Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Larsson
    Gäst

    Passat 1,8t -99, startar för att sedan stanna?!

    Tjena.
    Har lite problem med min bil å hoppas på att få rätt på de av lite tips utan att åka till verkstan för en dyr räkning.

    Som rubrik låter så startar den men knepper av efter 1-2sec igen. Har köpt mej programet vcds å kabel på svenska vag-com för att kolla om där va felkoder men styrdon 01 motor finns ej i min bil. En vän till mej jobbar på lastbilsverkstad å prövade kolla bilen med deras scantoolprogram och fick inte heller upp styrdonet för motorn som han fått innan på min bil. Mitt program funkar som de ska för har prövat de på honoms golf å de funkar kanon!
    De är vissa styrdon i bilen ja hittar med vcds som airbag å klimatronic men tex motor, instrument å startspärr hittas inte. Har försökt med bägge mina nycklar men samma resultat med bilen. Bilen är chippad hos repfix i helsingborg (powerchip) för 2 år sen ungefär. Snacka med Jocke på repfix och körde in med min box till honom. Han öppnade å kolla så chippet satt på plats å dylikt.

    Någon som möjligtvis vet vad som kan ha gått fel här?
    Har styrboxen gett upp?

    Mvh Robin

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Passat 1,8t -99, startar för att sedan stanna?!

    Citat Ursprungligen postat av Larsson Visa inlägg
    Tjena.
    Har lite problem med min bil å hoppas på att få rätt på de av lite tips utan att åka till verkstan för en dyr räkning.

    Som rubrik låter så startar den men knepper av efter 1-2sec igen. Har köpt mej programet vcds å kabel på svenska vag-com för att kolla om där va felkoder men styrdon 01 motor finns ej i min bil. En vän till mej jobbar på lastbilsverkstad å prövade kolla bilen med deras scantoolprogram och fick inte heller upp styrdonet för motorn som han fått innan på min bil. Mitt program funkar som de ska för har prövat de på honoms golf å de funkar kanon!
    De är vissa styrdon i bilen ja hittar med vcds som airbag å klimatronic men tex motor, instrument å startspärr hittas inte. Har försökt med bägge mina nycklar men samma resultat med bilen. Bilen är chippad hos repfix i helsingborg (powerchip) för 2 år sen ungefär. Snacka med Jocke på repfix och körde in med min box till honom. Han öppnade å kolla så chippet satt på plats å dylikt.

    Någon som möjligtvis vet vad som kan ha gått fel här?
    Har styrboxen gett upp?

    Mvh Robin
    En bekant hade samma problem på sin Passat, den startade fint men stannade efter nån sekund.
    Visade sig vara Immobilizern som strulade. Eller rättare sagt, chipet till Immobilizern hade ramlat av ifrån nyckeln.
    Bekanten hittade sin reservnyckel efter veckovis letande, och med den nyckeln så funkade allt fint.

    Du verkar ju ha provat båda dina nycklar, men det kan ju vara något annat med Immobilizern som pajat.
    Att själva RFID-spolen till Immobilizern pajar verkar ju vara standard på dessa, läste jag mig fram till när jag försökte hjälpa min bekant.

    Fick heller inte kontakt med styrdonet när jag felsökte, men blev aldrig riktigt klok på vad just det berodde på.

    /Berlands

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Börja med att kolla ALLA säkringar ink dom i motorrum samt bakom panelen under ratten.
    Är det ännu så att du ej hittar Adress O1 motor & 17 Kombiintrument med VAG-COM så antingen både eller något av dessa 2 saker sagt upp sig alt kommunikation mellan dessa brutits = Bil startar ej.

  4. #4
    Larsson
    Gäst
    Har kollat alla säkringar under ratten å kan inte hitta några i motorrum men får kolla över de igen. Har även "kollat" reläerna som sitter ovanför pedalerna. De konstiga va ju att ja hade haft den inne å när ja skulle köra ut den så höll den sig inte igång. De kanske är startspärren då? Är de en dyr historia? De är inte så att chippet har tappat minnet? Tänkte på att därför datorn inte har någon kommunikation med motorn?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264
    Om den startar men sen direkt stannar så verkar det ju inte vara något fel på strömförsörjningen till motorelektroniken.
    Om det inte är orginalradio så ryck ut denna. Vissa eftermonterade radioapparater jordar felaktigt ner K-Linen i OBD-bussen vilket ställer till det.
    Immobilizern-spolen ska tydligen inte vara så svår att byta, men du får kanske verkligen försäkra dig om att det är den som strular först.

    /Berlands

  6. #6
    Larsson
    Gäst
    Stereon är borttagen och ja har mätt med mätare å har 12,60 mellan stift 4 å 7. Satt därför ett motstånd mellan som dom beskrev på Ross-Tech å hade då 0,67. Å då förstår ja de som att de ska va okej!? Ja precis, försöker därför få lite tips om vad de kan vara av er här på forumet! Har försökt att på vwpc forum oxå men inte mkt till svar där.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Blinkar lampan för stöldskydd i kombi instrumentet? (Gul nyckelsymbol)

    Skickat från min iPad med Forum Runner

  8. #8
    Larsson
    Gäst
    Nej den tänds till när tändningen sätts på och slocknar igen, precis som den gjort tidigare när bilen startat!

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Larsson Visa inlägg
    Nej den tänds till när tändningen sätts på och slocknar igen, precis som den gjort tidigare när bilen startat!
    Då sätter jag en kanelbulle på att det är motorstyrdonet.
    Hade det varit stöldskyddet hade lampan blinkat konstant.

  10. #10
    Larsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Då sätter jag en kanelbulle på att det är motorstyrdonet.
    Hade det varit stöldskyddet hade lampan blinkat konstant.
    Med andra ord så är det min styrbox som är kass? Om ja fixar en ny måste den programeras hos vag?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Med andra ord så är det min styrbox som är kass?
    Låter som det på din felbeskrivning.


    Om ja fixar en ny måste den programeras hos vag?
    Ja , den måste "giftas in" mot stöldskydet

  12. #12
    Larsson
    Gäst
    Vart inne å köpte mej en bättre begagnad styrbox på returbilen med samma nummer som min egen box. Satt i den i bilen å kunde nu se motor å dylikt i vcds, med andra ord så va de den som va kass! Nu blinkar den gula nyckellampan på instrumentet så får ta å åka till vag-verkstad för att programera in den i bilen. De är väll inget ja kan göra själv med vcds??

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    De är väll inget ja kan göra själv med vcds??
    Nej.

    Ps......glöm inte min kanelbulle. ;-)

  14. #14
    Larsson
    Gäst
    Hallå igen! Tänkte ja skulle berätta hur de gått så andra kanske har nytta av dehära :P Precis som Henrik M sa så var det boxen. Lämnade bilen till vag och dom programerade in boxen å nu gåt bilen igen =)

    Har bara ett problem till som desvärre måste fixas inför besiktning numera.. Airbagslampan lyser och ja har kollat felkoder på de. Får felkoden 01222- krocksensor för sidoairbag på passagerarsidan, kortsluten till plus. Har kollat under mattan och där var vatten som ja fått bort och raderade felkoden men den kommer tillbaka. Någon som vet vad de kan vara? Kanske Henrik.M har någon bra ledtråd? :P

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Larsson Visa inlägg
    Hallå igen! Tänkte ja skulle berätta hur de gått så andra kanske har nytta av dehära :P Precis som Henrik M sa så var det boxen. Lämnade bilen till vag och dom programerade in boxen å nu gåt bilen igen =)

    Har bara ett problem till som desvärre måste fixas inför besiktning numera.. Airbagslampan lyser och ja har kollat felkoder på de. Får felkoden 01222- krocksensor för sidoairbag på passagerarsidan, kortsluten till plus. Har kollat under mattan och där var vatten som ja fått bort och raderade felkoden men den kommer tillbaka. Någon som vet vad de kan vara? Kanske Henrik.M har någon bra ledtråd? :P
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01222

  16. #16
    Larsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg

    Vad ja kan se så är kablar hela. Man vågarju inte pilla i de för mkt eftersom de har med airbagen att göra. Är de något vanligt fel? Tänkte mest på om de e nåt man ska prova först ..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin