Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52
  1. #41
    Golf180
    Gäst
    Bilen har stått ett tag, men nu tog jag tag i problemet igen och har bytt ännu fler delar utan resultat....:-(

    Problemen består även om det blivit lite bättre. Ibland så går motorn dåligt på tomgång när den är kall, då kan jag bara vrida av tändningen och starta motorn igen varpå den går bra igen vilket gör att jag misstänker att det är något elektriskt. Sen går bilen ryckigt när man belastar tex uppför en backe på hög växel. Detta problem uppstår bara när man har halvgas eller strax innan man når botten på pedalen, så fort pedalen är i botten så går den perfekt.

    Detta är bytt i dagsläget: Tändspolar, luftmassemärare, n249, n75, Map-sensor, spjällhus, dumpventil, tempgivare.

    Har kollat över vevhusventilation och slangar och det verkar ok. Gjort röktest och inga läckage.

    Ibland kan den även gå bra på tomgång vid kallstart, men om man då kör iväg och motorn boggar det minsta så börjar den gå kasst och "fastnar" i detta. Då står den bara och hackar på tomgång, trycker jag fullgas så händer ingenting. Det enda man kan göra då är att vrida av tändningen och starta igen, då går den alltid som den ska på tomgång igen. Detta händer bara när den är kall.

    Någon som har lite ideer? Mina börjar ta slut :-(

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Låter som något för sn00k att bita i

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, ja, hade ju helt klart velat logga lite och se vad som försigår på denna kärra.. verkar gå troll i maskineriet.. =)

    låter ju onekligen som den går in i ett "soft limp" läge.. men varför är ju den stora frågan..

    dessa kallstartsproblem..
    ..det är ju faktiskt ett till system igång just under kallstart, som faktiskt KAN trigga soft-limp.. och det är SAI.. sekundärluftpumpen, ett system som blåser luft förbi motorn(syresätter avgaserna) och värmer upp katten snabbare.. visst har du detta system på din bil? (tror pumpen sitter under insuger orginal, tillsammans med en ventil so kontrollerar den)
    detta system pajjar ofta, en ny pump kostar runt 5000:-, men den är långt ifrån livsviktig även om den får upp katten i arbetstemp snabbare och på så vis hjälper miljön.

    den BRUKAR relativt fort slå ut en felkod ifall den anser att flödet är fel.. men det kan ju vara något annat fel på systemet..

    ..så du skulle kunna prova att koppla ur både ventilen och pumpen å se hur motorn beter sig DÅ vid kallstart?
    (du kommer att få 1-2 tillfälliga felkoder, men dessa är enkelt raderade med vag-com el liknande utrustning)
    du kan även lyssna efter pumpen då den sägs vina/fläkta på ganska bra vid kallstarter, om man är snabb ut å lyssna.


    ang. att bilen går ryckigt vid halvgas.. så låter det lite lambda-relaterat.. insprutningen går med lambdakorrigering jämt sålänge man inte frångår lambda 1. (14.7 AFR)
    nu vet jag med 110% säkerhet att din box går på lambda 1 ifrån 0-98% gas.. och vid 100% gas går den ner på lambda 0.9456..
    och så fort den får den där lilla extra soppan så slutar den rycka.. varför..?
    1. den går magert, men tror sig gå bra enligt en spökande lambdasond?
    2. den kliver ur "closed loop" och går på kalkylerade värden istället för lambdareglering.


    har du kalibrerat spjällhuset på denna efter att du bytt/rengjort det?

    (detta görs med tex vag-com/vcds genom att gå in på "01.engine" / "meas.blocks -08" och sedan kanal "060".. där syns värdena för spjälläges-pottarna(2st, ena inverterad), sen trycker man "Switch to basic settings" varpå en automatisk kalibrering sker av spjällhuset.


    får du några felkoder nu?
    registrerar den fortfarande knackningar? isf hur höga CF värden registreras?(på ett ungefär)

    du har inga problem med bromsservon..? hård pedal? tänkte på att backventilen/membranet i denna kan vara trasigt och att motorn drar i sig eller trycker ur sig luft där.. långsökt, men det har hänt förr, å syns sällan på röktest.

    synd att du bor så långt bort, hade ju varit lite enklare att felsöka på plats.. =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-04-15 klockan 23:30.

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ja, den har sekundärluftpumpen. Jag hade problem med denna på min. Den läckte och lät illa. Gav dock inge felkoder eller något som påverkade gången!

  5. #45
    ReD-
    Gäst
    låter precis som min gamle passat 1.8t -03, kommer inte exakt ihåg vad vi gjorde dock, men ska ha lite bilder och annat kladd från det, så ska rota lite och se vad för tipps man kan komma med.

  6. #46
    Golf180
    Gäst
    Japp den har sekundärluftpump, den låter dessutom relativt illa när den går. Kan ju prova att snabbt ut och koppla bort kontakten till ventilen till denna när motorn går taskigt efter start och se vad som händer, antar att ventilen ska stänga då strömmen är borta?

    Ja lambda låter som ett troligt alternativ, frågan är ju bara varför 17705 triggas? Vilken lambdasond är det troligast att det är fel på isf? Eller kan det vara vilken som, sparar ju någon tusing om man kan köpa en ist för två :-)
    Kan inte tomgången vid kallstart ha något med lambdan att göra också, om den tror den får rätt blandning pga av felaktig sond men att den egentligen går något snålt, borde då inte detta förvärras när motorn är kall och ska ha en något fetare blandning, eller har jag fel?

    Ingen kalibrering när jag provade med annat spjällhus, dock så betedde sig bilen exakt likadant vilket borde tala emot att det har med spjällhuset att göra.

    Lite problem med att komma åt diagnosdatorn för tillfället så vet ej om bilen slår ut felkoder fortfarande, men antar det då den beter sig exakt likadant fortfarande.

    Inga problem med bromsservon.

    Känns som lambdasond är nästa steg eller vad sägs? Underbart att lägga ut lite mer pengar på denna underbara bil! :-(

    ReD-: Det låter ju väldigt intressant, vore väldigt tacksam om du kan få fram vad som gjordes på din bil för att åtgärda problemet.

  7. #47
    Golf180
    Gäst
    Vad tror du om lambdasonderna Sn00k? :-)

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    främre sonden isf, det är den som sköter all reglering, det är en bredbandare, medans den bakre, en smalbandare, bara sköter kontroll av katalysatorns funktion..

    ang 17705 så lär du tappa tryck/flöde/uppmätt luft nånstans.. nånstans smiter den.. frågan är ju bara VAR den tar vägen..
    sekundärluftpumpen kan vara en bov i dramat om den är dålig.. men vill du gå vidare med lambdan så äre den främre du ska ge dig på =)

  9. #49
    Golf180
    Gäst
    Har fixat med bilen, kollat läckage en extra gång samt provtryckt ic. Inga läckage...dock så märkte jag två andra saker. Var ute och kopplade ur kontakten till ventilen till sekundärluftsystemet varpå ett ljud som låter rätt illa försvann, stannar sekundärluftpumpen om man kopplar ur kontakten till denna ventil? Nästa sak jag märkte var att kylfläktarna går fast motorn är kall. Har ju bytt tempgivare, sitter det utterligare en någonstans?

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    fläkten/arna skall gå på lågfart om ACn är på, vilket den normalt är.. slår du av den så skall fläktarna bara gå när motorn är riktigt riktigt varm.

    tror att pumpen stannar om du slår av ventilen som styr den, men kan inte säga 100% säkert då jag aldrig bara ryckt den ena av dom.. =)

  11. #51
    Golf180
    Gäst
    Nu verkar det äntligen som problemet är löst. Har inte haft orken att göra något med bilen på länge men gjorde ett ryck i helgen. När jag stog och kollade lite vacumslangar o dyl så såg jag av en tillfällighet att svetsarna till flexröret så lite halvdåliga ut. Kände med handen men hittade inga läckage, men när jag hade bilen på lyften så kom jag åt att känna på skarven längst upp inåt grenröret. Där var ett tydligt läckage, hördes inte eller så men man kände det med handen. Plockade ner främre röret och svetsade om skarvarna till flexröret, de var riktigt dåligt svetsade. Så någon utan större svetskunskaper har antagligen bytt flexröret mot ett universal istället för att köpa ett helt främre rör. Nu går bilen helt utan ryck och dyl...skönt! :-)

    Tack för all hjälp iaf!

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Grattis, skönt att det löste sig =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin