Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Jon Reidar Furulund
    Ort
    Norge
    Inlägg
    7

    Golf 1 GTi 16S Oettinger

    Jeg er en GTi entusiast fra Norge og håper på tross av dette at dere finner dette innlegget interessant til tross for at jeg setter inn noen svenske ord her og der

    Jeg fikk min første Golf GTi da jeg var 22 år. En søvgrå Golf 1 GTi 1.8 fra 1983. Den hadde alt utstyr inkludert soltak og jeg elsket den bilen. Jeg hadde den i fem år før jeg solgte den til en kompis. Fra dagen jeg solgte den angret jeg meg og det var først fem år senere at jeg fant en helt mint condition sølvgrå Golf 1 GTi 1.8, også den i sølv/silver metallic. Denne var helt original og hadde bare hatt voksne eiere. Den hadde ikke blitt vinterkjørt de siste 16 årene og hadde full servicehistorikk. Etter mye overtyging av eieren klarte jeg å få kjøpt den. Den er fortsatt original bortsett fra at jeg har montert justerbare Konidempere, Eibach springs, stålomspundne bremseslanger og oppgraderte bremseskiver. På bildet er den utstyrt med 7x15 ATS Cup felger som skal sitte på den bilen det egentlig skal handle om i dette emnet, nemlig Golf 1 GTi 16s Oettinger, men den kjører vanligvis på nye Avus 6x14 også kjent som Snowflakes:



    Jeg fikk høre av en meget bilinteressert kompis at det visstnok hadde funnits en original Golf 1 GTi med 16 ventilers motor som ble solgt av VW konsernet i Frankrike. Jeg ble naturligvis nyfiken på dette og satte meg ned med Google. Jeg fant noen franske nettsteder med info om en bil som het VW Golf 1 GTi 16S Oettinger.

    I begynnelsen av 80-tallet hadde VW over 50% av GTi marknaden i Frankrike. Franskmennene elsket små, raske biler generelt og Golf GTi spesielt. Peugeot, Citroen og de andre bilfabrikantene lagde etterhvert biler som kunne hota Golf GTi's posisjon i det franske markedet og det uroat ledelsen i VW i Frankrike. De tok kontakt med VW i Tyskland men fikk beskjed om at Golf GTi med 1.8 motor var to år fram i tid. Samstundes med at VW i Frankrike hadde sine bekymringer kjørte en svenske med navn Per Eklund for VW Motorsport i sin Golf GTi på en VM runde i nærheten av hovedkvarteret til Oettinger i Tyskland. Han ble invitert av Gerhard Oettinger til en omvisning på fabrikken. Her hadde Oettinger utviklet en 16V topp til Golf. Per Eklund ble så imponert av hva han så at han fikk ledelsen i VW Motorsport til å samarbeide med Oettinger om utvikling av en ny rallybil til Rally i 1981 som skulle bruke Oettingers 16v motor. For at den skulle kunne brukes i Rally måtten den homologiseres og VW la ut et tilbud til sine kontorer i Europa på et visst antall biler. Frankrike ble det eneste landet som hoppet på VW Tyskland sitt tilbud og bestilte 1250 biler. Det ble bestemt at bilene skulle bygges om i Frankrike. Alt lå klart til at Per Eklund nå skulle kjøre Rally i 1981 med en Golf 1 GTi 16V Oettinger... Men så forandret Rallyledelsen hele gruppeinndelingen fra Gruppe 1-4 til Gruppe A, B osv og VW Motorsport og Per sto tilbaks med en bil de ikke fikk brukt. Bilene som Frankrike hadde bestilt ble fortsatt laget og nå er det vel dags med litt mer info...

    VW Golf 1 GTi 16S Oettinger (hvor S står for Soupapes, som er fransk for ventiler) ble kun solgt i Alpinhvit og Antrasitt/Svart. Den var i utganspunktet en vanlig Golf 1 GTi med 1.6 liters EG motor. En Golf 1 GTi 16S Oettinger brukte kun 1.6 EG motorblokken og innsprutsystemet. Den fikk en crossflow topp med 16 ventiler med 272 graders kammer. Man kunne spesialbestille bilen med 276 graders kammer hvis man ønsket det. Oettinger lagde spesialsmidde stempler til motoren og den fikk også en todelt bunnpanne med skvalpekammer og de utvidet volumet til 4,5 liter med olje totalt. Vaksellådan ble oppgradert og fikk ny sluttutveksling på 4.17 som gjorde at bilen fikk en toppfart på over 200 km/t. 0-100 går undan på 7.6 sekunder. De satte på Bilstein støtdempere, ATS Cup 6x14 felger og et stylingkit fra BBS med frontspoiler, skjermbyggere og kanalskjørt. Det ble også montert et ekstra stabiliseringsstag under bilen. Den fikk også nye dekaler/logoer hvor det står "GTI16S" i hvit skrift i grillen foran, "Volkswagen" og "Golf GTi16S" i hvitt på bakluken. Innvendig var interiøret nesten det samme bortsett fra at bilen fikk nye instrumenter hvor det står "Oettinger" over speedometeret og turtallet/varvmeteret(?). Speedometeret går opp til 240 km/t og varvmeteret går opp til 8000 uten rødmerking. Oettinger var så sikker på sin konstruksjon at de garanterte at motoren kunne klare 8500 omdreininger/varv i korte perioder uten problemer. De monterte også oljetemperaturmåler og oljetrykkmåler i tillegg til voltmeteret som satt i bilen.

    Her er noen bilder av bilen før jeg begynte restaureringen sammen med min 1984 GTi:




    Jeg fikk tak i bilen av en GTi entusiast i Marseilles i 2007. Det var ikke lett for franskmennene liker ikke tanken på at disse spesielle bilene skal ut av landet. De blir behandlet nesten som nasjonalskatter slik italienerne gjør med sine Fiat 500.

    Da bilen ikke var så strøken som jeg ønsket begynte jeg på restaurering i 2008. Jeg har tatt bilen helt fra hverandre og bygger den i disse dager opp igjen. Under ser du noen bilder fra restaureringen. Jeg skal oppdatere posten med flere bilder når den er ferdig. Regner med å ha den klar før jul og jeg skal til BugRun i 2012 med begge bilene. Håper vi sees









  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Imponerende. denne må skues nøyere på neste Bug Run. den sølvgrå ser ikke ille ut den heller =)

    Hvor i Norge holder du till?
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ska följas. =)
    Härligt.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Oj oj oj! Riktigt fin!

  5. #5
    MiWi
    Gäst
    Kempegrejt!

    Veldig fin bil!

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Jon Reidar Furulund
    Ort
    Norge
    Inlägg
    7
    Fikk dessverre ikke reist på Bugrun 2012 men håper å være med i 2013. Nå er bilen nesten klar og har lagt ved et bilde som ble tatt før den ble kjørt bort på vinterlagring.

    Namn:  image.jpg
Visningar: 2789
Storlek:  162.3 KB

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Jon Reidar Furulund
    Ort
    Norge
    Inlägg
    7
    Det ble ikke BugRun 2013 heller... Men bilen er nesten klar... Håper på norske skilt i løpet av høsten.



    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Galet :P

    Kanon fint och trevligt bygge!
    En sån här har man ju bara sett på bild på nätet, ska bli kul att se den IRL om du planerar att komma på bugrun 2014?

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Trevlig golf. Välkommen!!
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Mycket snyggt!

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Underbar bil, fortsatt lycka till!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Jon Reidar Furulund
    Ort
    Norge
    Inlägg
    7
    Da ble det endelig norske skilt.

    Namn:  image.jpg
Visningar: 2915
Storlek:  680.7 KB

    Namn:  image.jpg
Visningar: 2661
Storlek:  742.5 KB

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Stefan leinersjö
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Otroligt läcker,full pott!!

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    vacker
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15
    robban
    Gäst
    Hatten av för ett enastående resultat !

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Pär Hedström
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Verkligen vacker! Bra jobbat!

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Vilken skönhet :-)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Skulle vara kul med uppdateringar av denna bil, snart 3 år sen sist.
    Kan vara värt en tur till Bugrun bara för att se en äkta Oettinger mk1, om jag visste om den skulle dit.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Jon Reidar Furulund
    Ort
    Norge
    Inlägg
    7
    Jeg har bilen fortsatt men dessverre ikke fått mulighet til å dra til BugRun enda...

    Sent fra min SM-G928F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin