Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    fjelltrone
    Gäst

    Fördelare (Halgivaren) Hur ska den stå?

    Hej
    Jag har precis bytt hela hallgivaren, fördelare eller var det heter på min Golf 2 -91. Jag dubbelkollade så att den skulle sitta precis som den gamla satt och tryckte ner den i hålet. Men nu vägrar bilen starta! Finns det någon markering som man ska följa? Jag har testat att skifta rotor, tändkablar men det händer inget. Jag måste ha gjort något fel... Jag har dock inte kollat tändningen på stiften, men nu blev jag lite osäker på hur kablarna satt på fördelarlocket. Hur ska man tänka när man sätter på kablarna så att de kommer rätt? Jag har märkning på fördelarlocket dvs cylinder 1, cylinder 2.
    Senast redigerad av fjelltrone den 2011-11-27 klockan 18:35.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Förutom att fördelaren kom i samma position måste ju även rotorn sitta exakt som när du demonterade den gamla fördelaren, annars står tändningen alldeles på tok

  3. #3
    fjelltrone
    Gäst
    Ja men jag försökte sätta tillbaka allt precis som det var, men det funkar inte. Jag måste ha missat något...

  4. #4
    fjelltrone
    Gäst
    Jag har fortfarande problem. Jag snurrade så att kolven längst till vänster stod högst upp, sen kollade jag var rotorn ställt sig och den stod mot cylindern längst till höger, vilket borde göra att detta är då cylinder 1. Sen monterade jag tändkablar i denna ordning på fördelaren 1-3-4-2 medsols. Dock så händer det inte ett skit med bilen, den är helt död.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Först måste motorn vara i 1:ans tändläge , den kan lika väl vara i 4:ans tändläge, om det är fel så måste motorn snurras 360grader, rotorn ska peka på en markering i fördelarhusets gods när den är 1 ettans tändläge

    finjustering ske med tändinställningslampa/strobe

    ska finnas beskrivet i den svenska rephandboken

  6. #6
    fjelltrone
    Gäst
    då har jag ju förmodligen inte rätt nu. Fan... har tittat i haynes bok men jag får inte riktigt ihop de. 1:ans tändläge säger du (cylinder närmast växellådan?). Vart kan man fixa tändinställningslampa, biltema?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Ettans cyl. är den närmast kamremmen

  8. #8
    fjelltrone
    Gäst
    Nu har jag varit ute och plockat bort allt (fördelare, tändkablar, tändstift m.m.).

    1. Jag har vridit kamremshjulet så att pilen så mot markeringen (antar att detta är markeringarna)



    2. Rotorn står nu så här



    3. Satte ner insexnycklar som var lika långa i cylindrarna och alla står på samma nivå (är det detta som kallas för nollstälning?)



    Så finns det nu någon vänlig själv som vill guide mig vidare?
    Senast redigerad av fjelltrone den 2011-11-29 klockan 21:34.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Ettans och Fyrans kolvar ska vara i toppläget, och markering på kamdrevet och vevaxeln vid sina märken. Ta nåt annat än insexnycklar, nåt längre och smalare ner i ettans tändstiftshål. När det är som högst upp så är kolven i topp

    Om inte jag minns fel så kan kamdrevet stå vid märket ett "varv fel". Två varv på veven är ett varv på kamdrevet. Eller var det tvärtom :S
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2011-11-29 klockan 21:45.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    nolla motorn enligt dessa bilder(lånade):

    mellanaxel och vevaxel(markeringarna på hjulen ska peka emot varandra)

    kamaxel(markering finns på INSIDAN av drevet, skall vara i höjd med ventilkåpans packningsyta.)

    fördelare(litet jack i metallen, kan behöva lyfta ur "plast-skyddet" under rotorn medans du ställer denna)


    sedan ställer du tändningen med stroboskop-lampa till 6 grader(F.ÖD) genom att blinka på svänghjulet, genom gröna pluggen/hålet, enligt dessa markeringar.


    ettans cylinder är på kamrems-sidan, och tändföljden 1-3-4-2.. se till att plocka i tändkablarna rätt, ettans direkt på anslutningen ovanför jacket, å sedan vidare medsols.. 3.. 4... 2.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-11-29 klockan 22:06.

  11. #11
    fjelltrone
    Gäst
    Tack för beskrivningen!!!!

  12. #12
    fjelltrone
    Gäst
    Ännu en dum fråga: Om nu svänghjulet inte står rätt, hur ska man få de rätt?
    Senast redigerad av fjelltrone den 2011-11-30 klockan 00:33.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Man vrider hela fördelaren för att justera tändningen, och då flyttas svänghjulet i förhållande till märkena.

    Som Sn00k skriver så görs detta med en Stroboskoplampa avsett för tändinställning.

  14. #14
    fjelltrone
    Gäst
    Har fixat mig en stroboskopslampa nu så jag ger mig ut i garaget och testar er beskrivning. Tack än en gång...

  15. #15
    fjelltrone
    Gäst
    Nu fick jag igång bilen och den gick rent och fint! Tack för era förklaringar och info, de är guld värt! Har en fråga dock Jag ställde vevaxeln, mellanaxeln som beskrivet samt kollade av rotorn så att den stod i sitt läge och pekade mot cylinder 1. Testade allt och bilen startade, kunde dock inte se strecken på svänghjulet pga att det var så rostigt, testade med en strobolampa men kan fan inte se markeringarna. Hur stor roll spelar detta in om allt annat är inställt? Bilen gick fint och hoppade inte till något...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Kan va väldigt svårt att se när man kör med stroblampa, man måste stå rakt från sidan och ha huvudet precis på rätt ställe :P

    Om nån kan hjälpa dig, så vrid runt motorn för hand och försök hitta märket på svänghjulet. Markera det med lite färg eller en vit tuschpenna.

    Sen startar du och testar med lampan igen...

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det går att skruva ur hela grunkan där pluggen sitter, så ser du betydligt bättre genom det större hålet som blir, sen underlättar det ju massor om du märker ut den som Mr dOhC skrev härovan.

    det är VÄLDIGT viktigt att tändningen står rätt.. annars kan soppaförbrukning skena iväg.. avgastempen kan bli jättehög.. det kan bli en massa roliga baktändningar å annat som är mindre bra för motorn.. för att inte tala om hur SLÖ å ineffektiv den blir.. eller så spikar den sönder om tändningen lyckats hamna för högt.. så ta dig tid att ställa den rätt.. det är värt det =)

  18. #18
    NeXeN
    Gäst
    kanon bra tråd så jag lägger till lite mer fråger om ställa tändningen på mono-jetronic

    1. ska man koppla ur den blå tempgivaren när man ska ställa tändningen?
    2. ska man ta bort/pluga vakum slangen som går till fördelaren?
    3. ska man nypa ihop slangen till vevhus ventilationen?

  19. #19
    fjelltrone
    Gäst
    Ok, ska ge mig ut i garaget imorgon igen och försöka hitta den där markeringen på svänghjulet. Nu har jag iaf fattat hur man gör, så nu kan man börja om från början om det inte skulle funka.

    Svar till nexun:
    1. Jag kopplade inte ur tempgivaren.
    2. Det står de i Haynes bok, men jag gjorde de inte. Eller den var visst utdragen såg jag nu!
    3. Nej detta gjorde jag inte heller.

    Jag körde bara på den beskrivningen jag fick i denna tråd, funkade.
    Tänkte jag skulle ta bilder och lägga upp och öka på infon jag fick innan
    Senast redigerad av fjelltrone den 2011-12-01 klockan 10:11. Anledning: mer info

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm.. nu blev jag osäker.. men nog har jag ställt dom med tempgivaren inkopplad å slangen till fördelaren urdragen.. vad jag kan minnas =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin