Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Smajjk
    Gäst

    VW Polo vill inte starta :,-( idéer någon?

    Hej!

    Jag undrar om någon vänlig själ skulle kunna ge mig något tips på vad som kan ha hänt med min stackars bil.
    Det är en Polo 1.3 från -93 som inte längre vill starta. Batteriet fungerar, startmotorn och bränslepumpen likaså. Men den vill helt enkelt inte hoppa igång. Drar bara runt när man vrider på tändningen...
    Det hela började när tjejen skulle övningsköra med den och hon fick ett motorstopp (litet). Efter det ville den inte gå igång igen. Det jag kan säga är att det har luktat ganska kraftigt bensin om den de senaste månaderna.
    Skulle de kunna vara ett igensatt bränslefitler som gör så att bilen inte vill gå igång till exempel?

    Jättetacksam för svar!

  2. #2
    minnesbild
    Gäst
    Hej Smajjk

    Kall nyckel!

    Vet inte om det är relevant på din bil, men jag måste berätta om en egenhet som vår Polo -05 har.

    Första gången det inträffade var mitt i vintern och jag hade kört en kort bit för att tanka. När jag skulle åka igen startade inte bilen. Motorn gick runt, men den tände inte. Jag gick en sväng (med nyckeln i fickan) medan jag ringde runt får att få hjälp. Efter en stund återvände jag och försökte starta igen. Bilen startade direkt!

    Några månader senare hände exakt samma sak igen. Jag fick då den vansinniga idén att värma nyckeln en liten stund och bilen startade sedan utan problem.

    Jag har sedan provat det här flera gånger med samma resultat. Vinterkall bil och fickvarm nyckel fungerar, men nyckeln kyls ner snabbt i det kalla låset och då går det inte att starta igen. Min son råkade ut för samma sak för mindre än två veckor sedan. Han trodde mig inte när jag sa åt honom att värma nycleln, men det fungerade denna gången också.

    (Det är bara den ena av de båda nycklarna som bär sig åt på det här viset. Frugans fungerar alltid som den ska)

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    du har förmodligen en imobilizer chip i din -05 som strular. tror dock inte att detta sitter i den till en från -93, fast nu TROR jag =) nån som VET kan väl kanske bekräfta.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Kamrem som har rappat över? Har varit med om det vid motorstopp om remmen är för slapp.

  5. #5
    Smajjk
    Gäst
    Kall nyckel är jag ganska säker på att det inte är :-) Däremot skulle det, om jag har otur, kunna va kamremmen... har tänkt tanken :-( Hur kollar man det? Måste man lyfta på ventilkåpan eller?
    Kände ioförsig på remmen och den verkade inte sitta slappt (kunde inte vrida den mer än 90 grader). Det lät dock lite konstigt från motorn när vi försökte putta igång den och släppte upp kopplingen på tvåan...

    Men som jag skrev tidigare, lukt av bensin, skulle det kunna innebära igensatt soppafilter -> bilen vill inte starta?

    Tack igen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin