Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Golf Cabriolet 1985 "Ingalill"

    Hallå! Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt vinterprojekt. I tisdags tog jag mig hela vägen till Borås för att hämta en bil, min första riktiga projektbil. Som traditionen kräver döptes den vita golfen efter inköpsdagens namnsdag. Ingalill fick det bli. Bilen är en Golf Cab GL -85 med 111 hk-motorn.

    Den går på det stora taget ganska bra och ska inte kräva allt för mycket tid för att hamna i körbart skick, men tanken är att jag ska lära mig mer under tiden och ge mig på även lite svårare övningar vad det lider då jag tidigare inte skruvat så väldans mycket på mina bilar. Så räkna med många dumma frågor från mig i vinter...

    Hur som, attgöralistan ser ut ungefär som följer (inte nödvändigtvis i följande ordning):
    [ ] Nytt oljetråg
    [ ] Ny förarstol/framstolar
    [ ] Coils eller bra sänkfjädrar/dämpare
    [ ] Nytt avgasrör (sitter en hemsk japsdämpare på nu)
    [ ] Kolla upp var fukten i golvmattan kommer från
    [ ] Sanera bagagerummet från hundhår
    [ ] Röktonade bakljus
    [ ] Montera fast instrumenthuset
    [ ] Byt lampor i instrumenpanel
    [ ] Få liv i färddatorn
    [ ] Byt hjullager bak
    [ ] Spärr för handbromsspak
    [ ] Kanske byta dörrsidor
    [ ] Nytt innertak

    Jaja, lite bilder är väl på sin plats:









  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59
    Nu åker jag bort några dagar, men när jag kommer hem ska bilen besiktas för att se om arbetsordern blir längre inför vintern.

    Letar lite info om nya stötdämpare. Vill fortfarande ha bilen låg, men inte riktigt så låg som den är idag (den ska vara körbar). Är det coilovers som gäller? Har sett att det finns billigt på ebay, men tar tacksamt emot tips på vad man ska tänka på.

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    detta med billiga coils har diskuterats en del här på forumet. dom billigaste som är hyfsad kvalle är väl JOM för runt 2600-3000 tror jag. sen har du V-Maxx för runt 3500 ( jag köpte nyss en sats till min mk3 för 3595 på chassit.se)därifrån kan du dubbla o trippla priset.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59
    Ja, jag har sett att det finns gott om prisskilllnader och att det diskuterats en del. Svårt att få ihop alla trådar tills n slutsats bara... Alternativet är ju att köra med sportdämpare och sänkfjädrar, men kostnadsmässigt verkar det kvitta (jmf med billiga coils) och jag lockas av idén att kunna ställa höjden beroende på behov och önskemål. Tack för tipset om chassit.se, den hade jag missat.

    Första steget nu är att besikta och få besked om garaget. Får jag inte det vet jag inte riktigt. Då får det bli kall lada långt bort i väntan på våren. Alltså lite tråkigare vinter...

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    En fördel med V- MAxx mot JOm och dom billigare är att man kan renovera dämparna (som jag förstått det ) på V-Max om dom blir dåliga. medans dom billigare måste byta hela "benet"
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Du hittar v-maxx från bra tyska firmor på e-bay.de för under 3000kr inkl frakt

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Dpm performance i England har v-maxx med, har för mig att dom har en drive just nu :-).

    sent from the real deal

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59
    Tack för coil-tips.

    Var på Bilprovningen idag och rullade därifrån med blott en bra att veta-anmärkning (bakre kränghämmaren glappar då fästet rostat sönder), i övrigt rent papper. Nu ska det ju ändå fixas en del grejer, men det är ändå skönt att man inte MÅSTE fixa för att få fortsätta köra.

    Åkte dock på ett litet bakslag i förra veckan då det garage jag tänkt mig visade sig ha någon före mig i kölistan, så nu kommer bilen försvinna in i vinterdvala utan mekmöjlighet inom ett par veckor. Sen kanske jag får ett garage i februari med lite flyt. Fördelen är att den uteblivna garagehyran kan läggas på mer grejer till bilen :-)

    Men men, garage eller inte. Nybesiktad är den i alla fall! ;-)

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59
    Här händer det inte mycket, sitter mest och letar delar att beställa, men har ingen brådska eftersom inget kommer hända med bilen ändå närmaste tiden.

    Fick dock ett erbjudande om att köpa ett par 16" Ace Dino. Hade såna på min Corrado en gång i tiden och gilar de skarpt. Men de som nu är aktuella har suttit på en Honda Civic och är enligt osäker uppgift 8" breda. Funkar det på min cab utan några alltför stora uppoffringar. Vet inte heller ET och navhål, men inom vilka mått ska man hålla sig?

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59
    Nu när solen äntligen tittat fram och jag har fått tag på ett garage närmare stan, och dessutom inte har alldeles för mycket att göra på jobbet, har jag hunnit titta lite närmare på bilen. Och det innebär naturligtvis ny huvudbry...

    När jag skulle in i garaget stod bilen i nerfarten, avstängd, men när jag släppte bromsen rullade den framåt ett hack, trots att backen låg i. Och när man tittar på tändstiften är de helt oljiga. Det har även tryckts ut olja vid två av stiften ser det ut som. Är det kolvringarna som är kassa, eller finns det ngt annat typiskt fel som kan ge liknande symptom?


    /Marcus.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Marcus Karlsson
    Medlemsnr
    4987
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59
    Den här bilen alltså...

    Efter att ha bytt till coils och diverse lampor och oljetråg våren 2012 blev det lite knas med bromsarna under sommaren. Dessutom blev jag av med garaget och den blev stående. Och där stod den, under sitt skynke. Utomhus. Sommaren tog slut och bilen stod kvar. Jag blev pappa och fick lite andra prioriteringar men tänkte att en vacker dag...

    I höstas fick jag frågan om den var till salu. Jag drog till med ett pris och sålde bilen. I vintras bytte vi lagerlokal på jobbet och då ställdes bilen in där för vinterförvaring i väntan på den nya ägarens ambitioner att renovera den.

    Men så kom sommaren tillbaka och då jag frågade om han skulle ha tillbaka den fick jag frågan om jag ville köpa tillbaka den istället. Vad svarar man på det? Att man sålde för att man inte har tid? Eller att man gärna köper den om priset är rätt?

    Ja, ni gissade rätt, så nu är bilen på lagret, den där caben längst in i hörnet, min igen. Och någon dag kanske jag får tid att ta fram den och se om den återigen går igenom besiktningen. Men först ska jag göra något åt avgasläckaget.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Fan vad härligt, inget att tveka på, kör på bara!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin