Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1
    kotten
    Gäst

    Golf R : Trimning, bränsleförbrukning samt optimering

    Jag har en Golf R och jag har inte kört tillräckligt många för att kunna avgöra om min bil är optimerad eller inte.

    Bilen skall vara optimerad av Stertman, men jag vet att bilen kan ha fått en mjukvaru uppgradering av VW och jag var bara lite orolig att något är återställt till standard.

    Jag har frågat firman som gjorde det hela, men enda sättet för mig utan att åka till Stertman är att kolla turbotrycket.

    Någon annan som har ett hett tips vad man kan göra?

    Sedan har vi detta med törsten, ni som har Stertman steg 1, vad har ni för siffror?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Trampa gasen i botten från 1500rpm och ta tid på hur lång tid det tar att varva 2000->6000 rpm på trean och jämför med någon annan.
    Gör det i båda riktningarna och ta en snittid.

    .

  3. #3
    kotten
    Gäst
    jo, tack. Men problemet är ju att hitta en annan R.

  4. #4
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    jo, tack. Men problemet är ju att hitta en annan R.
    Youtube är ditt hjälpmedel.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    jo, tack. Men problemet är ju att hitta en annan R.
    Hänger det inte ett gäng här på forumet?


    .

  6. #6
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Hänger det inte ett gäng här på forumet?
    Jorå det finns några stycken här!
    Dock så är väll kanske lättast i så fall att mäta och kolla tiderna mot en original annars?
    Ta 50-150km/h mätarfart med original däck som exempel?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Eller varför inte bara koppla in en laddtrycksmätare och läsa av maxladdet?

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Enklast är väl att mäta laddtrycket med vag-com om du har en i närheten, då ser du vad den laddar iaf och om det ser vettigt ut.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9
    kotten
    Gäst
    bra tips med vag-com, men en sådan har väl inte var man hemma? :-)

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag kan köra ett par svep på trean 2000-6000 rpm och mäta tid med min bil om du vill. Bilen är original och manuell. Dock så lär inte tiden få jättehög noggranhet då jag inte har någon race logic el likn.

  11. #11
    kotten
    Gäst
    tack för erbjudandet, men jag tror som du att testet inte riktigt blir rättvist. Jag har ju dessutom DSG.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Om jag skulle kört så hade jag endast kört svepen på en och samma växel för att undvika oklarheter med växlingstid. Fast noggranheten blir ju sådär då även utväxling skiljer (har för mig att DSG har en något långsammare utväxling, dvs kommer att ha ett högre varvtal för en viss hastighet och ska då vara snabbare). Du får forska vidare.

  13. #13
    kotten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Om jag skulle kört så hade jag endast kört svepen på en och samma växel för att undvika oklarheter med växlingstid. Fast noggranheten blir ju sådär då även utväxling skiljer (har för mig att DSG har en något långsammare utväxling, dvs kommer att ha ett högre varvtal för en viss hastighet och ska då vara snabbare). Du får forska vidare.
    tack!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Köp någon billig laddmätare å koppla in. Dra in slangen på utsidan av bilen in genom rutan bara å be någon åka mä å hålla i den.
    Mkt smidigare å enklare blir det inte. Å du får svar direkt.
    Å inte fel å ha i framtiden om du vill kolla upp fler gånger.
    Har gjort så på ett par bilar då dom vart lite latjo på laddet.
    Inte så snygt. Men den ska ju bara sitta där i några minuter.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Mäta tider ger dig inget riktigt svar om ni kör på olika platser .
    Du får kolla laddtrycket som dom säger.Eller besöka Stertman.Eller åk till en VW handlare å pröva en original.Du borde känna skillnad.
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2011-11-23 klockan 20:34.

  16. #16
    jonis
    Gäst
    vad ligger din förbrukning på?


    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    Jag har en Golf R och jag har inte kört tillräckligt många för att kunna avgöra om min bil är optimerad eller inte.

    Bilen skall vara optimerad av Stertman, men jag vet att bilen kan ha fått en mjukvaru uppgradering av VW och jag var bara lite orolig att något är återställt till standard.

    Jag har frågat firman som gjorde det hela, men enda sättet för mig utan att åka till Stertman är att kolla turbotrycket.

    Någon annan som har ett hett tips vad man kan göra?

    Sedan har vi detta med törsten, ni som har Stertman steg 1, vad har ni för siffror?

  17. #17
    kotten
    Gäst
    har inte hunnit köra så mycket ännu, men enligt färddatorn så står det 13,5 och då har jag mest kört till och från jobbet
    och kört supersnålt

  18. #18
    jonis
    Gäst
    Om du har landsväg/motorväg borde den snitta 0.85 vid lugn körning org.
    Vissa sjunker i förbrukning vid optimering om man kan hålla sig från att gasa.

    Dock beror det på vem man optimerat med.
    Senast redigerad av Manny den 2011-11-24 klockan 22:10.

  19. #19
    silam
    Gäst
    1,35 låter mycket, nollställde du den när du fick den ?
    0,85 kommer man ned i om man ligger o kör lungt på en landsväg, men blandad körning ligger för mig(Stockholm) runt 1.1-1.2
    Kallstarter denna årstid drar också upp förbrukningen.

    /N

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ökar begärd lambda vardå? i vilken funktion? säkerligen inte på cruise-delen som är det som avgör landsvägsförbrukningen.. däremot skjuter dom säkerligen på mer bränsle för att uppnå ~13.2 i AFR vid kraftig acceleration för att hämta ut maximal kraft + resistens emot spikningar.. och sedan säkerligen en skvätt till när avgastempen beräknas skutta iväg uppåt 800 grader..
    "öka begärd lambda" vid vanlig körning = då det hade bränt ut katalysatorn på en halvmiss.. =)

    ang. att kolla om den är chippad.. beställ en kabel från ebay för 100-200:- och veva igång vag-com/vcds å titta vad den ger för laddtryck.. eller som någon tidigare nämnde, köp en billig laddtrycksmätare å stoppa dit tillfälligt.. alternativt be någon som har ett humm om prestanda att sätta sig bakom ratten.. skillnaden mellan en chippad och en icke chippad motor är väldigt lätt att avgöra.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2011-11-24 klockan 23:25.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin