Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    K.Nilsson
    Gäst

    Golf g60 effektuppskattning ?! :) Bänkning till våren...

    Tja! Tänkte bara bolla lite med vad folket kan uppskatta effekten i min motor..i väntan på våren då jag tänkte bänka den!

    Spec:

    Portad topp
    Radie frästa ventilsäten
    Nya hydraul lyftare
    Wössner kolvar
    Ta-technics extractor grenrör
    Ferrita rostfritt helsystem med sportkat
    G-lader stage 3 G-force ?!
    66mm remhjul - laddar 1,3
    Lättat svänghjul (5,3kg)
    Nya vevlager, ventiltätningar mm


    Mest kul att se vad folk tror och sen jämföra med papprena i vår!

    Jag gissar 220-240 hk =P Går som ett skott iaf =)

    G'o kväll
    Senast redigerad av K.Nilsson den 2011-11-22 klockan 01:49.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    spridare?
    soppatryck?
    soppapump?
    kamaxel?
    programvara?

  3. #3
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    spridare?
    soppatryck?
    soppapump?
    kamaxel?
    programvara?
    Antar att tryck, pump och kammen är original, men boxen är forsbergspillad..vet ej exakt vad de har gjort med den

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ok, vad för spridare kör du?

  5. #5
    K.Nilsson
    Gäst
    De är original de också...antar jag..har haft bilen en vecka typ så jag har inte hunnit gräva djupare i det...det jag angav i 1a inlägget är de specs jag fått..det är mao inte jag som renoverat =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ett laddtryck på 1.3 bar med 66mm remskiva, medans toppen är portad, kompen är höjd mm, antyder en blockering i luftvägarna..
    portningen kan vara tokigt utförd.. i förhållande till kamaxelval.. nånting på avgassidan kan strypa.. laddtrycksmätaren kan visa FEL.. vilket nog är vanligast. trycket är hursomhelst en aning högt.

    bra portat, med extraktor, 2.5" system och 66mm remskiva bör laddet ligga runt ~1.1bar.

    orginal kamaxel hämmar motorn och toppeffekten rejält.. vad gör denna kvar i en i övrigt seriöst påkostad motor där man letat effekt..??

    orginal spridare hänger med till runt 210hk utan att "fuska" i mjukvaran.. sen kan soppatrycket höjas till tex 4 bar vilket ger lite mer flöde, men då lär programvaran anpassas för detta.
    mapsensorn i boxen klarar ~0.94 bar, sedan är den bottnad.. även om det är fullt möjligt att göra en map med en bottnad mapsensor så är det inte bra att gå alltför långt över max, då den sista kolumnen för laddtrycket kommer att interpoleras över ett alltför stort spann.. ( =mindre exakthet och fetare blandning än användbart, även tändkurvan kommer att bli tokig).

    en kvalificerad gissning på toppeffekten vore ~210-215hk.. däremot har du säkerligen en hel del mer effekt i botten/mellanregistret, 3000-5250rpm, där du verkligen känner av ökningen när du kliver på gasen.

    vad sitter det för koppling i bilen? är den orginal så bör den slira ganska precis vid denna gräns.


    en riktig kamaxel, spridare, 250kpa mapsensor, och sedan en mappning på detta så ska du se att det blir verklig fart..

    vad är det för färg på denna golf tro..?

  7. #7
    K.Nilsson
    Gäst
    Okej =) Jäkla massa info här hehe...Misstolka mig inte, det e bara kul!! Han hade bytt koppling också, men dock till en original :S Dock slirar den inte...
    Ja, den drar som fan där emellan, men tappar lite på slutet.

    Tror nock också att mätaren visar fel då, för allt lirar skit fint på den i övrigt!

    Den är röd sök på rausner på garaget, han har bilder mm. Har inte själv hunnit lägga upp nåt om den..Jag ägde den för ca 5 år sedan, hämta den i stockholm men fick sälja den igen då tanten blev gravid..Sen har den snurrat runt här i helsingborg några år. Och nu köpte jag tillbaka den igen =)

    Tack så mkt för infon! Ska bli kul o se sen efter vinter dvalan vad hon ger!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hyffsat orginal och stilren till utseendet, det gillas!

    följ gärna upp här med info sen när du bromsat den, alltid av intresse, sen kanske du även hunnit bekantat dig lite mer med motorn vid det laget å har bättre koll på vad som gjorts åt den =)

  9. #9
    K.Nilsson
    Gäst
    Ja, jag gillar original stuket! Vill hitta ett par nya fälgar till den bara.. Har sett likadan ut nu de senaste typ 10 åren så det e dags för lite uppdatering jag uppar tråden när jag har svart på vitt i vår

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    japp du borde faktiskt ligga runt 220-245 pållar med den setupen. Har själv haft en corre g60 med liknande setup innan det gick helt bananas o minsta lilla pålle försökte lockas fram med pincett o sockerbit

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Jag tror faktiskt inte att du har mer än ~220 häst.
    Som Sn00ken säger så låter 1.3 bar ganska mycket, om toppen är portad på ett vettigt sätt.
    Jag har ökat på flödet en hel del i min G60 också, visserligen på flera sätt än dig så iom det så sjunker ju laddtrycket en aning, men med en G-lader som är så absolut tok-portad som det övht går och 68mm remhjul så laddar jag knappt 1 bar.
    Med en kalibrerad laddtrycksmätare.

  12. #12
    K.Nilsson
    Gäst
    Ja det ska bli kul o se sen är jävligt nöjd med hur den går iaf! Blir till att lägga krutet på chassit nu så man kan testa på lite bana oxå

  13. #13
    monti garbi
    Gäst
    Håller med Sn00k där, vassare kam och spridare. Trist om oem spridarna blir flaskhalsen och går full duty
    och det är ju inga jättesummor i sammanhanget, går att hitta till ok priser på ebay t.ex.

  14. #14
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Jag tror faktiskt inte att du har mer än ~220 häst.
    Som Sn00ken säger så låter 1.3 bar ganska mycket, om toppen är portad på ett vettigt sätt.
    Jag har ökat på flödet en hel del i min G60 också, visserligen på flera sätt än dig så iom det så sjunker ju laddtrycket en aning, men med en G-lader som är så absolut tok-portad som det övht går och 68mm remhjul så laddar jag knappt 1 bar.
    Med en kalibrerad laddtrycksmätare.
    Får ta o köpa mig en ny laddtrycksmätare kanske då =) Den har några år på nacken nu! Men hur kalibrerar man dem? Trodde inte det gick :S Den som sitter i nu är en autogauge så det är ju inte nåt skröfs för en hundring...Tips på nån annan bra mätare kansle?

  15. #15
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Jag tror faktiskt inte att du har mer än ~220 häst.
    Som Sn00ken säger så låter 1.3 bar ganska mycket, om toppen är portad på ett vettigt sätt.
    Jag har ökat på flödet en hel del i min G60 också, visserligen på flera sätt än dig så iom det så sjunker ju laddtrycket en aning, men med en G-lader som är så absolut tok-portad som det övht går och 68mm remhjul så laddar jag knappt 1 bar.
    Med en kalibrerad laddtrycksmätare.

    Tänkte bara komma med en edit här då jag var tvungen att ut o kolla exakt vad bilen laddar på olika växlar..1an e knapppt lönt..hinner inte se innan det e dags att växla 2+3an laddar den 1 bar ganska så precis 4+5 går den upp till 1,2 bar. Mätaren är inte en autogauge, det är en autometer såg jag nu, och kom på att det va jag som köpte den när jag ägde bilen sist (teflonminne) ...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    vill du veta ngt om kompressorn, ska du tala med faltdach, han som haft den på g-force om jag inte minns fel då den kommer från hans gamla rallye

  17. #17
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    vill du veta ngt om kompressorn, ska du tala med faltdach, han som haft den på g-force om jag inte minns fel då den kommer från hans gamla rallye
    Tja =) Såg först nu att det svarats i tråden hehe! Undrar egentligen inte så mkt om själva kompressorn faktiskt. Den är nyligen kollad och fått nya packningar osv..Har däremot suttit och kollat lite kamaxlar..Är inte helt hemma på detta och det finns lite olika att välja på :S
    har kollat på en 266/275 och en 278/278..

    Ni som är lite mer insatta..vad bör jag välja? Behöver jag byta ventilfjädrar osv osv om jag byter till nån av dessa? Detta är DLI tekniks eller ja, catcams...finns ju andra oxå...Tips tas gärna emot!

    Även tips (länk) till spridare som passar =)

  18. #18
    mrpete
    Gäst
    Kan rekommendera att köpa kamaxel från tyska ebay, finns fina schrick till mkt bättre priser än här hemma.

    tex 268/276
    http://www.ebay.co.uk/itm/G60-Schric...item4ab0740178

  19. #19
    K.Nilsson
    Gäst
    Tack så mkt =)

  20. #20
    K.Nilsson
    Gäst
    Gammal tråd, men jag bänkade bilen nu i helgen på Buggen Blev mindre än jag trodde faktiskt..

    194hk och 250nm när dem drog den till 6000rpm
    197hk och ?nm när de bänkade den igen vid partyscenen och maxvarvade den , men fick inget papper då.

    Är rätt nöjd ändå..Men drömmer mig iväg till nya spridare, btr och annan kam hehe

    Kul att veta hur mkt man har nu iaf!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin