Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800

    Intercooler - 1,8T?

    Hur ställer ni er till att köra med dubbla IC på 1,8T
    Behålla orginalet och montera en till.
    Orginal sitter ju bra där i skärmen.

    Sitter ju dubbla , en i varje innerskärm på t.ex Audi S-modeller.

  2. #2
    PassatGT16v
    Gäst
    Dom har även insuget vänt åt andra hållet.
    Är det för om du ska chippa den?
    Kanske blir lång väg annars för original chip.
    S modellens dubbla är ju annars lite roligare originallook alternativet.


    Alternativet är väl en svartlackad frontmonterad så den inte syns.

    Kan inget om 1,8t annars, har som du just köpt min första
    men följer gärna med och lär mig.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Patrik Sundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Orginal Icn ska väl vara rätt begränsad som jag fattat det...

    Har läst en del gott om denna..

    http://www.ebay.com/itm/02-05-VW-JET...item415b912df7

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v Visa inlägg
    Dom har även insuget vänt åt andra hållet.
    Är det för om du ska chippa den?
    Kanske blir lång väg annars för original chip.
    S modellens dubbla är ju annars lite roligare originallook alternativet.


    Alternativet är väl en svartlackad frontmonterad så den inte syns.

    Kan inget om 1,8t annars, har som du just köpt min första
    men följer gärna med och lär mig.
    Jag tänker så här.
    JA chip är orsaken i så fall.

    Men jag hade i så fall tänkt ha orginalinsuget.
    Till Mk IV och Skodan som jag har är ju modellanpassade frontmonterade(eftermarknads) IC:n gjord så att luften vänder i den. Då sitter anslutningarna på samma sida och luften går tillbaka till samma sida som orginal sitter så insuget blir rätt.

    Men behåller man orginal så behöver man ju inte så jättestor IC extra.
    Dock vill man ju inte dra så långa rör som sitter på S-modellerna till andra sidan.
    Går att göra ganska snygg instalation ändå.

    OCH jag kommer så klart lacka den svart.
    Vill inte att min bil ska se ut som en "liiiiskokale och pys och fisbil".
    Så orginallook så långt det går.

    Precis.
    Jag är i lärostadiet jag med.
    Men en del eftermarknads verkar inte helt genomtänkt tyvärr =/

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson.P Visa inlägg
    Orginal Icn ska väl vara rätt begränsad som jag fattat det...

    Har läst en del gott om denna..

    http://www.ebay.com/itm/02-05-VW-JET...item415b912df7
    Ja fast de flesta som kan något och trimmat 1,8T säger även att orginal klarar sig bra om man ökar flödet genom.

    Och den på länken är ju knappast så mycket större yta , dessutom lider den av exakt samma problem som orginal. Så att köpa en dyr dyr bara för att det ser bling ut tänker inte jag göra. Orginal är begränsad pga det dåliga flödet och det beror mer på vad som sitter runt IC än just IC:n själv. Så klart ska man trimma mycket blir det en begränsning men för chip och lite smått klarar man sig.

    Det är dåligt flöde genom den pga att innerskärmen är tät och inget utlopp för luften genom IC:n finns.
    Det blir ju liksom inte mycket bättre , möjligt vis tål den mer tryck.
    Det går ju med ganska enkla medel att öka flödet.
    Finns färdiga lösningar.
    Senast redigerad av Lillen den 2011-12-25 klockan 13:01.

  5. #5
    PassatGT16v
    Gäst
    En fundering.

    Hur blir det om man sätter dit den högra bara från Audi s3/tt?

    Skiljer det mellan dom något i prestanda.

    Att förbättra kylluften till och speciellt bort från ic är väl inte så svårt som sagt redan.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v Visa inlägg
    En fundering.

    Hur blir det om man sätter dit den högra bara från Audi s3/tt?

    Skiljer det mellan dom något i prestanda.

    Att förbättra kylluften till och speciellt bort från ic är väl inte så svårt som sagt redan.
    Äldre S3 hade ju så och det fungerade ju bra.
    Problemet är ju alla långa rör.......men de får man ju med alla frontmonterade IC.
    Så även med de som har två st ute i hörnen.

    Jag har funderat på orginal plus en forntmonterad.
    Då blir det inte så mycket extra rör.

  7. #7
    Markus1987
    Gäst
    För min del kommer jag ta bort original och montera FMIC istället när det väl blir dags att ihandla sådan, blir troligen EuroJet's Streetversion! Dom nya har fått fina svarta pulverlackerade tryckrör som matchar fint i maskinrummet! :P

  8. #8
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Ja fast de flesta som kan något och trimmat 1,8T säger även att orginal klarar sig bra om man ökar flödet genom.
    Vad jag vet, dom flesta säger att original SMIC räcker knappast till en otrimmad bil och absolut inte till en trimmad. Orig IC är alldeles för liten och halva av den är i plast!
    Hur ökar man flödet genom en sån liten IC?

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Vad jag vet, dom flesta säger att original SMIC räcker knappast till en otrimmad bil och absolut inte till en trimmad. Orig IC är alldeles för liten och halva av den är i plast!
    Hur ökar man flödet genom en sån liten IC?
    Montera gallret ifrån S3'ans innerskärm i din innerskärm, då öppnas det upp bakom IC'n så luften kan flöda igenom.



    Det är helt sjukt hur det ser ut orginal, innerskärmen sitter nästan som en vägg precis bakom IC'n.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    När jag hade min mkIV GTI så snurrade tankarna kring att montera en riktigt effektiv fläkt på baksidan av IC'n.



    För om man studerar flödet till IC'n så borde det vara illa även med TT/S3 galler i innerskärm.

    .

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Vad är syftet med att byta ut orginal IC, tror det är där man ska börja. Är det för att blinga så är det väl bara att köra hårt . Är det ur prestandasynpunkt så kanske det är lite fel ställe att börja på.

    1.8T har en pytteliten turbo som när man chippar kommer att lägga sig på en ineffektiv arbetspunkt då du laddar mer. Följden av ineffektiv arbetspunkt är att du pumpar varmare luft och indirekt värmer upp turbon. Den andra nackdelen är att du kommer spinna upp turbon i rejält hög fart för att nå rätt luftflöde vilket också indirekt kommer att värma upp turbon/ge varmare luft till motorn.

    Konsekvensen av allt detta är att du får en turbo som klarar av att trycka massor med luft i ungefär en och en halv fullgasrepa, sedan är turbon så mättad av värme att inkommande luft värms upp av turbon så mycket att motorn får andnöd.

    Ett sätt att fixa det är ju att sänka tempen på inkommande luft mha en IC, vilket kan vara mycket effektivt. Ett annat sätt är att göra det lättare för turbon att evakuera värmen genom större diameter på downpipen, dessutom sänker du motståndet i systemet och sänker på så sätt tempen ytterligare. Inte undra på att alla "steg 3" kit lägger till fetare downpipe och racekat när dom vill öka laddtrycket några hekto till.

    Nästa steg är väl egentligen en större turbo som slipper stressa för mycket, kan evakuera värmen fortare och som har större massa som tar längre tid att mätta med värme.

    Nästa steg efter detta borde vara en ny IC.

    Tycker att orginal IC funkade hyfsat på min gamla 1.8T med chip och halvsystem, körde dock aldrig bana med den men kan tänka mig att den kan nå lite väl högt temperaturer då för dess eget bästa. Har kört ett antal tunga fullgas backprov i 30 graders sommarvärme med 1.8T och BSR's chip men aldrig lyckats logga en endaste spikning eller reduktion av tändläge, så orginal IC är rätt potent ändå. Men som sagt, bana är nog en betydligt hårdare miljö.
    Senast redigerad av Premis den 2012-01-01 klockan 18:39.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12
    Wolfen
    Gäst
    Jag har en original IC liggandes. Finns det nån av er som är så förtjusta i den originala IC:n som vill köpa den?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    redan på en orginal 180hk motor så är ICn otillräcklig, temperaturen i insuget skenar rejält och tar med sig avgastempen, speciellt när det är varmt ute.. såsom 30 grader.
    inom några få sekunder har du aktiverat komponent-skyddet i sprutet och börjat glida ner på 9-10 i afr = du dränker allt vad effekt heter, även om nu tändningen inte backats märkbart.. men såvida tändkurvan är optimalt utformad, så har även tändningen backats, å till detta så har laddtrycket höjts för att kompensera effektivitets-bortfallet av tändningen.. anar vi en ond cirkel här..?

    en bättre IC avlastar turbon enormt, för precis som du nämner, så är den alldeles för klen, framförallt på turbin-sidan.
    i slutändan så är det enda rätta att byta ut turbon till en effektivare pjäs som jobbar inom sitt arbetsområde.

    att köra chippad k03a på bana utan en förbättrad IC är ödesdigert och leder till turboras väldigt väldigt fort.. det går säkert att skjuta upp det lite med att stoppa dit TT/S3-skärmen.. men det är fortfarande inte bra nog för hårdare körning.
    det skulle gå att konstruera en programvara specifik för bankörning, som kontrollerar laddtryck, soppa å tändning lite mer aggresivt för att bekämpa höga turbo-temperaturer, det räddar aggregatet, men prestandan måste givetvis sänkas temporärt när temperaturerna skenar iväg.

    kort sagt, en bra IC räddar turbons liv och ger dig möjlighet att använda full effekt mer kontinuerligt.

    ang. dubbla ICs så är k03an en väldigt liten luftpump.. och det tenderar att bli långa rördragningar med dubbla ics.. därav görs dom fontmonterade oftast med båda anslutningarna på en sida.. det kan vara bra att hålla nere totala volymen i rören då det i högsta grad påverkar motorns respons.
    det, + att tryckfallet blir onödigt högt.
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-01-02 klockan 00:21.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Mina tester var på en trimmad150hk AGU, afr har jag för mig var acceptabel på den. Men som sagt, vid bankörning så blir belastningen mycket högre än vid vanlig gatkörning så det kommer helt enkelt ned till hur man har tänkt använda bilen och hur motorn kommer att bl belastad samt hur mycket man vill meka.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15
    Marcusk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Montera gallret ifrån S3'ans innerskärm i din innerskärm, då öppnas det upp bakom IC'n så luften kan flöda igenom.



    Det är helt sjukt hur det ser ut orginal, innerskärmen sitter nästan som en vägg precis bakom IC'n.
    Passar s3áns innerskärm på golfen eller kan man köpa gallret löst och montera i orginal innerskärmen?

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Marcusk Visa inlägg
    Passar s3áns innerskärm på golfen eller kan man köpa gallret löst och montera i orginal innerskärmen?
    Det passar inte, man får köpa en S3 skärm och klippa ut gallret med 2-3cm tillgodo runt om. Sedan så popnitade jag + limmade med sånt där svart tjockt lim.

    Senast redigerad av ThomasT den 2012-01-03 klockan 21:19.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Just det gallret blir ju kanon.

    Finns ju även sidoluftsläpp som går att motera.
    Dessa är ju till Skoda men passar även Golfen.
    Kombinera dessa så borde flödet bli ganska mycket bättre.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Bild på det du syftar på lillen uppskattas. =)


    Någon som har koll på priset och artikel nummer på inner skärmen, lär ju inte hitta det på skroten i varje fall.

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Patrik Sundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    kan vara detta nummer på den, kostar strax under 700:-

    8L9821172A

    Ser dock inget i etka om den har dessa ventilationsgaller eller inte...

  20. #20
    PassatGT16v
    Gäst
    Hittat annat galler att sätta dit. Såg i helgen på bildelsbasen alla fall en innerskärm med galler från s3.
    Sök på artnr där eller leta manuellt, fanns med bild men inget pris.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin