Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494

    För mycket effekt på SBP

    Rullade in på SBP idag med Corradon.
    Inga problem alls inne i hallen, men när det blev dax för gubben att köra den runt byggnaden och in till rullarna så tog han den på en liten svängom först.
    När han kom tebax så påstod han att det var för mycket effekt i den?!
    Hur hade han fått reda på det då undrade jag, ja det kändes när man körde påstod han.
    Okej, så hur mycket effekt är det i den då? Ja, för mycket iaf, tyckte han.

    Sen blev det såklart en del ordväxlingar om HUR han hade fått reda på att det var för mycket effekt i den,
    VARFÖR det var för mycket effekt i den och VAD jag måste åtgärda.

    Inget av det kunde dom svara på.
    Den gick bättre än orginal och jag måste "ta bort" en del av effekten.
    Alternativt regbesiktiga om den.

    Alla andra värden var spot on och det fanns inget what so ever att klaga på.


    Kan dom ens göra nedslag på en sån punkt på det sättet?
    Snacka om subjektiv bedömning.
    Hur ska jag kunna åtgärda nått om dom inte ens kan berätta VAD det är jag ska åtgärda och HUR jag ska göra det...

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Har bilen högre effekt än orginal då?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Så länge bilen inte är trimmad är det väl bara att skaffa fram papper på vad det är för effekt i bilen, t.ex. från en bromsbänk/rullande landsväg.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Så det är rimligt att jag ska bromsa bilen för flera tusen för att gubben "tyckte att den kändes lite för pigg" för att vara orginal?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    För mycket effekt på SBP

    Citat Ursprungligen postat av Thorssa Visa inlägg
    Så länge bilen inte är trimmad är det väl bara att skaffa fram papper på vad det är för effekt i bilen, t.ex. från en bromsbänk/rullande landsväg.
    Be att få prata med chefen för besiktningsinrättningen istället. Gubbarna kan vara rätt sura av sig, men chefen brukar vara mer mänsklig.
    Hjälpte mig en gång när jag höll på att få körförbud p.g.a. en sprucken lykta.

    Men i ditt fall kanske det är väldigt uppenbart att bilen har mycket mer effekt än vad den "borde" ha?

    /Berlands

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Jo jag har jagat platschefen med blåslampa men han verkar omöjlig att få tag i.
    Det som direkt syns är väl att bilen har ett annat avgassystem och en annan intercooler. Allt annat som möjligtvis skulle kunna ge mera effekt är sånt man får leta lite noggrannare efter, dvs skruva isär motorn.

    Sen att man kan få intrycket av att den är trimmad är en annan sak, men det är ju inget som ska påverka på något sätt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Japp tyvärr kan han det, dock väldigt sällan man gör det och man ska vara rätt säker på sin sak isf, hört dom som fått det för det varit öppet luftfilter eller öppen dumpventil... låter lite väl löjligt nästan...

    Vad åker du med för kompressor?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ställ fördelaren lite fel så blir den slö=)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Har bilen högre effekt än orginal då?
    Klart den har=)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Precis samma ordväxling hade jag för några år sedan vid besikning av vår "busbil". Killen kom in efter provturen och påstod att "den gick ju bra den där, hur har du trimmat den?"

    Jag såg nog ut som ett frågetecken, eftersom bilen ifråga var nerställd så den knappt rörde sig framåt, samt att killen bara hade kört och ruppat lite på gasen i ettan (vilken bil känns inte pigg i ettan???). Stjärnan gav sig emellertid inte, och diskussionen pågick en stund.
    Det slutade med att jag bad snubben bevisa att den var trimmad, varpå han kallade på stationschefen.
    Efter lite överläggning utom hörhåll för mig, kommer chefen på tomteverkstan fram till mig, spänner ögonen i mig och säger:
    Ålrajt, hur är den trimmad?
    -Inte vet jag, det får du fråga honom där om (Jag pekar på besiktningssnubben).

    Efter lite mer ordväxling så ger de faktiskt med sig(!), men ger mig ombesiktning pga att vi hade lexanrutor i framdörrarna och sportratt, vilket man tydligen inte får ha i en 88:a. Jämrans tur att de upptäckte det, jag kunde ju ha dött :-)

    Numera är bilen registreringsbesiktigad med diverse ändringar införda i regbeviset, så nu är det lugna gatan att besiktiga... :-)

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Sista tiden en fredag så kommer det mesta igenom alt. en flickvän med kort kort, tjejen fick igenom för 4 år sen vår Fiat punto som läckte olja från motorn då vevaxeltätningen var sprucken plus genomrostade bärbalkar.

  12. #12
    MiWi
    Gäst
    Vilken Bilprovning besökte du i Stockholm?

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    vet han om vad en corrado är? Hade många frågor på om min g60 verkligen var orginal med kompressorn? Bad dem kontrollera saken via google men tror inte nån gubbe sett en corrado än mindre en dator. Det kan inte vara så, att förutom trim (vassare kam typ 268 graders, planad topp, avgassystem, o rs portad kompressor) att han bara reagera på kompressorn. O ja jag har haft allt det gjort på min o inget gnäll.... Var nånstans i deras stadgar står det att för mycket effekt kan vara trafikfarligt? Då borde inte slk, maserati, porsche gt3 osv gå igenom? Har besiktningsmannen någon corrado att jämföra med? för det finns både vr6, 16 ventilers, g60 osv plus det faktum att det inte rullar så mycket. Tycker inte en subjektiv bedömning skall sätta åt någon så där, blir förbannad!

  14. #14
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    vet han om vad en corrado är? Hade många frågor på om min g60 verkligen var orginal med kompressorn? Bad dem kontrollera saken via google men tror inte nån gubbe sett en corrado än mindre en dator. Det kan inte vara så, att förutom trim (vassare kam typ 268 graders, planad topp, avgassystem, o rs portad kompressor) att han bara reagera på kompressorn. O ja jag har haft allt det gjort på min o inget gnäll.... Var nånstans i deras stadgar står det att för mycket effekt kan vara trafikfarligt? Då borde inte slk, maserati, porsche gt3 osv gå igenom? Har besiktningsmannen någon corrado att jämföra med? för det finns både vr6, 16 ventilers, g60 osv plus det faktum att det inte rullar så mycket. Tycker inte en subjektiv bedömning skall sätta åt någon så där, blir förbannad!
    Faktum är att man har begränsningar gällande förändringar på original motoreffekt med.

    Handlar inte om effekten i sig, utan skillnaden mot original.


    Jag kan rekommendera Bilprovningen under Upplands motor i Akalla. Varför säger jag inte, men jag kan garantera mer överseende.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Är väl +10% effekt och +15% Vrid som gäller här också?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Det var på SBP i Nacka/Orminge jag var.

    Det enda som direkt syns som man skulle kunna kalla effekthöjande är som sagt extractor/katt/avgassystem och intercoolern.
    T.ex en större soppapump och en stor oljekylare kan ju göra att man TROR att bilen är trimmad men dom i sig gör ju inte att den går bättre på något sätt.
    G-ladern sitter monterad, men den gnällde dom faktiskt inte på. Eller ja, det vet jag väl iofs inte eftersom dom inte kunde peka på just vad det var som inte var orginal...

    Frågade också om gubben övht visste vad en Corrado var för nått och om han hade kört nån förut.
    Fick inget direkt svar på frågan men han hade fortfarande gett sig f-n på att min inte var orginal.
    Konstigt att dom inte tyckte likadant på förra besiktningen eftersom den var i EXAKT samma utförande då.


    Hur mycket effekt det är i den har jag ingen aning om, såvitt jag vet är den orginal.
    Men en polare som har gjort precis samma grejer med sin bil som jag alltid har funderat på att göra har ca 100 häst mer än orginal om man kollar på hur mycket spridarna levererar vid WOT och AFR 12.5...

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Om jag inte har helt fel så får man egentligen inte ändra ett dugg vad gäller motor inklusive avgas, insug m.m. på en bil efter -88 (När katalysatorkravet kom) om man inte gör en ny regbesiktning.
    Att det blir olika resultat vid besiktningen varje år är dåligt, det borde bedömas lika oberoende av vem som besiktigar.

    Att jämföra med Porschar etc. blir ju lite löjligt eftersom de är byggda för den högre effekten redan från början. Tittar man närmare på en sådan så förstår man varför en sådan tål mer effekt än en Corrado (Och Golf2 16V som jag själv har) med cykelgrejer under skalet.
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2011-11-02 klockan 09:24.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Sålänge det motsvarar en orginaldel så ska det väl inte vara någon fara?
    Om jag har en bil som det inte tillverkas orginaldelar till längre, hur ska jag då göra om jag måste byta något?

  19. #19
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Sålänge det motsvarar en orginaldel så ska det väl inte vara någon fara?
    Om jag har en bil som det inte tillverkas orginaldelar till längre, hur ska jag då göra om jag måste byta något?
    Har också fått för mig att det är så det funkar. När helbilsgodkännandet kom runt 1997 så blev det väl dock andra bullar?! De kan ju knappast begära att man ska skrota bilen om man inte får tag i original intercooler, slangar och rör etc?

    Hoppas att SBP ger vika och släpper igenom bilen!

    Mvh Johan

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Det blir kul sen när det tar "slut" på g-laders ska man skrota alla G60?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin