Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Bergqvist
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    214

    Tändningsproblem gti 16v -87

    Jag har problem med tändningen på min gti.
    Motorn är nollad och startar med tomgång, men endast när fördelaren är vriden helt åt höger. Jag har inget mer att justera på. ( http://www.kattmat.net/img/111226/2.jpg )
    Vad gör jag för fel? Om hallgivaren varit kass borde jag väl inte ha gnista alls?

    Jag kör med 02a-låda från en gammal passat. Svänghjul koppling låda, rubbet. Ska jag kunna hitta nollmärkningen på svänghjulet tillsammans med min kr-maskin med stroblampa?
    När motorn är i ödp är inte märkningen mot 'pilen' på lådan.
    http://www.kattmat.net/img/111226/1.jpg

    Tacksam för hjälp. =)

    /tobbe

  2. #2
    GTI-nissen
    Gäst
    Fördelaren går motsols, det är inte så att du satt tändkablarna fel? Ganska vanligt fel...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Bergqvist
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    214
    Gjorde den tabben när jag försökte starta första gången.
    De sitter rätt och han startar. Men endast när fördelaren är vriden max åt ett håll.
    Jag har haft isär den och renoverat. Det var dock nått år sen nu. Kan man sätta något fel i?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Vet inte hur mycket du redan kollat men det kan vara kamaxlarna som inte sitter rätt. Eftersom rotorn i fördelaren sitter linjerat med ena kamaxeln kan det bli som i ditt fall. Börja med att verifiera att motorn verkligen står i ÖD med hjälp av en lång skruvmejsel som du stoppar ner i tändstifthålet på ettans cylinder (den närmast kamremmen). Kolven ska då vara i sitt högsta läge. När du gjort det kollar du markeringarna på det yttre kamremsdrevet. Om du inte ser några konstigheter här så kan det vara kammarna som står fel i förhållande till varandra. Om du är osäker kan du bildGoogla "cam timing vw 16V". Det är fler som haft det problemet då det kan vara lite lurigt att få kammarna att sitta rätt. Markeringen på kamaxeldreven (de små kedjedreven) ska stå mot varandra och linjera med topplockets övre kant. För att se detta måste du ta loss kamkåpan men det vet du säkert!

    Om allt ovan är rätt ska rotorn peka mot ett sträck på fördelarens kant, den kan behöva justeras några grader hit eller dit men ungefär där ska den stå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin