Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65
  1. #21
    Markus1987
    Gäst
    Okej, jo, självklart låter de vettigt att ju mer effekt man ger ju mer soppa vill den också ha! Men men... Ska bli intressant å se om fars bil isåfall dricker mer nästa gång han gör resa på sina ca 220mil tur å retur som han brukar göra upp till Happis! :P Han har ju i allafall tålamodet och lugnet att kunna ha koll på vad bilen slurkar! *hehe*

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    japp det var med i gårdagens fifth gear, de körde på bana med chippad bil. Dock kan jag inte säga vilket top gear det var, det enda de sänder på tv är ju vietnam special avsnittet . Men sen kan jag väl itne säga att det är det mest grundliga testet....

  3. #23
    StiFt
    Gäst
    Jag kör en gammal 740 gl :P Ganska törstig men inte överdrivet.
    Kör inte på något speciellt sätt utan det ända jag gör är att se till att ha rät tryck i däcken

  4. #24
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Låter golfen stå på vintern, drar inte en droppe , kör även en bil som inte dricker en endaste milliliter bensin/mil .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #25
    steffe_GTI
    Gäst
    Har en GTI MK6 och körde imorse på 0,58 l/m. 85% av sträcken kör jag landsväg mellan 80 - 110 km/h, restarande är blandad körning med rödljus och rondeller m.m.

    Motorbromsar ofta och är lätt på gasen. Intressanta är att förbrukningen ligger högre på väg hem från jobbet

  6. #26
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Min caddy tdi 01a ligger mellan 0,5-0,6 och den är trimmad och innan trim drog den ca 0,7-0,8 blandad körning.
    Golf td 91an drar ca 0,5-0,6 milen och motorn +lådan är från mk3=1,9td lagom påställt mm blandad körning.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    MEN Pekka??
    VAD gör du för att få dem att gå billigt och sänka förbrukningen var ju frågan =)

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Hur mycket skillnad är det mellan 0.6 och 0.8 i pengar. Allt fokuserar på hur lite bensin man kan få bilen att dra. Självklart är de viktigt att bilen drar lite. Jag själv blir sur när min R32 drar över litern. Det är väl lite nöje i det hela. Menar många säger att bilen drar för mycket. Måste ha en snålare att åka med så tar jag bara denna vid finåka. Vad kostar inte det..

    Jag märker skillnad mellan 95 oktan och 98. Drar mindre på 98. Men dyrare istället. Bilen går snålare i 140 än i 120. Åker nästan alltid på farthållare.
    Drar mer på vintern än på sommaren. Men vad roligt man har med den alltid...

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen Visa inlägg
    Hur mycket skillnad är det mellan 0.6 och 0.8 i pengar.
    Ja du =)
    OM vår bil skulle dra 0,6l/mil då tog vi oss +-90mil på en tank.
    Drar samma bil 0,8 så tar vi oss strax under 70mil på en tank.

    Soppan HÄR uppe i baklandet kostar 14,50:- i snitt , ibland mer.
    Bara att räkna , hos er kostar den ofta en krona mindre!
    Så 55 liter blir i runda slängar 800:- , så varje vecka vi måste tanka innan fredan blir extra dyr.
    Tänk bara varje vecka vi kör till söndagen så blir det ju jäkla mycket billigare!

    DET ÄR STOR SKILLNAD när man kör 85 mil i veckan med bara den bilen.
    Med den bil vi normalt pendlar med drar den 0,65 i snitt och man kör hela veckan + helgen.
    Med den bil vi kör nu drar den 0,72-0,8 , då får vi tanka på torsdag kväll eller fredag.
    DET ÄR EN JÄKLA STOR SKILLNAD på ekonomin , antal liter och mil per tank!

    Så jag hur mycket skillnad tycker ni det är =)
    Inte alls spydigt men jag iaf konstaterar att DET ÄR STOR SKILLNAD på 0,6 eller 0,8.
    Tänk då om bilen skulle dra litern eller om vi hade en Voffla 745 =)

    Nää jag iaf fokuserar på snik och på sätt att köra billigt!

  10. #30
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Ja du =)
    OM vår bil skulle dra 0,6l/mil då tog vi oss +-90mil på en tank.
    Drar samma bil 0,8 så tar vi oss strax under 70mil på en tank.

    Soppan HÄR uppe i baklandet kostar 14,50:- i snitt , ibland mer.
    Bara att räkna , hos er kostar den ofta en krona mindre!
    Så 55 liter blir i runda slängar 800:- , så varje vecka vi måste tanka innan fredan blir extra dyr.
    Tänk bara varje vecka vi kör till söndagen så blir det ju jäkla mycket billigare!

    DET ÄR STOR SKILLNAD när man kör 85 mil i veckan med bara den bilen.
    Med den bil vi normalt pendlar med drar den 0,65 i snitt och man kör hela veckan + helgen.
    Med den bil vi kör nu drar den 0,72-0,8 , då får vi tanka på torsdag kväll eller fredag.
    DET ÄR EN JÄKLA STOR SKILLNAD på ekonomin , antal liter och mil per tank!

    Så jag hur mycket skillnad tycker ni det är =)
    Inte alls spydigt men jag iaf konstaterar att DET ÄR STOR SKILLNAD på 0,6 eller 0,8.
    Tänk då om bilen skulle dra litern eller om vi hade en Voffla 745 =)

    Nää jag iaf fokuserar på snik och på sätt att köra billigt!
    ... liten annan synvinkel. Definitivt OT med tanke på trådens innebörd...

    Bensinförbrukning i all ära men för mig är värdeminskningen betydligt större :-(((
    För mig är den stora förlusten värdeminskning på ca 20 kr/milen! Något jag inte ser nu men som jag kommer att bli medveten om senare i livet (snabbkoll på Blocket).
    Ser man på den rörliga merkostnaden för bensinen på ca 2,9 kr/milen (beräknat på 0,2 extra per mil...) känns det naturligtvis i pengabörsen direkt när bensinfakturan kommer vid månadens slut...

    Man ser ofta vad man betalar vid pumpen och besöken där men man tänker kanske INTE på de andra kostnader man faktiskt har.
    I mitt fall skulle jag isf låta bil(arna) stå, billigast...
    (jag vet Lillen; köpa NY bil i baklandet är med andra ord lika med KATASTROF om man inte har/får tjänstebil!)

    Liten reflextion bara på ett GTI-forum med gasglada "pågar". De extra bensinpengar får hamna på "nöjeskontot" för oss herrar och "klädeskontot" för våra damer/hustruar. Går kanske jämt ut...

  11. #31
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    ... liten annan synvinkel. Definitivt OT med tanke på trådens innebörd...

    Bensinförbrukning i all ära men för mig är värdeminskningen betydligt större :-(((
    Eftersom det handlar om att spara pengar så bör absolut värdeminskningen som en stor utgiftspost tas med! Med en GTI 6 får man vara nöjd med 0,75-1,0l/mil. Vill man spara så kan man köpa en 1,4 liters.......

    Behovet är ju väldigt olika utifrån hur mycket man kör. Intressant ändå vad snålt vissa kan köra! Ni går väl på real förbrukning och inte färddatorn hoppas jag, annars blir vi lurade….;-)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #32
    Chesmal
    Gäst
    Smurfen det är därför vi gillar våra bilar

    Jag fick förmig att bilen drog mer med mitt Milltek , men kanske den gör, men kan vara att man gasade mer ochså :}

    Nu för någon dagsedan hade min bil födelsedag, så då fick den dricka lite extra mycket


  13. #33
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Eftersom folk säger att en trimmad bil är törstigare så moste det vara fel på mina bilar eftersom dom går billigare istället och då är jag inte
    den som kör eccodriving hela tiden utan det kan gasas på rätt friskt och frugan kör mer ekonomiskt bilarna drar ca 1dl milen mindre när hon kör hehe.

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jäkla kul tråd detta.
    Mycket bra info faktiskt när alla bidrar med sina erfarenheter.

    Så klart har värdeminskning en stor del i ekonomin.
    Då får man ha en äldre bil att pendla med så slipper man den utgiften.
    Det svåra är att hitta en fin , begagnad , soppasnål äldre bil som inte havererar hela tiden =)

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Liten reflextion bara på ett GTI-forum med gasglada "pågar". De extra bensinpengar får hamna på "nöjeskontot" för oss herrar och "klädeskontot" för våra damer/hustruar. Går kanske jämt ut...
    Haa, jaa nog låter "Eco-Driving" som rena kinesiskan i mina öron, min bil ska köras! Hade jag haft något tråkigare där det ändå inte är värt att trycka på gasen för att inget händer hade jag kanske i ren tristess funderat på att sysselsätta mig med dylikt beteende!

  16. #36
    Siesta ST
    Gäst
    Blir test över helgen. Fri fart tydligen på 120-vägar fram till 12 januari :-)

    E6 upp till Göteborgb med mig bakom ratten imorgon fredag. Hemfärd lördag förmiddag med hustrun bakom ratten (ni fattar säkert varför).
    Återkommer med sport vs eco-driving rapport. Värdeminskningen är dock detsamma...

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Mycket trevlig läsning detta.

    Som tidigare talare så är det skoj att se hur snålt folk kan åka med trimmade eller stora motorer.

    Men för mig spelar det ingen roll om bilen drar 0.6 eller 0.8. Om jag skulle ha en bil till för att spara på den jag har så måste den vara jävligt billig för att spara in de pengarna som den dyra bilen förlorar. Även pengar och i nöje. För som andra sagt. Nöje kan inte räknas i pengar. Varje dag jag kliver ut i bilen och åker till jobbet så njuter jag. om det kostar mig några kronor extra istället för att ha en bil till som är skittråkig så får det göra det. Vore allt om pengar och inte nöje så skulle jag cykla.. Det är som att gå på krogen och vilja supa skallen men istället luktar man på polarens kork bara för att man inte har råd. Kanske lite konstig jämnförelse. Men mitt nöje kan inte betalas i pengar.

  18. #38
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Blir test över helgen. Fri fart tydligen på 120-vägar fram till 12 januari :-)

    E6 upp till Göteborgb med mig bakom ratten imorgon fredag. Hemfärd lördag förmiddag med hustrun bakom ratten (ni fattar säkert varför).
    Återkommer med sport vs eco-driving rapport. Värdeminskningen är dock detsamma...
    OT men ändå, E6 - I Måndags 2/1 körde jag både i syd och nordlig riktning mellan Laholm och Skottorp med 45 minuters mellanrum. Lasermätning utfördes från två parkerade polisbilar i bägge riktningarna. Denna sträcka av E6 har 120 km/tim. Så nog var de ute alltid, dock så jag klarade mig. Sedan säger artikeln i genvägen nedan att man svårligen kan bli fälld för fortkörning pga en lucka i regelverket men kanske för vårdslöshet i trafik.

    http://www.teknikensvarld.se/2012/01...-pa-120-vagar/

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #39
    Siesta ST
    Gäst
    Håller med dig Smurfen till fullo! Nöjeskontontot..

    Fick kommentaren av chefen hur i h...e jag kunde köpa en Golf R för de pengarna.
    Mitt svar blev att " Jag har åtminsonne ett leende på läpparna när jag kommer till jobbet, alla andra har leendet när de lämnar bygget!" Hmmm, inte bra svar kanske inför kommande lönesamtal :-(

    Ett annat tips att spara de dyra dropparna är att skippa fläkten i bilen! Lite (mycket!) imma på rutorna spelar väl ingen roll. Praktiseras av mer bilförare än vad som finns i HELA Europa. Gissa var...

  20. #40
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Kul att så många har så mycket att bidra/vinkla i denna tråd !!! :-)

    Självklart snackar vi om nöje och alla här vet ju att det är roligt att köra bil men som sagt man ska ju även kunna köra nöjesfullt för plånboken oxå (stundtals) men fortfarande med "finbilen"

    Finns ju många undersökningar som visar att tex nya Passaten med 2.0 TDI BMT är snålare än 1,6 TDI (105TDI) BMT
    Större o starkare motor snålare i normalt brukande. Känns som att tex en "för" klen motor blir för hårt belastad vid "normal" körning. Normalt menar jag att man förljer hastighets angivelserna...

    Pratar vi om 120+ så kan jag köpa lätt att en starkare/större motor går mycket billigare än en mindre/klenare. Allt handlar ju om belastningen.

    OT: Körningen över jul upp till stockholm (47mil) med vår Touran 1,6 FSI med 2 vuxna ett barn och en 30 kiloshund + lätt packning och med farthållare ställd på exakt 130 så landade snittet på 0,82 upp och 0,91 ner.... Samma bil, samma hastighet, samma förare, samma last, samma resväg.... Nästan en hel dl mer/milen ?!?
    Ngn var inne på detta tidigare och den enda förklaringen jag kan komma till är mer motvind på hemresan än på ditresan.
    Handlar ju inte bara om gasfoten och körstilen som påverkar förbrukningen.

    Ingen som har "modifierat" sitt cW värde på sina bilar till det bättre och på det sättet fått ner förbrukningen ?!??!
    Vet Nisse att du har en modd ;-) men hur mycket resulterade den i ?????

    Man märker ju även skillnad på fälgmodeller (självklart i samma dimentioner) att vissa orsakar mer turbulens än andra samt att vikten självklart påverkar.
    Någon där som även sitter på fakta ?

    Själv har man ju bara referenser från olika stora hjul o däckdimentioner.
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin