Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 29101112
Resultat 221 till 231 av 231
  1. #221

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Köp en billig 5W-40 som uppfyller VW502 00 och fyll på, gör oljebyteservce efter 1500mil och motorn kommer må gott av det

  2. #222

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Krillej91 Visa inlägg
    Den drog ca en halvliter olja på 70mil orkade inte vänta till 100 mil, men ringde då till handlaren där jag köpte bilen och han sa naturligtvis att det var helt normalt, men om jag ville så kunde dom göra ett oljeförbruknings test men jag tycker inte det är någon mening med tanke på att det är inom vw ram 1liter/100mil.
    Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag har absolut fått intrycket av att gränsen är 0,5 liter/100 mil.

    Familjen har en Polo GTI som också drog olja. Det gjordes en noggrann mätning som visade på en förbrukning om 0,42 liter/100 mil. Den information vi då fick var att gränsen var 0,5 liter och att det därmed inte gick på garantin. Tre månader efter mätningen rasade motorn och byttes utan knussel på garantin. Numera drar motorn mer normala mängder olja (0,1-0,2 liter/100 mil), även om jag personligen är van vid motorer som inte drar en droppe...

    //

  3. #223

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag har absolut fått intrycket av att gränsen är 0,5 liter/100 mil.

    Familjen har en Polo GTI som också drog olja. Det gjordes en noggrann mätning som visade på en förbrukning om 0,42 liter/100 mil. Den information vi då fick var att gränsen var 0,5 liter och att det därmed inte gick på garantin. Tre månader efter mätningen rasade motorn och byttes utan knussel på garantin. Numera drar motorn mer normala mängder olja (0,1-0,2 liter/100 mil), även om jag personligen är van vid motorer som inte drar en droppe...

    //
    Du har helt rätt. Det är 0,5 liter som gäller och inget annat.

  4. #224
    Krillej91
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag har absolut fått intrycket av att gränsen är 0,5 liter/100 mil.

    Familjen har en Polo GTI som också drog olja. Det gjordes en noggrann mätning som visade på en förbrukning om 0,42 liter/100 mil. Den information vi då fick var att gränsen var 0,5 liter och att det därmed inte gick på garantin. Tre månader efter mätningen rasade motorn och byttes utan knussel på garantin. Numera drar motorn mer normala mängder olja (0,1-0,2 liter/100 mil), även om jag personligen är van vid motorer som inte drar en droppe...

    //
    När hände detta för dig? för nu verkar det vara 1liter / 100 mil som gäller när jag pratade med en mekaniker på VW verkstad :S

  5. #225
    SamGTI
    Gäst
    Samma som min nu då med förbrukning... Finns det något officiellt papper på vad som gäller?

    Det verkar ju som alla verkstäder säger olika saker.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  6. #226

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Några officiella papper har jag inte, men jag vet att gränsen 0,5 liter också omnämns på tyska forum. Kanske läge att kontakta VW i Södertälje för att klara ut vad som gäller?

    Personligen tyckte jag inte att ens 0,42 liter / 100 mil var acceptabelt, bara att köpa olja var ju en stor del av hela driftskostnaden...

    //

  7. #227
    SamGTI
    Gäst
    0,42 är inte acceptabelt i någons bok, möjligen endast hos VW i Södertälje... Dock får man nog räkna med 1dl på 100 mil, även om det är rätt mycket det också i jämförelse med tidigare bilar jag haft.


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  8. #228
    FiNCH
    Gäst

    Köpråd Polo GTI

    SamGTi; nu vet jag inte om du har problem med din men om du har det och inte får hjälp i Södertälje så kan du åka till Sward Bilverkstad i Järna, dom hade hand om min Polo och det var aldrig några problem.
    Även när dom hade bytt kolvar på min Polo och den drog väldigt lite så fortsatte dom kämpa.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #229
    SamGTI
    Gäst
    Tack för tips Finch, men Järna ligger lite långt från Halmstad. Känner mig tillfreds med förbrukningen just nu, ska mäta under lite längre period nu å kolla.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #230
    Krillej91
    Gäst
    Vad kör ni med för olja ni som har Polo gti?


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  11. #231
    SamGTI
    Gäst
    Castrol Edge, har även tidigare fyllt på med Statoils 5w 30 long life.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin