Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65
  1. #41
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    OT men ändå, E6 - I Måndags 2/1 körde jag både i syd och nordlig riktning mellan Laholm och Skottorp med 45 minuters mellanrum. Lasermätning utfördes från två parkerade polisbilar i bägge riktningarna. Denna sträcka av E6 har 120 km/tim. Så nog var de ute alltid, dock så jag klarade mig. Sedan säger artikeln i genvägen nedan att man svårligen kan bli fälld för fortkörning pga en lucka i regelverket men kanske för vårdslöshet i trafik.

    http://www.teknikensvarld.se/2012/01...-pa-120-vagar/

    /Peter
    Min "fria" tolkning är att man måste köra så fort att körkortet ryker, då kan det bli "vårdlöshet i trafik"

    Från wikipedia (hittade inte info från polisens hemsida):
    Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120-väg:
    ...
    ...
    41-50 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr
    Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren

    För 120-väg borde det isf bli 120+50=170 km/h (som sagt MIN tolkning av lagen)!
    Tänker dock inte prova denna hastighet (imorgon).

  2. #42
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Instämmer med tolkningen !

    Polisen hittar nog "massa" andra saker de kan plocka en för "bara därför att" liksom.
    Sen att de inte stoppar en om man kommer i 132 km/h e väl en annan sak.
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  3. #43

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Inte under litern med Passaten (AWT 1.8T) i stan UTAN kallstarter.
    Kör från mitt varmgarage -- > Jobbet och ställer den i värmare en sträcka på 3km.
    Kommer 50 mil på 56 liter ganska exakt varje gång räknat på tankmängd/körsträcka
    Har macken vid jobbet som jag brukar passa på att tanka när jag rullat 50 mil varje gång och det brukar bli mellan 55-60 liter.
    Sommar som vinter , kör iofs alltid med AC: på under sommar och jag är inte direkt en ekonom med högerfoten.
    Kostar att ligga på topp. ;-)
    Långörning brukar jag komma ner på ca 0.85-0.9 med lastad bil......och halv ekonomisk högerfot.
    Passaten går säker att köra snålare men jag har aldrig lyckats.

    Kan jämföra med att när farsan ägde sin Passat 35i 1.8 (RP 90HK) snittade han 0.7 i stan med den och ca 0.5-0.55 på långstyrning (Tankmängd/Körsträcka) , när jag tog över gick den aldrig under litern. =)

    Samtliga bilar välhållna/ konstant servade mätt på tankmängd/körsträcka.

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Modifiera för att sänka CW skulle vara intressant.
    Vem har testat och har det gett något?

    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Blir test över helgen. Fri fart tydligen på 120-vägar fram till 12 januari :-)

    E6 upp till Göteborgb med mig bakom ratten imorgon fredag. Hemfärd lördag förmiddag med hustrun bakom ratten (ni fattar säkert varför).
    Återkommer med sport vs eco-driving rapport. Värdeminskningen är dock detsamma...
    När morsan körde min gamla VR6 körde hon den billigare vid SIN normala körning än mig själv när jag körde så försiktigt jag kunde.
    Och i tillägg så kom jag aldrig ner i hennes låga förbrukning nån gång =)

    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Ett annat tips att spara de dyra dropparna är att skippa fläkten i bilen! Lite (mycket!) imma på rutorna spelar väl ingen roll. Praktiseras av mer bilförare än vad som finns i HELA Europa. Gissa var...
    Haha jag skulle vilja se dig utan fläkten på här uppe =)
    I -20 så ser du inte att jäkla skit för då fryser framrutan och alla andra rutor igen helt.

    Men jag fattar vad du menar!

  5. #45
    Siesta ST
    Gäst
    Faktum är att kineserna faktiskt skippar fläkten. Att det är köer överallt spelar liksom ingen roll...
    Brukar påpeka detta för chauffören men får då svaret (genom en kinesisk kollegias tolkning) att man minsann skall spara på dropparna! Då åker fönstret ned istället!
    En gång fick de på stereon istället för fläkten i min iver att peka på fläktknappen. Tonerna av Michael Jackson skulle tydligen kunna fläkta bort imman...

  6. #46
    9xx
    Gäst
    Jäkla elände att man måste in i stan på väg till & från jobbet..(hämta samåkare) Dom betalar ju tillräckligt för att jag ska tjäna på det men det gör inte gott för förbrukningsstatistiken :-/ Använder farthållaren av bekvämlighet & har 80-väg med fartkameror halva vägen & 90-väg utan andra halvan. Kör 4 mil enkel resa/dag. Ska ingen samåkare med utan jag kan köra raka vägen utan stadskörning ligger rekordet på 0,47. 0,56 om jag kör mer normalt & i maximalt lagstadgade hastigheten. Bra med tanke på att den ska dra 0,61 landsväg. Annars gör stadskörningen samt 2-3pers till i bilen att den oftast ligger på 0,7. Lite kul på småvägar under helgen: 0,8-1,3 :-)

    Överväger "steg1" chip=185hk men skulle vilja ha mer info om vad det gör med förbrukningen. Att den ökar vid bråttom/nöjeskörning är självklart. För mer output krävs mer input, men med farthållaren på 80-90 då? Bilen= Polo GTI -06 (1,8T 150) Dela gärna med er ni som vet!

  7. #47
    9xx
    Gäst
    Som svar på frågan i rubriken: RÄTT tryck i däcken (Behöver inte åka stötigare så inget övertryck tack) Stänger av onödiga strömförbrukare samt AC när den inte behövs. Motorbromsar - Spar bromsarna med som ju som bekant oxå kostar pengar. Konditioneras gör dom ju när hornen växer ut ibland ändå ;-) Kör LUGNT med kall motor. Kolla färddatorn första milen - HUGA!
    Kör förnuftigt utan att det blir dumt. Fiskör man i överkant blir man galen & antingen krockar för att man inte ville använda bromsen eller blir frustrerad & drar bilen till varvstoppet när man kör om med bensinpriset i bakhuvudet samtidigt som man förbannar sig själv & sin snålhet :-)

    Ska tillägga att jag haft 2 polo 1,4 innan min nuvarande, 3:e röda polo. En GTI då. Tycker varje dag att det är värt någon extra dl/mil att ha dubbla effekten under högerdojan samt en snyggare & trevligare bil överlag.
    Det är iaf en RELATIVT snål bil...
    Senast redigerad av 9xx den 2012-05-20 klockan 03:12.

  8. #48
    Exelon
    Gäst
    Fick faktiskt ner engång r32án till 0.7 på fin landsvägskörning. Sen spelar det ingen roll för min del om den drar 0.9 eller 1.2 har jag inte råd med den extra utgiften så borde jag nog byta bil först. Lite synd dom tog bort den riktiga 98 oktan bränslet för där kunde jag spara flera dl per mil mellan att tanka 95 vs 98 nu är skillnaden minimal och fördel 95 (billigare). Annars så är min arbetsbil, golf3 tdi svårslagen med 0.48 kommer över 120mil på en tank. Lite dyr i skatten men funderar på att lastbilsregga den då "sparar" man in ca 3 tusen.

  9. #49
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kan köra andrabilen (fabia 1.4 tdi) på typ 0,43 men då måste jag köra lugnt och på eller precis under fartbegränsningen och hur kul är det .. Gasar jag på lite kanske den dricker hutlösa 0.55 .. Bästa sättet att sänka förbrukningen är att skaffa lättrullande däck. Mina conti premium contact 2 är sköna men dom klibbar för mycket, gåt säkert sänka 10% med ekodäck. Men allt är relativt, ska den dra jättelite eller bara lite?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  10. #50
    bmk
    Gäst
    kjøpte min passat -05 1.8T i januari, och har testat lite med den,

    Kjørningen til jobb e på 37 km, ca 20 km i 80 och 17 km blandat 70-60-50

    orginal bil på 205/55-16" så låg den på ca 0,7-0,72 vid snall kørning.

    Montera før några veckor senn 225/45-17" och få gick førbrukningen upp til rundt 0,8.

    i heljen montera jag sankning, 55/40 fjadrar, och nu dom 2 sista dagarna har jag markt att den sjukit i gen til ca 0.7....(?)
    den e inte framvagn justerat ann så det kan ju gøra lite med. Sen e jag nyfiken på vad den drar til vintern igjen.

    eco driving enlig mig e ju anvand "inte" bromsen, om man gør det så er det lika med tap av energi. gasa førsiktigt i nerfør om man har en mot backe efter om det bara e nerfør motor bromsar man.

  11. #51
    GTI-nissen
    Gäst
    Nisse duktig här sparar på dropparna genom att cykla till jobbet och till småärenden inom stan, vi går till affären. En bilresa mindre spar mer än att lätta lite på gasen. ;-)

    Jo, jag vet att alla inte har samma förutsättningar, men det stör mig att många på här på jobbet tar bilen trots att de har närmare än vad jag har och då tar det inte ens 10 minuter för mig på cykel...

    Mårten, jag fick också se att du frågade om min mod? Den ger massor rent psykologiskt. I alla fall i toppfart! (Gummilister i springorna vid motorhuven)

    Man kan förövrigt se till att bromsbeläggen inte ligger emot och att man har en ren bil. :-)

    Från Discovery:

    MYTH: IS A DIRTY CAR MORE FUEL EFFICIENT THAN A CLEAN CAR?
    .Finding: BUSTED

    Explanation: In 2002, an engineer named Tom Wagner Jr., in an article on money-saving tips, reported improved fuel efficiency after giving his car a scrub down. And ever since, auto experts have debated whether the opposite might be true. But the MythBusters scored a point for the enterprising engineer by proving that only money you'll save motoring around a dirty car is quarters at the car wash.

    People driving the dirty car myth argue that the grimy coating improves aerodynamics, much like the effect of dimples on golf balls. Those tiny divots disrupt air particles as they flow across a golf ball, reducing wind resistance — also known as drag — and sending it sailing 37 percent farther than a smooth ball would travel.

    But randomly distributed dirt particles do just the opposite on cars, creating more drag as air particles cling onto the grime. According to MythBuster calculations, that filth effect cuts fuel economy by around 10 percent.

    If only that dirt could magically form a golf ball-like dimpled shell on a car's exterior, this myth would be a hole-in-one.
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2012-05-22 klockan 08:59.

  12. #52

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Jag köpte en F*rd Focus (ursäkta svordomen) -05 diesel som bruksbil till sambon för 40 000. (Det är vad Sciroccon tappar i värde på 1,5 år ungefär.)
    Den snittar ca 0,58 och överlever den bara 1,5 år så betalar den sig snabbt då hon kör ca 5000mil om året.
    Hennes gamla Renååå -01 bensinare har hon haft i 2,5 år, köptes för 30 000 och har på den tiden gått över 10k mil. Den "ärver" jag för att åka till och från jobb med (8 mil per dag) och den snittar 0,75 ungefär.
    Tråkiga, fula, slöa bilar (ok, Forden med 136 dieselhästar är rätt ok faktiskt!) men som ändå någonstans blir mer ekonomiska att köra många mil med än en nyare fin supersnål miljöbil (som säkert är lika tråkig!) men som tappar ca 30k om året oavsett om man sparar några tusenlappar om året i soppakostnad.

    Och bäst av allt - jag slipper jaga deciliter hela tiden

    (Och soppan har ju inte nått sitt riktiga värde än - sålänge folk kan köra varv på varv utanför ICA/Coop i jakt på en p-plats lite närmre ingången så är soppan INTE för dyr!)

  13. #53
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    ....och att man har en ren bil. :-)
    Som Myth busters skriver med, mins från skolan och aero dynamiken øver plåt, och vilken drag detta ger. mins inte siffrorna exakt men om man tar en ren aluminiums plåt och lackar denna så ger det 15% mindre luftmotstånd och om man polerar lacken ytterligare något sånt som 15 % altså 30% førbettring jamført med obehandlat plåt.

    som sagt mins inte siffrorna exakt men dar omring iaf.

  14. #54
    ReD-
    Gäst
    golf mk5 tdi 140 hk (its funs programvara 208hk/435nm) 19" med 215/35 däck. bottsänkt om det kan göra någon skillnad,
    Farthållare farthållaren på ca 100 - 120 lite blandat landsväg förbrukar ca 0.59 - 0.62. då är det även endel omkörningar osv osv med i detta =)

  15. #55
    Silvertsi
    Gäst
    Hej!

    Kört min Golf TSI 140 -07 på 0.62(0.59 enligt färddatorn) med landsväg och motorväg med AC på. Detta var Vänersborg-Mantorp t o r och jag körde efter skyltad hastighet och ingen medveten ekonomikörning förutom farthållaren. Rena dieselsiffrorna..:-) Bra med tanke på att det är motorväg mellan jönköping och mantorp..Det hade jag aldrig kommit ner på med en trött och ineffektiv 1.6:a eller vad tror ni?

  16. #56
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Silvertsi Visa inlägg
    Hej!

    Kört min Golf TSI 140 -07 på 0.62(0.59 enligt färddatorn) med landsväg och motorväg med AC på. Detta var Vänersborg-Mantorp t o r och jag körde efter skyltad hastighet och ingen medveten ekonomikörning förutom farthållaren. Rena dieselsiffrorna..:-) Bra med tanke på att det är motorväg mellan jönköping och mantorp..Det hade jag aldrig kommit ner på med en trött och ineffektiv 1.6:a eller vad tror ni?
    jag har også noterat at nar man tanker så oftast skiljer førbruknigen på manuell matning och fard datorn med ca 0.3,(?) varfør e det så.....

    senn e det någon skillnad på orginal bil med 95 eller 98?

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Kan hålla på med ecodriving, men det tycker jag inte hjälper mycket i slutändan, det är helt enkelt bekvämare att köra 90-100 med farthållaren, kliman samt radion påslagna. Vid den hastigheten snittar jag en 0,55 med en bil som är helt standard med 205/45R17 kinapuckar.

    Som folk tidigare sa finns det så mycket mer som kostar än enbart bränslet. Dom största utgifterna man har är enligt mig: Skatt+försäkring, samt reparationer (speciellt vid verkstadsbesök).

    Slipper man besöka verkstäder eller fixa problem över huvudtaget sparar man lätt flera tusenlappar

  18. #58
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Och inte att förglömma VÄRDEMiNSKNINGEN!

  19. #59
    bmk
    Gäst
    Fråga til er som Mater, Hur mater ni igentligen? jag menar, startar ni bilen låter den gå varm nollar og sen mater eller tar ni med från ni vrider om nyckeln og tils ni kommer fram?

    Som i morse kørde jag til jobbet starta bilen, kørde blandat 3,7 mil på 0.7 (enlig datorn). Vilket jeg e nøjd med iaf.

  20. #60
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av bmk Visa inlägg
    Fråga til er som Mater, Hur mater ni igentligen? jag menar, startar ni bilen låter den gå varm nollar og sen mater eller tar ni med från ni vrider om nyckeln og tils ni kommer fram?

    Som i morse kørde jag til jobbet starta bilen, kørde blandat 3,7 mil på 0.7 (enlig datorn). Vilket jeg e nøjd med iaf.
    Hej.

    En riktig mätning ska ju ske manuellt (utan dator). Tanka fullt. Mäta körsträcka och tanka fullt igen samt räkna fram förbrukningen.

    Förbrukning enl. dator - alldeles för osäkert. Mina visar glädjesiffror, både i vår VW och Audi.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin