Hej.

Har en Golf GTI -03(180hk). Ibland när jag kallstartar bilen så går den riktigt dåligt på tomgång, antagligen inte på alla cylindrar. Detta fenomen uppstår bara när motorn är kall och aldrig när den är varm, då går den jättefint på tomgång. Sen när jag kör, oavsett varm eller kall motor så går den väldigt ryckigt vid "halvbelastning" dvs vid lite gaspådrag så att turbon börjar ladda, dock utan att jag trycker fullt. Den går hyffsat jämnt om man varvar upp den försiktigt utan att belasta motorn och utan att turbon laddar. På full gas så går bilen som den ska och drar jämnt och fint.

Kan tilläggas att jag felsökt och fått fram "tryckfall mellan turbo och spjällhus" P1297. Har bytt magnetventilen utan resultat. Kan tillägga att jag även gjort röktest vilket inte visade på något läckage. Har även bytt ventilen till vevhusvenitlationen samt rengjort spjället utan resultat.

Har en fundering på om det kan vara en lambdasond? Kan det trigga felkod p1297? Motorstyrningen tar väl ingen hänsyn till lambdasignal vid fullgas eller på tomgång utan kör på fasta värden om jag förstått det rätt? Men frågan är ju om den går på lambdavärdet vid kallstart iom att tomgången då är något högre än när motorn är varm?

Vad tror ni? Någon som haft liknande fel?

Skulle vara oerhört tacksam för hjälp som kan lösa detta!

Har precis kört lite realvärden:

Tempgivaren verkar fungera fint, motorn var som varmast 96 grader och oftast 93-94 vilket låter helt ok i mina öron.

När motorn ännu inte var uppe i drifttemperatur stog jag och torrgasade lite, då registrerades några misständningar på cyl 4.

Främre lambdasondens uppvärmning slogs på och av hela tiden med ca 3sek intervall.

När jag körde så att den ryckiga gången uppstod så knackreglerade den på cyl 4, men även på cyl 2 o 3. Aldrig på 1:ans. Den knackreglerade även vid tex fullgas, dock inte lika mycket men på samma cylindrar.

Kan något av detta ha med problemet att göra?