Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 231
  1. #61

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av henel321 Visa inlägg
    DSGn är ju underbar men samtidigt livsfarlig. Jag är van vid betydligt motorstarkare bilar men eftersom DSGn bara kastar i växel efter växel helt utan fördröjning så når man väldigt snabbt hastigheter som man inte borde utnyttja så att säga. När man själv petar i växlarna har man en helt annan känsla för hur fort det går.
    Det där känner jag också igen mig nu när man har sin första bil med DSG låda
    Fort är man uppe i mer än man tror.

    Citat Ursprungligen postat av henel321 Visa inlägg
    Ja, det låter j-igt dyrt. Dessutom lär ju inte GTI.er som demobilar vara direkt snällt körda. Knappast folk som låtit dem bli varma innan de tryckt på utav h-vete.. Jag skulle inte köpa dem oavsett pris.
    Det där kan man ju aldrig äns veta om man köper en beggad/ny/nyare bil från en privat person eller någon firma.
    Med det där resonemanget kan man ju aldrig köpa nå annat än en helt ny

  2. #62
    henel321
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Det där kan man ju aldrig äns veta om man köper en beggad/ny/nyare bil från en privat person eller någon firma.
    Med det där resonemanget kan man ju aldrig köpa nå annat än en helt ny
    Fast det handlade väl mer om att undvika demobilar än något annat, just demobilar håller åtminstone jag mig borta ifrån eftersom jag vet hur jag själv behandlar en bil när jag provkör den.

    En privatbil vet man ju åtminstone att det finns en chans att den är bra behandlad.

  3. #63

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Jag själv är inte så kräsen för demobilar, är ju garanti på dem Just en GTi ska väl vara byggd för att köras också. Mina tre senaste bilar har varit tidigare pressbilar hos VW och de har funkat hur bra som helst. Nu gick jag ifs igenom de jävligt noga innan köp, men som sagt de har rullat på många mil utan problem.
    Men jag förstår ditt resonemang. Är det en demo-/pressbil ska ju dock priset sättas därefter

  4. #64
    henel321
    Gäst
    Jo, det är ju just det där "priset" som jag tycker de inte brukar leva upp till.. (Överlag bilar som gått 500-1000 mil brukar vara överprissatta hos handlare tycker jag.)

    ...sen beror det ju på om man ska ha dem längre än garantitiden.

  5. #65
    Busen
    Gäst
    Ja letade begagnat ett tag men ledsnade på prisbilden på GTI bilarna, dom enda som verkar okej i pris är röda, och de vill ja inte ha...

    Blev en ny vit med de mesta på inkl. Panoramatak

    Ska hämta den på tisdag, 223.000:- vart priset.

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Trevligt, Hoppas du blir nöjd. Du får skriva här i veckan om hur den känns.

  7. #67
    henel321
    Gäst
    Grattis! Hoppas du blir lika nöjd som vi är! Det var underbart att få på sommardäcken - både estetiskt och prestandamässigt.

    Sent from my HUAWEI MediaPad using Tapatalk

  8. #68
    Busen
    Gäst
    Nu har bilen gått typ 40 mil mellan Sundsvall och Stockholm...
    Låg på farthållaren hela vägen och följde hastighetsbegränsningarna, färddatorn sa ett snitt på 98km/h med en förbrukning på 0,65 liter/milen.
    Tycker bilen går helt okej, synd bara att det varvar så mkt på 7:ans växel 2400rpm vid 110km/h 2600rpm vid 120km/h
    7:ans växel skulle kunna vara mer som en överväxel så man fick ner förbrukningen lite vid landsvägskörning, men de är bara min åsikt.
    Annars tyst å fin

  9. #69

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Busen Visa inlägg
    Nu har bilen gått typ 40 mil mellan Sundsvall och Stockholm...
    Låg på farthållaren hela vägen och följde hastighetsbegränsningarna, färddatorn sa ett snitt på 98km/h med en förbrukning på 0,65 liter/milen.
    Tycker bilen går helt okej, synd bara att det varvar så mkt på 7:ans växel 2400rpm vid 110km/h 2600rpm vid 120km/h
    7:ans växel skulle kunna vara mer som en överväxel så man fick ner förbrukningen lite vid landsvägskörning, men de är bara min åsikt.
    Annars tyst å fin
    7:an är ganska lågt växlad (hög hastighet), jämför med den 6-växlade manuella lådan i Tiguan så ligger du och surrar i 3000 rpm för att vara uppe i 110 om jag inte minns helt fel!
    Vill inte ha den för högt växlad heller, det är trots allt en 1.4 liters maskin och den är ju inte snål när man börjar ladda på vilket man får göra tidigare om växeln är för hög .

  10. #70

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Lyfter en gammal tråd... men eftersom jag fortfarande är på jakt efter en GTi tänkte jag bara varna för den som står till salu hos DinBil Täby. Fick till en jäkligt bra deal på denna och var riktigt nära ett köp på denna. Men kom på att jag skulle dubbelkolla den med en bekant som arbetar inom VW, kollade i Goliat och fick då se att den varit inne på plåt/lack i under mars 2012. En lätt reparation på 34k där man bytt höger bakdörr och en del av skärmen... Vart väl lite avskräckt redan där, men bestämde mig för att dra upp och titta på den igen (den var ju trots allt specad precis som vi ville ha den). Men helvete vilket slarvjobb det var! Inte maskerat ordentligt, så det är färg på gummilister runt rutan och tätningen mot dörren. Än värre så saknas det färg när man kollar på skärmkanten, bara grundfärg på sina ställen, plus en jäkligt ful rinning. Mycket tråkigt och jag hoppas att ingen annan köper denna bil... lär garanterat få problem med rost i höger skärmkant om ngt år med tanke på hur det såg ut.

    http://www.blocket.se/stockholm/Volk....htm?ca=11&w=1

    Regnr på bilen: LON459

  11. #71

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Jag kommer ha min Fabia till salu om ett par veckor, kan ju vara något .

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  12. #72

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Nej fy fan, har en Superb Combi också och aldrig med en Skåda på min tomt... jäfla skit bil. Kommer aldrig våga köpa en Skoda igen. Hela deras organisation är ett jävla skämt.

  13. #73

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Angående oljeförbrukning så har jag svårt att se hur förbrukningen ska kunna sjunka med tiden. Min erfarenhet är att oljeförbrukningen endast kan öka med tiden och slitage. Möjligtvis så fås viss inslitning i cylindersystem i början, men då talar vi om de första 20-40 timmarna av drift. 2,5 l på 1000 mil är bedrövligt hög oljeförbrukning men tyvärr inom det intervall som VW-koncernen anser vara "normalt" (läs friskrivning från fall med hög oljeförbrukning). Som exempel drog min förra GTI V 5 dl per tusen mil från första milen tills jag sålde den vid 7600 mil. Min nuvarande R drar hälften av det.
    Min har gått 520 mil nu och jag har fyllt på 2,7 liter olja. Kommer den att öka mer än så blir det jobbigt! :-D

  14. #74
    MiWi
    Gäst
    Det enda tråkiga med VW (samt hela VAG-koncernen) är att de envisas med sin förbannade DSG i alla prestandabilar. Tycker att det rimligen bör gå att välja manuell om man nu vill ha det.

  15. #75
    henel321
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Min har gått 520 mil nu och jag har fyllt på 2,7 liter olja. Kommer den att öka mer än så blir det jobbigt! :-D
    Låter ju helt vansinnigt... Jag har fyllt på 0,5l - och det var nog nästan i mesta laget - efter 700 mil.

    Jag har även en Passat Ecofuel med "likadan motor" om än med gas, den har också dragit max 0.5 l / 1000 mil.

    Hur kör du? Jag är väldigt försiktig tills bilen har blivit varm, det har jag alltid varit av gammal vana och varken mina BMW eller VAG har dragit speciellt mycket olja.

    //H

  16. #76
    henel321
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Det enda tråkiga med VW (samt hela VAG-koncernen) är att de envisas med sin förbannade DSG i alla prestandabilar. Tycker att det rimligen bör gå att välja manuell om man nu vill ha det.
    Jag tycker personligen att den är underbar - perfekt för mig som har GTIn som pendlarbil i Stockholm.. Prestandabil är väl att ta i dessutom, det är ju ingen sportbil vi pratar om. Däremot så är det ju en kostnadsfråga, den hade ju säkert kunna göras 10 kkr billigare med manuell som standard.

    Golf R och ED35 finns väl båda med manuell för övrigt?

    //H

  17. #77

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av henel321 Visa inlägg
    Låter ju helt vansinnigt... Jag har fyllt på 0,5l - och det var nog nästan i mesta laget - efter 700 mil.

    Jag har även en Passat Ecofuel med "likadan motor" om än med gas, den har också dragit max 0.5 l / 1000 mil.

    Hur kör du? Jag är väldigt försiktig tills bilen har blivit varm, det har jag alltid varit av gammal vana och varken mina BMW eller VAG har dragit speciellt mycket olja.

    //H
    Ha ha, ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet! Jag kör väldigt lugnt, speciellt innan oljetempen ligger runt 75-80 grader, så jag tror inte att min körstil spelar in på oljeförbrukningen. Har haft en del nyare VAG-bilar på senare år, men alla av dessa har bara förbrukat försumbara mängder olja mellan servicarna... Nu köper jag en liter olja i månaden, känns så där!

    Har fyllt upp olja till max på stickan, så nu ska jag notera mätarställningen och köra tills den varnar för låg nivå, därefter ska den eventuellt in på verkstaden för att få oljeförbrukningen uppmätt lite nogrannare.

  18. #78

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Är du säker på att du fyllt på på rätt sätt?
    Plan mark och varmkörd motor...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  19. #79

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Är du säker på att du fyllt på på rätt sätt?
    Plan mark och varmkörd motor...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
    Jajamän. Kollar alltid nivån på samma plats, dvs i mitt garage. Oljan har haft normal drifttemperatur, sen har jag kollat nivån efter mellan 10 och 20 minuter.

    Har lagt märke till att slutrören blir sotsvarta väldigt snabbt. Brukar polera upp dem när jag tvättar bilen, sen brukar de vara svarta igen redan efter kanske 5 mils körning. Vet iofs inte om detta har något samband.

    Läser man den här tråden så känner man sig i alla fall inte ensam...
    http://www.vwwatercooled.com.au/foru...ead-57967.html
    Senast redigerad av AXL72 den 2012-11-17 klockan 15:38.

  20. #80

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Inte ovanligt med oljedrickande tyvärr.
    Men dricker din kärra så mycket så är det åt helvete fel.
    Vet att vag har skitlöjliga regler för det (bilfan får dricka 1 liter per 100 mil) och det är hutlöst!

    Nästan så att man kollar bensinen och fyller på olja ;-P.
    Och ja, mina pipor blir svarta snabbt med...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin