Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124

    Oljebyte Golf GTI MK6

    Tänkte försöka mig på att byta olja och oljefilter på bilen..

    Har införskaffat Castrol Magnatec 5W-40, som skall passa för VW enligt specen: VW 502 00/ 505 00
    http://www.castrol.com/castrol/produ...tentId=7030850
    Någon som har erfarenhet av denna Olja?

    Sen en dum fråga kanske: vad är det för hylsa som passar för att öppna Oljepluggen till en Golf GTI MK6, är det en vanlig bult eller?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kan inte svara med säkerhet då jag aldrig bytt olja på en sån, men på min polo -04 och ALLA andra vw jag pillat på, från sjuttiotalet och framåt så har det alltid varit en vanlig 19mm plugg. Så jag hade varit förvånad om det varit nåt annat ;-).

    skickat från min mobiltelefon.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    viobebe
    Gäst
    Jag gjorde det på 10 min

    Oljefilter avdragare köpte jag på Biltema för VW/Audi finns även på Swedol

    http://www.youtube.com/watch?v=Cz47Mg3XS8A

    Se länk

    http://www.youtube.com/watch?v=Cz47Mg3XS8A

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Hur blir det med garantier om man gör det själv? Kanske inget som märks? Är ju som sagt otroligt enkelt och en service är på ca 2000kr.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Hur blir det med garantier om man gör det själv? Kanske inget som märks? Är ju som sagt otroligt enkelt och en service är på ca 2000kr.
    Är du orolig dokumentera inte bytet någonstans.

    Själv skriver jag ”kommentarsrad + mätarställning” i serviceboken varje gång eget ”extra byte” är utfört av mig. Sparad faktura på mtrl är ju också bra att ha. Det visar att bilen är extra väl behandlad den dagen du ska byta den!

    MAO jag är övertygad om att garantin gäller ändå, förutsatt att normal service sköts av verkstad. Annars blir det säkert problem.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Är du orolig dokumentera inte bytet någonstans.

    Själv skriver jag ”kommentarsrad + mätarställning” i serviceboken varje gång eget ”extra byte” är utfört av mig. Sparad faktura på mtrl är ju också bra att ha. Det visar att bilen är extra väl behandlad den dagen du ska byta den!

    MAO jag är övertygad om att garantin gäller ändå, förutsatt att normal service sköts av verkstad. Annars blir det säkert problem.

    /Peter
    Men eftersom de kör med en j-vla longlife olja som jag inte är sugen att fortsätta med så måste man påpeka detta för verkstaden, annars åker den tunna skiten in igen? Samt att det stör väl deras intervall om den är inställd på longlife och jag byter olja, samt kvalitetssensorn borde vill störas iom ett oljebyte utan återställning. Kan ju iofs koda om den med vcds men helst vill jag inte göra det så att det inte uppstår frågor vid service.

    Jag tror förresten inte att oljefiltret sitter upptil på min ED35 så som den gör på vanliga GTI'n (har inte kollat) där den satt väldigt lättillgängligt. Skulle tippa på att den sitter undertill för det borde väl synas.

    Bild på min motor, man ser dåligt p.g.a motorkåpan men syns filtret på den vanliga GTI'n när motorkåpan sitter på:

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Olje filtret sitter under till på Edition 35 och Golf R

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Men eftersom de kör med en j-vla longlife olja som jag inte är sugen att fortsätta med så måste man påpeka detta för verkstaden, annars åker den tunna skiten in igen? Samt att det stör väl deras intervall om den är inställd på longlife och jag byter olja, samt kvalitetssensorn borde vill störas iom ett oljebyte utan återställning. Kan ju iofs koda om den med vcds men helst vill jag inte göra det så att det inte uppstår frågor vid service.

    [/IMG]
    Longlife oljan har ju egenskapen att ha hyfsat jämn viskositet över hela temperatur registret. Därför behöver man knappast oroa sig för att den är tunn i kallt tillstånd. Fördelen med det är ju att den kommer ut de områden som behöver smörjning direkt, därför fortsätter jag med den.

    Om det nu finns en sensor så spelar det ingen roll att cykeln ruckas om man ända servar / byter olja oftare än föreskrivet. Reset sker ju vid service eller om du själv väljer att resetta den. Min VW resettar jag inte då den lämnas in på service (kan ske via MFD meny) till skillnad från vår Audi som pga ålder övergått i min egen vård. Den nollställer jag.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin