Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65
  1. #1
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837

    Vad gör Ni för att minimera Er förbrukning på Era bilar?!?

    Tips ideer och tankar här kanske för oss som vill spara en krona på vårat "vardagliga" körande ?!?!


    Kör omkring själv med Caddy Tdi -05:a som enligt reg.bevis ska dra 0,61 blandad
    Snittar runt 0,65-0,68 och har kommit ner till otroliga 0,58 som lägst.
    Detta med 15" 195/65 och 3.0 kilos tryck, lite last och INTE köra över 100 km/h.

    Ngn som har andra erfarenheter på sina bilar ???
    Senast redigerad av Lilla_Vargen den 2012-01-02 klockan 20:38. Anledning: Låååååååång rubrik
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Pontus Nordgren
    Medlemsnr
    4863
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    137
    Min far kör en Passat TDi från 96 (den faceliftade modellen från början av 90-talet) till och från jobbet varje dag och har en förbrukning på typ 0,47. Han kopplar ur och rullar väldigt mycket.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag motorbromsar mycket, då drar iallafall min bil ingen soppa, inte enligt färddatorn som då visar 0.0.
    Sen rätt däcktryck, ingen last osv.

    Jag gick en sån här kurs i Ecodriving för några år sen. Väldigt givande.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Golf Tsi 140 -07 sommartid kommer jag lätt under 0,6 om jag kör lungt vid långkörning

    det extremaste värdet är 0,48L/mil fulltank- körning 70/80 vägar i Norge utan överskridande -fulltank igen utan kallstart
    men då är det ytterst snäll körning ! och med 95okt i tanken

  5. #5
    PassatGT16v
    Gäst
    Motorbromsar mycket.
    Tänker på högerfoten, om man håller jämn fart och släpper upp gasen liite håller man ändå
    samma fart men förbrukningen dalar. Brukar kolla på färddatan då och då på vad bilen drar just nu.

    Kör försiktigt innan motorn har arbetstemp.
    Motorvärmare på vintern.

    Har som bäst kört till Södertälje på kuperad 70 väg på 0,53(golf gti-99) 0,74(Sharan VR6), båda fullastade + 4 Pers.
    Pendling till jobb 7 mil flerfilig väg (110/70/50) på snitt 0,7 prick med golfen.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Kör också caddy -05:a. Brukar snitta 0,51-0,53.
    Kör då bara till jobbet på mindre vägar.
    Och nu på 205/55 -16 dubbdäck.
    Tar det rätt lugnt och använder bromsarna så lite som möjligt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ecodriving är det som ger mest!
    Iaf för mig själv då jag mätt med tankade litrar i bilen.

    Annars försöker även jag motorbromsa och gasa följsamt.
    Detta även på landsvägen där det ger mest utslag att köra eco.

    Pumpa däcken lite extra.
    Det ger en del , till och med mätbart.
    Mest görs det på de bilar med billigare däck(läs 15") då det nöter lite mer.


    Vill jag snika till det riktigt tar jag min Jetta -87.
    Det är en 1,6L bensinare med förgasare.

    Rekordet med Jettan är 0,57.
    Då är det beräknat på tankade litrar i tanken.

    MEN ECOdriving är det som ger mest rent generellt!

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Själv har jag inte provat att snålköra men vissa åtgärder kan kanske läggas till:

    Stäng av clima, brukar vara aktiv ned till 4-5 C.
    Töm bilen på onödiga grejor. Lägg den avtagbara dragkroken (om det finns någon) i garaget. Släng ev. ut reservhjul.
    Använd inte stolsvärme eller bakrute värme + spegelvärme.
    Vid däckbyte använd smal dimension.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Kör omkring själv med Caddy Tdi -05:a som enligt reg.bevis ska dra 0,61 blandad
    Lite OT: Du kör ingenstans med den just nu :P, utan låda o koppling kommer du inte långt :P.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    0.55 liter milen mellan Svenljunga och Göteborg. (en sträcka på lite över 10 mil, 6 mil av dessa är motorväg medans 2 av dom är 50-väg)

    Skoda Fabia vRS mk2 med 17", 215/40 R-däck.
    Mjukvara samt helsats-avgas och utbytt luftfilter.
    Snittfart på ca 100 km/h (tror det var 98 eller 99).

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Har varit nere på 0.62L/M med 98 octan (har bildbevis på färddatorn) med min GTI VI. Allt är orginal på bilen. 225/40/18.
    Mina tipps skulle väl vara.
    1 Snabbt upp i den hastighet du tänker hålla.
    2 Inga omkörningar
    3 Jämn hastighet ** Viktigt att inte hänga på andra bilister som kör allt mellan 80-130+ på motorvägen.**
    4 Håll extra långt avstånd, Exempel. När bilen framför bromsar in inför en rondell så släpper du bara gasen, då drar bilen noll L/km. Du ska bara rulla fram till rondellen och försöka använda så lite broms så möjligt.
    5 Ligga tätt in på en lastbil. Egentligen inget som rekommenderas men det sparar man en del på. Man behöver inte ligga 1meter bakom men lite närmare än de 3 sekunderna som man bör hålla.
    6 Inte gasa i uppförsbacke.
    7 Nu när ni har tränat upp högerfoten så ska ni köra med den och inte använda farthållare, den ökar förbrukningen en aning.

    jag upprepade säkert en del som andra har skrivit. Men det här är det jag brukar använda när jag (väldigt sällan) vill köra billigt.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Körde min Polo 08:a TDI ECO på 0,25L/milen i somras.

    6 mil landsväg, ingen kallstart. Var öppen väg hela vägen hem. Körde väldigt jämt o lugnt, max 70km/h i 5:an. Motorbromsade och utnyttjade även de minsta nedförsbackarna med att lätta på gasen en aning osv =)

    Jag brukar växla så att vridet finns där vid nästa växel. Då ansträngs inte motorn lika mycket.
    Senast redigerad av G60 V-spec den 2012-01-03 klockan 02:24.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    tar golf 4:an inom stan istället för R36an Bra däcktryck, tankar 98, BRA DÄCK om ingen nämnt det, o inga häftiga rivstarter samt försök att planera körning så man inte stannar bilen utan rullar i farten vid stoppljus som lastbilar ska (eller bör) göra

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Enligt tankomat appen så snittar min Golf TDI -03 0,57 sen i somras och då kör jag bara normalt.
    Använder 1-2-3 och hoppar sen till 5 eller 6 beroende på hastighet. 4:an använder jag bara vid motorbroms.....
    Bästa förbrukningen ligger på 0,49, bara 90 väg med farthållare inkopplad....motorväg så drar förbrukningen iväg upp mot 0,6

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Caddyn är ju ökänd för att dra mycket...
    Min drar lika mycket oberoende på hur jag kör, vinter som sommar, släp eller utan släp.
    Inte ens lugna långkörningar drar ner förbrukningen nämnvärt...
    Boran jag hade gick däremot att få ner i förbrukning rejält!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det mesta är redan sagt men ett bra tips är att höja blicken och försöka läsa av trafiken långt fram. På så sätt kan man släppa av och motorbromsa i tid samt undvika onödiga accelerationer vilket sänker förbrukningen. Om man kör en bil med ottomotor med gasspjäll så kan man sänka förbrukningen genom att accelera lite kraftfullare än normalt (säg 30 istället för 20 % pedal) och hoppa över växlar för att minska pumpförlusterna. Kombinera gärna den körstilen med att köra på så hög växel som möjligt för att ytterliggare minska pump och friktionsförluster. Dessa tips är en del av det som kallas ecodriving.

  17. #17
    Markus1987
    Gäst
    Ja och även vissa motoroptimeringar (chippning/mappning) sänker ju också bränsleförbrukningen så länge man inte har en tung fot! =)

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag finner det föga troligt (nu uttrycker jag mig försiktigt) att eftermarknadsfirmor "optimerar" bättre än ursprungliga tillverkaren. Möjligtvis under förutsättning att konstruktionsgränser och/eller emissioner frångås.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    har faktiskt motbevisats av både mythbusters, top gear, femmans växel o diverse sidor på nätet. Högre effekt bör ju öka förbrukning, de säger ju sig själv...för att få mer effekt bör ju också mer bränsle gå åt?

  20. #20

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    har faktiskt motbevisats av både mythbusters, top gear, femmans växel o diverse sidor på nätet. Högre effekt bör ju öka förbrukning, de säger ju sig själv...för att få mer effekt bör ju också mer bränsle gå åt?
    OT kanske men vet du vilken Fifth gear samt Top gear avsnitt dom tog upp det i?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin