Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52
  1. #1
    Golf180
    Gäst

    Problem med Golf GTI -03, Tomgång och ryckig gång på halvgas

    Hej.

    Har en Golf GTI -03(180hk). Ibland när jag kallstartar bilen så går den riktigt dåligt på tomgång, antagligen inte på alla cylindrar. Detta fenomen uppstår bara när motorn är kall och aldrig när den är varm, då går den jättefint på tomgång. Sen när jag kör, oavsett varm eller kall motor så går den väldigt ryckigt vid "halvbelastning" dvs vid lite gaspådrag så att turbon börjar ladda, dock utan att jag trycker fullt. Den går hyffsat jämnt om man varvar upp den försiktigt utan att belasta motorn och utan att turbon laddar. På full gas så går bilen som den ska och drar jämnt och fint.

    Kan tilläggas att jag felsökt och fått fram "tryckfall mellan turbo och spjällhus" P1297. Har bytt magnetventilen utan resultat. Hittar inget läckage på någon slang, dessutom känns det som att det borde göra störst skillnad vid fullgas om det läcker någonstans.

    Har en fundering på om det kan vara en lambdasond? Kan det trigga p1297? Motorstyrningen tar väl ingen hänsyn till lambdasignal vid fullgas eller på tomgång utan kör på fasta värden om jag förstått det rätt? Men frågan är ju om den går på lambdavärdet vid kallstart iom att tomgången då är något högre än när motorn är varm?

    Vad tror ni? Någon som haft liknande fel?

    Skulle vara oerhört tacksam för hjälp som kan lösa detta!

  2. #2
    Golf180
    Gäst
    Upp

    Kan tillägga att jag även gjort röktest vilket inte visade på något läckage. Har även bytt ventilen till vevhusvenitlationen samt rengjort spjället utan resultat.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    FEL, insprutningen använder i alldra högsta grad lambdan även vid fullgas.. fastän man kanske inte kan tro det om man tittat på äldre å mindre sofistikerade insprutningar tidigare.. =)

    lambdasonden kan INTE trigga den felkoden.

    rent spontant så hade jag sagt trasig dumpventil.. stämmer in på nästan alla symptom du beskrivit.
    alt. läckande IC, men har du trycktestat och allt är tätt mellan turbo å spjällhus, så bör det inte vara IC:n.. det kan även vara map-sensorn som spökar ur och ger konstiga värden.. dags för ett byte perhaps.

    kylvatten-tempgivaren till insprutningen kan också vara dags att byta, dessa har bara en viss "livslängd", sen börjar dom ge knepiga värden.. å mager/fet blandning vid fel temperaturer osv.

    vilken av magnetventilerna bytte du? n75 eller n249? det finns två.. en styr laddtryck, eller mer riktigt så styr den wastegaten.. den andra styr dumpventil å lite andra funktioner.. dock brukar dessa vara väldigt snabba med att ge ifrån sig en felkod när dom ger upp.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-12-29 klockan 21:10.

  4. #4
    Golf180
    Gäst
    Ok. Men vad är det som triggar koden, hur märker systemet att det läcker mellan turbo och spjäll?

    Har blåst i slangen från tryckröret till dumpventilen vid flera skilda tillfällen, har alltid varit täppt. Borde den verkligen gå perfekt på fullgas om det är DV?

    Var sitter MAP-sensorn och vad reglerar den?

    Bytte N249.

    Har precis kört lite realvärden med datorn. Lite reflektioner kring det, dock vet jag inte om det kan vara problemet.

    Tempgivaren verkar fungera fint, motorn var som varmast 96 grader och oftast 93-94 vilket låter helt ok i mina öron.

    När motorn ännu inte var uppe i drifttemperatur stog jag och torrgasade lite, då registrerades några misständningar på cyl 4.

    Främre lambdasondens uppvärmning slogs på och av hela tiden med ca 3sek intervall.

    När jag körde så att den ryckiga gången uppstod så knackreglerade den på cyl 4, men även på cyl 2 o 3. Aldrig på 1:ans. Den knackreglerade även vid tex fullgas, dock inte lika mycket men på samma cylindrar.

    Kan något av detta ha med problemet att göra?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm.. vilka tändspolar kör du med? är dessa bytta nån gång?

    tempen låter ju helt ok.. om den följde med riktigt från det att motorn var kall tills den blev varm.

    lambdans uppvärmning bör bete sig så ifall sonden inte är tillräckligt varm, jag antar att detta var på tomgång?

    motorkod.. AUQ?
    visst har du "sekundärluftspump" på den där? en kloss på framsidan motorn som matar syre in i avgaserna och bla hettar upp katalysatorn snabbare..

    map-sensorn sitter nog monterad nere på intercoolern vill jag tro, ecun använder denna mest för att diagnosticera tryck, bortfall av tryck.. och korrigeringar.. den är inte så mycket inblandad i själva driften, utan där använder den MAFen som primär källa för att beräkna luftmängd å vridmoment.

    jag tror att felkoden triggas när MAFen mätt upp en mängd luft som går in i turbon, och ecun räknat ut vad denna luft bör generera för tryck, och så läcker det ut nånstans och stämmer inte när den hämtar in signalen ifrån map-sensorn.. den kan givetvis kompensera detta själv, men är det ett uppenbart läckage så slår den ut felkoden snabbt, för att inte turbon ska leva på övertid/varv.(har inte orkat rota igenom dokumentationen på denna kod, så detta är en gissning, den kan kanske ta reda på denna tryckändring via ledningar till n75 mm, men anser detta mindre troligt)

    ang dumpen så brukar det märkas mycke mindre på fullgas, iom att den då har tryck som hjälper den stänga, samt att blandningen är lite fetare och inte alls lika instabil.. vid lambda 1 och lugn/jämn körning samt lugnare acceleration så blir störningarna mer påtagliga.. fortfarande lite inne på att det är denna eller själva map-sensorn.. du har ingen i närheten du kan låna en orginal-dump av? (snabbt gjort å utesluta denna)

    tändspolarna brukar ge sig till känna vid segdragningar.. dvs på 5-6:an och låga rpm med hög last.. så prova att släppa ner den till ~1500rpm på hög växel å sedan mosa på fullt å känn efter ryck å misständningar.

    spridarna kan ju annars vara igensatta, detta ger misständingar och korrigeringar, det går att logga dessa korrigerinar per cylinder och se vilken cylinder som bråkar.. men det är inte jättevanligt att just dessa spridare spökar och sätter igen, dom är av en bättre variant än tidigare.

    blandningsproblem, läcka, tändspole, spridare.. alla dessa kan ge dig knackregleringar.. även en MAF som börjat toka ur, denna ger dock sällan en felkod, men om DEN mäter fel så kan den nog trigga felkoden ifråga när ecun sedan tittar på map-värdet.. bara lite tankar, hoppas du kommer vidare i felsökningen =)

  6. #6
    Golf180
    Gäst
    Tack för ditt svar! Skönt med någon som har koll på läget.

    Ringde precis verkstaden och frågade om tändspolarna och dessa är bytta för ca 8mån sedan, alltså bör det ej vara dessa. Dock är det precis som du säger, problemet märks främst vid segdragning och halvgas på de högre växlarna. Kanske ska prova att byta stift.

    Tempen följde med som den ska.

    Lambdan slog på och av även vid körning då motorn var varm.

    Japp AUQ, sitter sekundärluftpump som dessutom låter lite illa ibland.

    Är själv lite inne på mapsensorn. Farsan har ju en Passat 1,8t -00 150hk. Min är ju förvisso 180hk men tror du man kan prova Dump, MAP-sensor och Massemätare från denna?
    Felkoden slås ut direkt efter jag nollat den, hinner knappt starta bilen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    bra att spolarna är bytta, då bör det ej vara dom.

    det sitter fel MAF på den han har.. jämfört med din.. så kalibreringen i sprutet är fel = ingen idé.

    map-sensorn bör vara lika.. men KAN ha en nyare kontakt.. minns inte helt 100..

    dumpen ska du definitivt prova, den passar rakt över och det är snabbt gjort att utesluta den då.

    stift.. mnja, visst ger det misständningar, men den skulle nog inte dra tillbaka tändningen då.. låter mer som mager blandning.. och då är det maf, map, spridare eller läckor som påverkar i första hand.

    såpass snabbt, redan innan den hinner upp i tryck alltså? titta över slangarna till N75:an när du ändå är igång, kanske även själva n75-ventilen.. du har ju en likadan på den andra bilen, dessa felar ju relativt ofta..
    ..men annars bör du nog som sagt prova med en annan map-sensor.

  8. #8
    Golf180
    Gäst
    Japp innan den kommer upp i tryck, bara start och tomgång så kommer felkoden. Och den är alltid permanent.

    Ok ska prova MAP-sensorn, dump och N75 från den bilen.

    Tack ännu en gång för din hjälp, återkommer när jag testat dessa delar.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Har du kollat slangarna till vevhusventen som går under insuget, brukar vara ganska ruttna med åren.

  10. #10
    Golf180
    Gäst
    Testade med farsans MAP-sensor nu och allt talar för att det var den som det var fel på. Hann bara köra lite innan jag sköt bort tryckslangen från IC:n och sen behövde farsan sin bil igen. Men bilen gick jämnare och felkoden slogs inte ut.

    Ska beställa en ny Map-sensor på måndag, återkommer om det inte skulle vara den.

    Tack ännu en gång för all hjälp Sn00k!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Skojj att det verkar funka bättre, vi får hålla tummarna för att det är den som spökar nudå, du får gärna återkomma med resultat när den nya sitter monterad, alltid underlättar det felsökningen för någon i samma sits framöver.. =)

  12. #12
    Golf180
    Gäst
    Har nu bytt MAP-sensorn och nu har felkoden försvunnit. Dock så går bilen precis lika ryckigt som tidigare...:-(

    Nu slår datorn ut felkod 65535, System OK (om MIL är aktiv, kontrollera ECU).

    Vad betyder det? Går inte att nolla bort felkoden heller...

    Sn00k?? :-)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    intressant.. 65535 är en kod som brukar dyka upp vid interna fel på minne/checksummor i ECU:n, och det är inte alls lätt att åtgärda om man inte har utrustningen för det.
    oftast byter man ECU när koden slår ut.. men det GÅR även att blåsa om programmet i den som sitter där.

    MEN, den felkoden är även känd för att dyka upp när det blir en läcka på slangen till mapsensorn, speciellt på tidiga dieslarna där sensorn sitter inbyggd i boxen, men nu när du varit å bytt just mapsensorn, så kan det kanske ha blivit en läcka där?

    kan du slå en kik på vad det står för siffror när du connectar med vag-com/vcds, boxens nummer när du går in under "engine".. i stil med 06A906032HN.. det finns nämligen en mjukvaru-bugg i vissa av boxarna som ger ryckig gång i låg-mellan register samt problem vid kallstarter, och den uppkommer med tiden då ett värde "faller utanför ramarna".

  14. #14
    Golf180
    Gäst
    Blev samma kod även när jag provade med farsans MAP-sensor kom jag på nu. Vad för slang ska det vara, sitter ju ingen slang till mapsensorn utan bara ett kontaktstycke...

    Ska kolla med datorn ikväll igen och se om jag kan få fram numret på boxen. Tack för hjälpen!

  15. #15
    Golf180
    Gäst
    Nu har jag kollat med datorn igen.

    Box nr: 06A906032HN
    Version nr: 0002
    Styrdon variantkod: 11510
    WSC: 66565

    Vad tror du om det?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ah, det var en riktig HN.. den ska inte ha någon bugg iaf.. därmed inte sagt att det inte kan uppstå interna fel i den.

    hmm, samma kod även när du testade den andra.. men inte innan med din gamla? det låter ju väldigt suspekt.. har du samma nummer på den gamla som spökade och den nya? har för mig att det finns olika.

    nej, det är ingen slang till dessa map-sensorer, men jag tänkte om det börjat läcka innanför den, om den sitter med en O-ring eller liknande? jag har inte varit ur med nån ur IC:n, vad jag kan minnas, så jag kan inte säga på rak arm hur det ser ut. (dieslarna har en liten slang inuti boxen som torkar å läcker)

    lyser verkligen MIL lampan?
    har läst lite mer om koden, och den verkar kunna betyda att allting är "ok" också.. men oftast slår den ut på interna fel i boxen, tillsammans med en lysande MIL.

  17. #17
    Golf180
    Gäst
    Det är samma nummer på den gamla och nya. Nej den koden fanns inte med den gamla, då var det bara p1297. Dock kom koden direkt både när jag skruvade dit farsans MAP-sensor och även med den nya.

    Det lyser ingen varningslampa eller så.

    Kan jag åka till VW och köra i ny programvara i boxen? Om inte, kan man prova med en begagnad box med samma nummer eller är de "gifta" med bilen? Ska till Sthlm på torsdag, tänkte ta svängen över Västerås. Finns en skrot där som har ett par nerskrotade Skoda RS. Isf kan man ju prova med en ny box, ny luftmassemätare osv.

    Tack ännu en gång för din hjälp!!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    boxen är ingift med ditt instrumentkluster och immobilizer.. men OM inte MIL lampan slagit ut så kan koden faktiskt betyda att allting är okej, minns att man såg den ofta i äldre vag-com, men den brukar aldrig synas nuförtiden.. vet inte om det har med mjukvaran i boxen å göra, eller rentav programmet som läser koderna.. vad körde du med för program?

    VW kan koda in en ny box, men detta måste göras online med en av deras VAS:ar.. kan kanske vara värt att titta på en sådan.. men först..

    ..luftmassemätare är ju ett vanligt fel på dessa som gör att dom smårycker å bråkar, så har du tillgång till en sådan utan att lägga ut alltför mycke pengar, så byt och provkör, det kan mycke väl vara så att det är denna som gör att det rycker å trilskas för dig, se till att den är ifrån 01 och uppåt med denna beteckning: 06A906461L
    den är nämligen kalibrerad i programvaran.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Hur gör man om man nu skulle ha boxen som har felet att det faller bort värden?

  20. #20
    Golf180
    Gäst
    Ok, begagnad box är inte att tänka på då...

    Fick tag i en Skoda Superb 1,8T -03, men var naturligtvis inte samma luftmassemätare...:-(

    Men kopplade ur luftmassemätaren på min nu igen och testade och köra lite och jag tycker den går lika ryckigt ändå, möjligtvis något mindre men svårt att avgöra. Kan det fortfarande vara denna?

    Det märks tydligast när man belastar och segdrar på höga växlar utan att man trycker fullt. Dvs när turbon laddar strax under maxladd kan jag tänka mig. Om man bara belastar lite så går den jämnt och så fort jag trycker pedalen i golvet så går den jämnt. Så om jag belastar och bilen börjar gå ryckigt, trycker jag då fullt går den jämnt och fint direkt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin