Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    bmk
    Gäst

    Bil køp 2003 passat 1,9 TDI

    Bra tag sen man var har nu, gott nytt til alla typ dom sista 5 åren...

    men nu til frågan har kollat på denna:
    http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=31868880

    Gløm priset då dom e tokiga!!!

    bilen har haft 1 agare senn ny og e lång kørd av en saljare. bilen e jatte fin inuti och utanpå......
    men det jag undrar øver hva tål dessa før kør langd?

    uptackte ochså at mattorna på høgra sida i bilen var bløta, mao møjlig leckage eller som saljaren sade att nån dørr eller fønstret stått med en glipa?? mur som halst har det var mycke skit vader i det sista og bilen stått ute, luktade inte møgel/innestangd men fundera lite på hva elektroniken tål før høg fuktighet?

    eller andra saker men borde vara obs obs på...:-P

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om det är blött på mattan så skall jag inte tro på säljareknepet att det läcker in via något fönster som varit öppet.
    Jag tror mer på att det kanke är stopp någonstans och vattnet letat sig in via fläkt eller nått ovanför passagerarens fötter vid handsfacket.

    Bilarna rullar lätt över 35-40000 mil.
    Kolla så att serviceboken är komplett.

    Man bör byta växellådsoljan till automaten nån gång under dess bil liv, detta kostar en del på Volkswagen men är värt det.
    Fick själv byttat på en annan Passat diesel och vilken stor skillnad det blev i automatiken =)

  3. #3
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Om det är blött på mattan så skall jag inte tro på säljareknepet att det läcker in via något fönster som varit öppet.
    Jag tror mer på att det kanke är stopp någonstans och vattnet letat sig in via fläkt eller nått ovanför passagerarens fötter vid handsfacket.
    Har blåst mycket og varit mycke vader omsalg så jag tror med at vattnet har letat sig vag någon stans, han trodde kansje også at dørr packningen var kass.


    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Bilarna rullar lätt över 35-40000 mil.
    Kolla så att serviceboken är komplett.
    Den e komplett , Dom tar en service før jag får den, tankte også at ta servicen sjal och byta olja varje 1500-2000 mil i stallet før 3000 intervallet...

    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Man bör byta växellådsoljan till automaten nån gång under dess bil liv, detta kostar en del på Volkswagen men är värt det.
    Fick själv byttat på en annan Passat diesel och vilken stor skillnad det blev i automatiken =)
    Fråga dom om detta och dom kunde inte hitta nar denna var byt senast eller byt als. så det skulle dom. samt en fjader sam var kass men den hadde dom fått inn.

    får ju dessutom 3 mnd garanti på bilen...
    Senast redigerad av bmk den 2012-01-03 klockan 13:32.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jo man kan kolla listerna runt dörren osv.

    Lyfter du på huven så kolla så det inte står vatten under plasten mot rutan så att säga.
    Känn även på alla andra mattor om där är fukt.

    Enklast är att dammsuga mattan med en våtdammsugare, sen sätta in en riktig avfuktare som suger ut vattnet så borde det bli torrt på mattan.

    Elektroniken brukar tåla mycket fukt

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Ang fukten : Kolla ifall vindrutan varit bytt nån gång. Jag hade problem med fukt i en bil jag hade, det visade sig att vindrutan varit bytt och det var slarvigt limmat (ett "hål" i limmet) och där rann det in vatten.

    En möjlig orsak, vad vet jag...

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Om det står vatten ovanpå dörrlisten när man öppnar är det ett tecken på att dörren läcker.
    Har inte Passaten problem med att dräneringen från akvariet tätnar och det rinner in via kupefläkten!?

    Du har ju garanti på bilen så om du köper kan du ju kolla efter läckage lite nogrannare hemma i lugn och ro...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  7. #7
    bmk
    Gäst
    Kan väll tänka mig at det e via flakten det har komitt vatten. Var inte så mycke men man såg att det var fuktigt/blött under mattorna typ. På høgra sida. Och fläkten sitter väll på den sidan bank om hansk facket.

    En grej til jag kom på. Turbon hur e det med den. Tål denna typ 35-40 000 mil? Eller borde man byta/renovera den nån gång?

  8. #8
    bmk
    Gäst
    Någon som vet hur det ligger til med turbo bytet?

  9. #9
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jag har då inte haft några problem med mina turbon och en av bilarna har snart rullat 50 000mil och den andra har rullat 30 000+mil det är oljebytena samt hur man gör när man stänger av bilen,

    Själv låter jag mina bilar stå på tomgång i ca 1min eller mer innan jag stänger av.

  10. #10
    bmk
    Gäst
    låter bra......

    tackar før alla svar.....så får vi se om det blir någon ny vw på mig, lutar i alla fall mycket åt det hållet...

  11. #11
    bmk
    Gäst
    Har fått prov körd bilen lite. Har upptäckt at den ryker ganska mycke "blå rök" från den. Hur mycke e normalt och hva måste fixas om det er nått fel??

  12. #12
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Mina ryker inte blårök så troligtvis är turbon på väg att gå sönder eller om ventiltätningarna är slut men det får säljaren åtgärda innan du köper bilen.

  13. #13
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pekka kiiskilä
    Mina ryker inte blårök så troligtvis är turbon på väg att gå sönder eller om ventiltätningarna är slut men det får säljaren åtgärda innan du köper bilen.
    Ok. Bilen har stått veldigt mycke senaste 1 1/2 år. Vet inte om det har av nån betydelse men tyckte det var lite skumt. Skal ta upp det med säljaren.

  14. #14
    bmk
    Gäst
    arrgggg nu har denna dykt upp http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=32583964

    valdigt intressant objekt.....

  15. #15
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av bmk Visa inlägg
    arrgggg nu har denna dykt upp http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=32583964

    valdigt intressant objekt.....
    Långmilare v.s lågmilare?

    0.5 l/mil v.s 1.0 l/mil?

    Mycket problem med automaterna på dieselmaskinen.

    Jag skulle valt bensinaren, det finns mer att "kräma" ur den bilen pga låga mil.

    / Per

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin