör har inte att göra med oljeförbrukning utan att en turbomotor går understökiometriskt på fullast och helt enkelt sotar. Sen varierar det från tillverkare till tillverkare och effektuttag för hur mycket anrikning som läggs till och därmed olika grader av sotiga slutrör. Min R blir snabbt svart också.
    Okej, det kan vara bra att veta!

  15. #95
    RunesRäka
    Gäst
    Min GTI tycker jag slukar grymt mycket olja, svårt att veta vad som är normalt när det är mitt första bilägande?

    Tycker dock det är väldigt tråkigt med att slutrören blir svarta... hur gör ni för att få bort det lättast?

  16. #96

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Brukar tvätta slutrören i samband med vanlig tvätt. Funkar skapligt. Sen kan man använda autosol om man vill djuprengöra.

  17. #97

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Den har inte varnat för låg nivå än, men jag kollade oljan i dag, och på 118 mil så har nivån gått från max till att vara precis under markeringen på det "rutade" området på stickan... Någon som vet exakt hur mycket olja som skiljer mellan max och min?
    Senast redigerad av AXL72 den 2012-12-06 klockan 22:14.

  18. #98

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det brukar vara ca en liter mellan Max och min på Stickan för de flesta motorer.

  19. #99

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Så där, i dag varnade den för låg oljenivå. Kollade stickan och den var snustorr, detta efter 148 mil... Tur att återförsäljaren varit vänlig nog att bjuda mig på gratis olja på sistone!

    Fyllde på med 0,8 liter och då hamnade nivån på knappt halva stickan, så ja, förbrukningen är inte låg!

  20. #100

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Känns som det är dags att boka in en tid då

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin