Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    MiWi
    Gäst

    Lämplig färg till bak/framvagn och liknande delar?

    Finns det någon speciell färg man som hemmaskruvare rekommenderas att använda vid lackering utav fram/bakvagn på bilen och liknande detaljer undertill?

    Värt att notera är att alla delar ligger löst bredvid bilen, samt renslipas / blästras innan lack.

    Hur gör ni?

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    stenskottsfärg/massa kanske. lite tjockare än färg, skyddar mot stenskott och rost.kommer ju inte synas så länge det inte är en showbil och skyddar mycket mer än "vanlig färg.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    stenskottsfärg/massa kanske. lite tjockare än färg, skyddar mot stenskott och rost.kommer ju inte synas så länge det inte är en showbil och skyddar mycket mer än "vanlig färg.
    Precis min tanke, ska vara en skyddsfärg för att rosten inte ska sätta sig. Känns lite si och så med penselfärg dock, men det kanske ger bra resultat?

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    finns ju stenskottsfärg som man sprutar på. man brukar använda det i hjulhus och tröskellådor, nederdelen av karossen bakom kofångare osv . blir tjock och gummiaktig. men är inte så tjock som underredsmassa.

    t.ex denna som läggs på med tryckluftspruta.

    http://www.jula.se/carosol-body-621016
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Pulverlack skulle kanske funka?

  6. #6
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Pulverlack skulle kanske funka?
    kan ju funka, men känns inte direkt lika enkelt och billigt för, som han skriver, en hemmaskruvare att få till.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag lämnade in min bakaxel mm till en firma som lackade dom med industrilack. Det sitter som f-n och är väldigt slitstarkt. Kan rekommenderas om du hittar nån firma som gör sånt. Billigt var det också.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264
    Om grejorna är plåtrena så är det ju inte helt fel att spraya dem med rostskyddande zinkfärg. Ett par burkar från Biltema funkar fint om det inte är väldigt stora ytor att måla.
    Därefter rekommenderar jag att spruta på tunnflytande Tectyl ML, ger ett superbra rostskydd.
    Vill man slippa rostproblem efter stenskott så bör man ju sen stryka med en tjockare underredsmassa. Blanda ut underredsmassan med lite lacknafta så blir den lättare att stryka på.

    /Berlands

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Allt som som har orden "Biltema" och "Sprayfärg" i samma mening brukar jag undvika så långt det bara går.
    Deras sprayfärg är ett rent skämt...

    Jag har lämnat bildelar till Allblästring nere i Länna industriområde.
    Dom lägger på en tjock epoxilack som är väldigt seg så att den är tålig mot stenskott, och väldigt effektiv som rostskydd.
    Kolla med dom om du kan få köpa loss lite av den färgen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin