Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    hobbyapan
    Gäst

    Bränsle grej?

    Tjeena

    Nu kommer det en fråga här och vad fan grejen heter vet jag ej, men jag är bra på att beskriva.

    Det handlar alltså om bränsle grejen som sitter i motorutrymet men massa slangar och shit som går in där. fyrkantig liten box ovanpå luftburken.

    Nu är det så att jag behöver en ny sån och är det någon som vet vart jag kan hitta en eller få tag på en sån?

    Tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    bränslehuvud?(eller kanske mer korrekt bränslefördelarhuvud), antar att du syftar på en bil med gamla mekaniska insprutningen k-jetronic? =)

    vad gäller att få tag på ett sådant så hade jag tittat på närmsta skrot.. dom finns överallt.. tror även många här har drivor av dom hemma i garaget.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    bränslehuvud?(eller kanske mer korrekt bränslefördelarhuvud), antar att du syftar på en bil med gamla mekaniska insprutningen k-jetronic? =)

    vad gäller att få tag på ett sådant så hade jag tittat på närmsta skrot.. dom finns överallt.. tror även många här har drivor av dom hemma i garaget.
    Jo nog ligger det ett par stycken i gömmorna, men dem flesta vill ju inte gärna göra sig av med dem.
    Annars sitter dem ju på massor av gamla volvo, saab, fordar etc.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Vad är det för bil du har?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ingen bild på vad ni pratar om?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Skapa en projekttråd om bilen kanske?

    För er andra så kolla i OT.
    Eller länken nedan som leder dit.
    Finns info här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...info-kring-bil

  7. #7
    mrpete
    Gäst
    Jag har ett bränslehuvud över om det är av intresse, kommer från antingen golf gti eller volvo (samma grejer på sugmotor).

  8. #8
    hobbyapan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    bränslehuvud?(eller kanske mer korrekt bränslefördelarhuvud), antar att du syftar på en bil med gamla mekaniska insprutningen k-jetronic? =)

    vad gäller att få tag på ett sådant så hade jag tittat på närmsta skrot.. dom finns överallt.. tror även många här har drivor av dom hemma i garaget.
    Har kollar men är fan smäst på att hitta saker =( Främsta när jag för första gången i mitt liv köper annat än Volvo<3

    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Jo nog ligger det ett par stycken i gömmorna, men dem flesta vill ju inte gärna göra sig av med dem.
    Annars sitter dem ju på massor av gamla volvo, saab, fordar etc.
    Okej? Detta är typ för mycket old school för min del =/ Och mina närver och psyke håller endast för PANG BOM här är delen köp/varsågod/där hittar du/mm...


    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Vad är det för bil du har?
    Golf MK1
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Skapa en projekttråd om bilen kanske?

    För er andra så kolla i OT.
    Eller länken nedan som leder dit.
    Finns info här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...info-kring-bil
    Projekttråd? Hum, får väl se om jag får liv i högen och orkar något sånt...

    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Jag har ett bränslehuvud över om det är av intresse, kommer från antingen golf gti eller volvo (samma grejer på sugmotor).
    Är av jätte intresse så motorn slipper ta sig en tur ner i bladskrot på jobbet.

    nr på svarta fyrkanten är : 0 438 100 100 samt inom en ring står det 060
    och på den silvriga metalgrejen med våg är : 0 438 120 139 samt 049 133 353AA


    Eller vilka nr är det man ska gå efter?

  9. #9
    mrpete
    Gäst
    Jag ska kolla vad det står på min som jag har. det är boschnummer iaf. Men sen är det bara själva bränslehuvudet jag har, inte luftvåg.

  10. #10
    hobbyapan
    Gäst
    Efter mycket pillande och byte av 2 st trasiga oringar i den och nytt försök så går faktist bilen av egen maskin och gick att köra en liten snabbis innan först sopan tog slut och senare gav hela den där bränslefördelaren upp (IGEN!)

    Någon som har en sprängskiss över en sån (med alla oringar och skit) eller har en sån liggandes. är i jätte behov av en nu!

  11. #11
    mrpete
    Gäst
    Här finns lite nyttiga bilder

    http://www.audinsane.se/k-jetronic.htm

  12. #12
    hobbyapan
    Gäst
    Men efter mycket jävla pillande och fått ihop skiten nu så är det 210% bekräftat att skiten är trasigt! när man väl får upp tryck så börjar den liksom spruta ut bränslet genom springan på bränslehuvudet! (och det går inte att dra hårdare)...
    Men nu startare den, går rent och shit, MÅSTE HA NYTT BRÄNSLEHUVUD/FÖRDELARE!!!!

  13. #13
    steenzor
    Gäst
    Är det någon skillnad på detta huvud från gti16, och vanliga 1.8 gx ger gti mer soppa? Min drar 1 liter milen när jag bytte.. jag kan sälja en !

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av hobbyapan Visa inlägg
    Men efter mycket jävla pillande och fått ihop skiten nu så är det 210% bekräftat att skiten är trasigt! när man väl får upp tryck så börjar den liksom spruta ut bränslet genom springan på bränslehuvudet! (och det går inte att dra hårdare)...
    Men nu startare den, går rent och shit, MÅSTE HA NYTT BRÄNSLEHUVUD/FÖRDELARE!!!!
    Har du skruvat isär hela bränslehuvudet? Isåfall så är det garanterat att det läcker om du inte använder nåt att täta mellan membranet och över- respektive underdelen av bränslehuvudet. Och tro det eller ej, men det du ska täta med är vanlig blocktvål. Billigaste blocktvålen du kan hitta utan några fancy oljor och skit. Så stryker du tvålen över gjutjärnsytorna så att det ligger ett jämnt tunnt lager. Se till så att det inte finns några överdrivet stora knölar emellan.

    Vidare så kan man polera upp kolven med tidningspapper och autosol om man spänner fast den i en pelarborr med den smala delen i chucken. Rengör även loppet som denna ligger i med bromsrengjörning och se till att det inte finns nåt fett eller smuts i loppet. Pilla inte där dock! Det ska vara kliniskt, därav så är bromsrengörningen idealisk eftersom den först sköljer bort all skit och sen dunstar snabbt som fan.
    Efter att du polerat upp glidytorna på kolven så får du inte ta i dem. En bra idé är ju då att hela bränslehuvudet är ihopskruvat redan och ligger upp och ner så att det bara är att plocka kolven med en smal tång direkt från pelarborren och sänka ner den i sitt lopp.

    Glöm inte att skruva dit stoppet på undersidan så att kolven inte ramlar ut och skruva det inte för hårt heller för då fastnar kolven. Men det har du nog upptäckt vid det här laget.

  15. #15
    hobbyapan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steenzor Visa inlägg
    Är det någon skillnad på detta huvud från gti16, och vanliga 1.8 gx ger gti mer soppa? Min drar 1 liter milen när jag bytte.. jag kan sälja en !
    Allt har sitt pris!
    Men är det fel pris så flyger motorn ur bilen istället och det blir den svåra vägen genom besiktningen...

    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Har du skruvat isär hela bränslehuvudet? Isåfall så är det garanterat att det läcker om du inte använder nåt att täta mellan membranet och över- respektive underdelen av bränslehuvudet. Och tro det eller ej, men det du ska täta med är vanlig blocktvål. Billigaste blocktvålen du kan hitta utan några fancy oljor och skit. Så stryker du tvålen över gjutjärnsytorna så att det ligger ett jämnt tunnt lager. Se till så att det inte finns några överdrivet stora knölar emellan.

    Vidare så kan man polera upp kolven med tidningspapper och autosol om man spänner fast den i en pelarborr med den smala delen i chucken. Rengör även loppet som denna ligger i med bromsrengjörning och se till att det inte finns nåt fett eller smuts i loppet. Pilla inte där dock! Det ska vara kliniskt, därav så är bromsrengörningen idealisk eftersom den först sköljer bort all skit och sen dunstar snabbt som fan.
    Efter att du polerat upp glidytorna på kolven så får du inte ta i dem. En bra idé är ju då att hela bränslehuvudet är ihopskruvat redan och ligger upp och ner så att det bara är att plocka kolven med en smal tång direkt från pelarborren och sänka ner den i sitt lopp.

    Glöm inte att skruva dit stoppet på undersidan så att kolven inte ramlar ut och skruva det inte för hårt heller för då fastnar kolven. Men det har du nog upptäckt vid det här laget.
    Börjar med att säga att jag är lastbilsmekaniker och vet lite skit innan man börjar fibbla med saker. Dock har jag inte haft någon bromsrengöring liggandes i garaget då den ligger hemma (rc skruvande)
    Men det där med tvålen får jag helt ta och testa, är värt att ge det ett försöka iallafall är ju inte stor kostna och efter att ha haft isät det där huvudet nu typ 40 gånger så tar det bara någon min att plocka ner och upp det igen.

    Men vill ändå att någon vänlig själ där ute som råkar sitta på ett som stämmer överrens med mitt nr kontaktar mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin