Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    UPNORTH
    Gäst

    "Febrig" Golf GTI -85

    Hej!

    Köpte nyligen en -85:as Golf GTI med lite väl hög temp.
    Har bytt vattenpump, termostat, tempgivare samt kopplat in en ny tempmätare då orginalet var lite väl fladdrig.
    Motorn går ändå varm...
    Misstänker att det kan vara en spricka i toppen och är nu på jakt efter en schysst topp för en insprutningsmotor
    (EV/GZ). Har du en liggandes som du vill sälja eller känner du någon som ev kan ha en till salu?
    Vilka toppar är det som passar / typ årsmodell?

    Hittade dessa uppgifter hos MECA
    1.8 GTi Kombi-sedan 112 08.83-10.91 DX, EV, GZ, PB
    Modell: Golf II, 84-92
    KW: 82
    Volym: DX: 1781, EV: 1781, GZ: 1781, PB: 1781
    Cylinder: DX: 4, EV: 4, GZ: 4, PB: 4
    Kaross: 19E/1G1
    MECA ger mig GZ som motorkod
    Mekonomen ger mig mig EV/GZ som motorkod

    Är grundmodellen på topparna den samma mellan DX, EV, GZ & PB?
    Cylindervolymen stämmer ju mellan de olika modellerna.
    Olika kammar?





    Tacksam för alla goda råd & svar
    Senast redigerad av UPNORTH den 2011-10-19 klockan 11:09.

  2. #2
    Kungen
    Gäst
    Jag har också en GTI -85 som har betett sig lite underligt. I vintras gick tempen strax över mitten, trots kylan. Under sommarn har den haft perfekt temp, förutom då den svarta karossen stått i solen vilket resulterade i att bilen riskerade att koka hela tiden. Samma lufttemp men utan sol = inga problem alls. Inte ska väl en varm kaross göra så stor skillnad. Gissar att tempmätarn visar totalt galet när den blir varm. Det skulle förklara varför den väl fungerande kylarfläkten aldrig gick igång under soliga dagar, trots att bilen "nästan kokade". Att den gick lite varmare under vintern kanske berodde på att man blåste in varmluft i kupén hela tiden. Och jag har kört ett par tusen mil med dessa sporadiska symptom, så jag tror inte att toppen gått. Motorn går kanonbra.

    Men du har bytt tempmätare säger du. Jag antar att kylarfläkten går igång när motorn blir varm?

  3. #3
    UPNORTH
    Gäst
    Elfläkten till kylaren fungerar som den ska men den har nog spökat lite tidigare då det var glapp i jorden.
    Största fördelen med äldre bilar är ju att dom är billiga vid inköp och att reservdelarna inte heller är så dyra men sen så finns det ju lite nackdelar såsom att dom ofta är sönderskruvade och att elen är dragen/omdragen på alla möjliga/omöjliga sätt.

    Jag har inte hunnit köra mer än ca: 10 mil med bilen sedan jag köpte den mestadels provkörning, är lite lur på att antigen så har det körts kylarcement och att det kan ha klumpat sig så att det blir dålig cirkulation eller så har motorn vid något tillfälle kokat för tidigare ägare och det har blivit en spricka i toppen vid en avgasventil, ska prova att göra ett avgastest till helgen.
    Oljan är fri från vatten.
    I övrigt så går motorn riktigt bra trotts sina 31 XXX mil

    Du kan inte ha haft en ispropp i vintras? Det var ju rätt kyligt här uppe i norr.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin