Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Pappi
    Gäst

    Regler för Grupp N bur i Golf mk2 för gata. HJÄLP!

    Hej!

    Hoppas nån här har koll på eller vet vart man lättast får koll på de regler man ska tänka på för att kunna regga bilen med helbur.

    Jag kommer regga bilen som amatör/ombygtfordon. Har pratat med en besiktnings gubbe på SFRO och han säger att de mesta finns i handboken men vägverket eller vilka de nu är som är ansvariga för reggningen har en hel del andra krav på buren om den ska gå på gata....
    Finns de någon här som har reggat med grupp N bur och vet vilka krav som måste uppfyllas?
    Hoppas på snabba svar då bilen står klar för bur montage :-)

    //Fredrik

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Det jag minns dom sa när jag regbesiktigade med bur (7-8 år sedan) var att alla rör som man kunde tänkas slå i vid olycka skulle täckas. Det innebar i stort sett alla rör i kupén, även bakom stolen/huvudet. Sedan skulle det även vara en kilformad avbärare i cellplast eller liknande material bakom röret som går horisontellt över framrutan. Detta för att inte skallen vid en kollision inte skulle möta stål utan glida under röret.
    I övrigt tror jag dom inte har några synpunkter på själva utformningen av buren såtillvida att du inte utför den rent klåparmässigt så den blir direkt farlig. Men det tror jag inte du hade planerat...

    Någon annan kanske har mer att fylla på?

    mvh
    Peter

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag vet att dom är väldigt kinkiga på in- och utsteget dvs dörrkrysset. Ett tips är att bara montera ett av rören i dörren (det som går snett framåt) och sätta dit det andra efter regbesiktningen...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Vid en regbesiktning med bur måste bilens originalbälten gå att använda utan att de tar i några burrör. Om detta gäller vid besiktning för ombyggt fordon vet jag inte då de kanske godkänner ex 6p-bälten. Dock värt att kolla upp. Vid regbesiktning med endast förare och passagerare gäller dettta naturligtvis inte för de bakre bältena.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Vid en regbesiktning med bur måste bilens originalbälten gå att använda utan att de tar i några burrör. Om detta gäller vid besiktning för ombyggt fordon vet jag inte då de kanske godkänner ex 6p-bälten. Dock värt att kolla upp. Vid regbesiktning med endast förare och passagerare gäller dettta naturligtvis inte för de bakre bältena.
    Det gäller även vid besiktning för ombyggt fordon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin