Sidan 1 av 12 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 231
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Köpråd Polo GTI

    Har börjar kolla lite efter en nyare/roligare bil.

    Har funderat på Polo GTI eller GT Tdi. av 2011 års modell.

    Men funderar på om det finns något som talar för eller emot någon av dessa.

    Jag antar att det blir billigare att äga/köra GT tdi och jag tycker att den ser ganska kaxig ut också.
    Sen är det såklart tråkigare inredning i GT modellen.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Tror dessvärre att det bara är GTI:n som är rolig. 105 vs 180 hk ger två helt olika typ av bil. GTI går ganska snålt den med så skillnaden i drift behöver inte bli så stor. Hur ser prisbilden ut?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag, såg att tdi:n inte såg så snabb/rolig ut på pappret! Så det stämmer nog.

    Försäkring är nästan samma och skatten är ju billigare på Gti:n

    Man kanske skall vänta typ ett halvår så att dom kommer ut lite mer på begagnat marknaden så att man kan få en för under 200

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Gti:n är garanterat 10ggr roligare, men varför inte kolla på Ibiza cupra eller fabia rs? Personligen så tycker jag ibizan ser bäst ut och har mest attityd av sina syskon samt att man får de billigt idag.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Kom på att jag såg denna här om dagen.

    http://www.youtube.com/watch?v=mkqPqScj3EM

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Du kan ju få en Polo GTI under 200 idag?

    Finns ju en massa på blocket.

    http://www.blocket.se/hela_sverige?q...=1_9&l=0&md=th

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Skulle personligen passa mig för den röda som har gått 97 mil (199 000kr)tror att det är en demo bil.

    Ett tipps till Cullberg är. Kolla priserna vad en ny skulle kostat med den utrustningen som den begagnade bilen har, om du nu hittar en begagnad du vill ha.

    Återförsäljarna är duktiga på att höja priserna. ibland är det bara ca 20 000 som skiljer mellan två bilar med samma utrustning och den ena är typ ett år äldre och kanske gått 1000 mil.
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Du kan ju få en Polo GTI under 200 idag?

    Finns ju en massa på blocket.

    http://www.blocket.se/hela_sverige?q...=1_9&l=0&md=th

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag gissar på att om man väntar några månader så hinner det dyka upp mer "begagnat" på marknaden.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ingen som äger en som har några synpunkter? Eller tips på vilken utrustning man skall kolla efter men än xenon?

  10. #10
    Marcusk
    Gäst
    Tycker nya polo gti är riktigt snygg. Lagom storlek också.
    Dock finns den endast med dsg lådan

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Någon som vet om det skiljer något på 2011/1012 års modeller?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag har en Skoda Fabia RS 2011 som ju är en systerbil till VW Polo GTI. Min bil är nu ett år gammal, men den har bara gått cirka 1.000 mil. Jag trivs bra med bilen förutom att den är lite för bullrig inne i kupén. Jag har det senaste året använt bilen vid ganska många korta körningar och då har den dragit cirka 0,7 l/mil. Annars drar den ungefär en halv dl mindre. Oljeförbrukningen har varit rätt hög, jag har fått fylla på 2,5 liter olja på 1.000 mil. Helt plötsligt en dag när jag var ute och åkte och lyssnade på radion så la den av och var sen stendöd. Jag åkte då till verkstaden som inte heller fick något liv i den. Men det var i och för sig inga bekymmer, jag fick en ny på garantin. Det enda problemet med det var att det inte fanns någon stereo i lager i Sverige så jag fick vara utan radio i närmare tre veckor.

    Att jag valde Fabia RS i stället för Polo GTI eller Ibiza Cupra berodde på att jag fick ett mycket bättre pris på Skodan än på en Polo. Och Ibizan föll bort för min eftersom jag ville ha en femdörrarsbil.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ja, dom är väldigt lika dom bilarna, har du dsg i din också? Är det inte så med många nya bilar, att dom drar mycket olja i början?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    När man kollar på blocket är det många vita 12or med samma utrustning, antagligen någon kampanj som alla handlare fått av SVW?

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Ja, dom är väldigt lika dom bilarna, har du dsg i din också? Är det inte så med många nya bilar, att dom drar mycket olja i början?
    Alla bilar med Bi-TSI (A1 S-Line, Polo GTI, Ibiza Cupra samt Fabia vrs) har 7-stegad DSG. TSI/TFSI motorerna har en tendens att dra mkt olja i början, är inte ovanligt att förbrukningen är högre fram till 3000-6000mil.

  16. #16
    krickan4
    Gäst
    Jag fårstår inte varför alla kollar sig blinda på Hk det är ju vridet som är intressant båda har 250nm

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Menar du mellan GT 105hk diesel och GTI 180hk? Ja båda har 250nm!!

    Men 0-100 säger en annan sak GT 10.4s - GTI 6.9 Och GTIn har 40kmh högre maxhastighet.
    Så jag tycker verkligen att man ska kolla hk mm.

    Citat Ursprungligen postat av krickan4 Visa inlägg
    Jag fårstår inte varför alla kollar sig blinda på Hk det är ju vridet som är intressant båda har 250nm

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Vridmoment är ett mått på styrka som tex ger maximal backtagningsförmåga på respektive växel. För att åstadkomma en acceleration behövs däremot effekt som är en produkt av vridmoment och vinkelhastighet. GTI:n har en mycket bredare momentkurva, dvs högre medeleffekt under de varvtal som används vid en acceleration.

    Angående oljeförbrukning så har jag svårt att se hur förbrukningen ska kunna sjunka med tiden. Min erfarenhet är att oljeförbrukningen endast kan öka med tiden och slitage. Möjligtvis så fås viss inslitning i cylindersystem i början, men då talar vi om de första 20-40 timmarna av drift. 2,5 l på 1000 mil är bedrövligt hög oljeförbrukning men tyvärr inom det intervall som VW-koncernen anser vara "normalt" (läs friskrivning från fall med hög oljeförbrukning). Som exempel drog min förra GTI V 5 dl per tusen mil från första milen tills jag sålde den vid 7600 mil. Min nuvarande R drar hälften av det.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW Polo GTI är otroligt mycket snyggare än Seat Ibiza och Skoda Fabia. Tycker jag :-) Polon är elegant och välskräddad som bilar från VW ska vara. Angående motorval så beror det nog mycket på användningsområde. Skulle jag lägga många mil på Autobahn så vore GT TDI 105 DSG mitt val.

    Polo kommer i R-line utförande, blir nog snyggt.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Jag kör Fabia vRS och har snart kommit upp i 2000 mil. Är grymt nöjd med motor/låd-kombination och kan bara rekommendera den.
    Skulle säga att Fabians färgkombinationer är ganska trevliga.
    Har du några frågor så fråga på, har svar på i princip allt ;-).

    sent from the real deal

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin