Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 102
  1. #41
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    "2 st plåtbläck som satt innerst på axeltappen bakom lagren", finns de o köpa ens? kollade etka men där fanns inget sånt alls.

    Jag har audi tt 312mm skivor fram med audi 312mm okhållare och ok. Det är inte samma ok på audi som på vw men det är samma ok både på 288mm och 312mm skivor, enda skillnaden är hållarna. När jag monterade 312mm skivorna så fick jag lägga 6mm brickor mellan okhållaren o spindeln för att centrera okhållaren. Senare mk3or har ju 288mm skivor o samma ok med hållare som mk4or har med sina 288mm skivor.

    Svar: grejer från mk4an passar men du får kanske använda brickor.
    var det jag hoppas på att det enda som eventuellt behövs är nån bricka för att centrera oken. men vi får se.

    längst in på spindeln bakom innersta lagret satt det en "krans" av tunnplåt som vätte mot lagerbanan. denna var i stort sett bortrostad och gick inte att ta av hel. vet inte om den följer med lagret eller om den kan skaffas lös. står inget i ETKA som du säger.



    Om inte det är denna. men den ser inte helt ut som den jag klippte av.

    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  2. #42
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    var det jag hoppas på att det enda som eventuellt behövs är nån bricka för att centrera oken. men vi får se.

    längst in på spindeln bakom innersta lagret satt det en "krans" av tunnplåt som vätte mot lagerbanan. denna var i stort sett bortrostad och gick inte att ta av hel. vet inte om den följer med lagret eller om den kan skaffas lös. står inget i ETKA som du säger.

    Om inte det är denna. men den ser inte helt ut som den jag klippte av.
    Ja precis, tog också bort den kransen. Dock köpte jag ingen då jag inte hittade nån info om den, monterade allt annat som vanligt o det verkar funka! hittar du nån info så skriv här

  3. #43
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    är så irriterad att jag måste skriva av mig lite, då det sket sig med montering av framvagn i dag. Beställde delar från skruvat.se för en och en halv vecka sen, och när jag beställde var allt i lager enligt hemsidan med 1-2 dagars leverans. När jag kollar ordern ett par dagar senare så är ett flertal delar restade och skulle komma i lager i måndags. Säljaren säger då att jag skall ha varorna i dag onsdag.

    jag upptäckte också att jag hade beställt fel repsats till bromsoken och bad honom ändra den ena repsatsen till två andra packningssatser som skulle vara till mina ok.

    Gick in och kollade i dag då jag inte fått något kollinummer och ser att ordern fortfarande står och väntar på leverans och ser att han har missat att lägga på den ena repsatsen. ringer igen och får veta att ordern plockas i dag och inte i måndags som jag först fick till svar och att om dom skall lägga till den delen som saknades (som den förra telefonsupporten hade gjort fel och missat lägga på) så var dom tvungen att hålla ordern och packa om den på fredag, trots att den inte var packad ännu.

    Nä blir nog sista gången jag handlar av skruvat.se hade samma strul när jag handla där till jobbet i höstas. delar som är restade även om det står i lager på hemsidan osv.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #44
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Tråkigt när det strular... för mig har det hittils fungerat fint på skruvat.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #45

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Mig har det funkat fint.........tills för ett par veckor sedan.
    Efter att ha väntat 12 dagar på restade delar till en vanlig hederlig bil av "svenskt märke" blev jag less och mailade frågan om det verkilgen ska ta 12 dagar att beställa hem grejer till en vanlig hederlig "svensk bil" & ifrågasatte varför dom ej kunde höra av sig isf.
    Dagen efter på eftermiddagen var grejerna på väg.
    Vet ej om det var ett sammanträffande eller om någon "glömt" min beställning och blev påmind på morgonen.

    Annars har jag faktisk aldrig haft problem med skruvat.se & jag har beställt rätt friskt till gammelbilarna............dom verkar vara i någon omställnings svacka eller något just nu , för jag såg att dom expanderat & det är sen dess jag upplevt dom blivit segare.

    Lite OT.

  6. #46
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    det som störde mig mest var att, hon sitter och säger att den ordern ligger och skall plockas nu, är inte packad än. sen kan dom inte, när dom själva har gjort felet, lägga till dom 2 artiklar som saknas. nej då måste den stoppas och kan inte packas fören 2 dar senare.

    DET är ganska kass service.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja vad ska man säga =)
    Vågar ju inte skriva var man haft problem tidigare för då får man ju påhopp.

    Men skulle kunna skriva "vad var det jag sa".

  8. #48
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Så efter mycket iritation så klara dom att leverera grejorna inna man gick till helg i alla fall . Så nu blir det lite montering i helgen av framvagn förhoppningsvis.

    Reparationssats Bromsok X2 Bak
    Reparationssats Bromsok X2 Fram
    Hjullager X2 Fram
    Hjullager X1 Bak ( ena sidan var bytt av förra ägaren någon månad innan jag köpte den, idiotiskt av han att inte byta bägge på en gång men...)
    Kulled/Spindelled X2
    StyrledX1 ( skulle varit bägge sidor men antingen har dom klåpat sig eller jag missat klicka 2 när jag beställde =/ )
    Säkringsplåt Bär/Styrled X2
    Kamremskit
    Vattenpump



    Kvar att skaffa.

    Bromsskiva vänster bak
    Bromssköldar bak.
    Bromsklossar bak
    (nya handbromswirar, dom jag har e rostiga men fungerar. känns bara tråkigt att sätta tillbaka rostiga grejer =P )
    "kransen" innanför hjullagret bak som tagits upp ett par svar tidigare i tråden. Om denna nu går att skaffa....

    Sen blir det nog en Finess Folkracebur med lite tillägsrör. och så skall en dragkrok hittas. Nån som har koll på om det funkar att montera vilken som dragkrok som hellst som passar MK3? sitter det fästpunkter på bilen även om den levererades utan drag?

    Satt o funderade lite på bromsarna. skall man behålla eller koppla ur ABS givarna för bankörning? märker ju på MK4 an att om man stampar på den med dom stora bromsarna så slår dom in ganska fort. om det nu blir att jag flyttar över stoptech kittet till denna.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #49
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Om abs slår in så betyder det ju att du har bra tryck i bromsarna o däcken klarar inte bromsa ner bilen o tappar greppet eller har jag fel? isåfall borde det inte hjälpa o koppla ur abs!

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Men abs:en är alldeles för känslig för en lätt bil på banan med greppiga däck!

  11. #51
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Men abs:en är alldeles för känslig för en lätt bil på banan med greppiga däck!
    Var precis detta jag tänkte på.


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Iofs åkte jag endast gatdäck på min senaste Mk III 16V och med abs inkopplat.
    Gick fina fisken då , men det har inträffat senare att om man bromsar hårt.
    Då går abs in och förlänger bromssträckan genom att pumpa MOT pedalen.
    Ofta ligger man på gränsen för grepp och då vill man ju inte ha pulserande pedal.

  13. #53
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Nu är jag inte pro när det gäller abs men vet att man kan få bättre bromssträckor utan abs om man vet hur hårt man ska trycka innan man låser hjulen!

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Nu är jag inte pro när det gäller abs men ska inte hjulet låsas innan det slår in?
    SKA och hur det verkligen fungerar är HELT OLIKA saker =)

    Det finns en anledning till att sportbilstillverkarna utveklar hel egna ABS-enheter just för tävling och bana.
    Det fungerar helt enkelt inte som det är tänkt med svensson-ABS på bana om man åker lite hårt.
    Bromsar du hårt så blir det ofta så att däcken glider liiiiite liite och det blir skillnader mellan däcken.
    Det eller att absenheten känner att det håller på låsa , i själva verket är det bara så att man går hårt på pedalen och däcken glider.
    Hoppas ni fattar vad jag menar , glider är ganska fel ord men det är svårt att förklara.

  15. #55
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    SKA och hur det verkligen fungerar är HELT OLIKA saker =)

    Det finns en anledning till att sportbilstillverkarna utveklar hel egna ABS-enheter just för tävling och bana.
    Det fungerar helt enkelt inte som det är tänkt med svensson-ABS på bana om man åker lite hårt.
    Bromsar du hårt så blir det ofta så att däcken glider liiiiite liite och det blir skillnader mellan däcken.
    Det eller att absenheten känner att det håller på låsa , i själva verket är det bara så att man går hårt på pedalen och däcken glider.
    Hoppas ni fattar vad jag menar , glider är ganska fel ord men det är svårt att förklara.
    "svensson-ABS", hahah. Ja, verkar som att vanlig abs är överkänslig jfm för sportbilar. Ingen fara, bara o plugga ut en givare o sen när man är klar, sätta tebax o ta ut batteripolen en stund (nolla felkoden) eller hur?

    Man borde väl testa abs på en vanlig väg, om den slår igång innan hjulen låses så borde man inte kunna se däckspår kanske?

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Men för att säga emot mig själv lite utan att egentligen gilla det =)
    Venton som jag åkte på Gelleråsen med och hade R-däck på låste jag hjulen på.
    Men så var den VÄLDIGT inkonsekvent , helt plödsligt gick ABS in och pumpade mot.
    Men ibland kunde man bromsa ända tills det låste.

    Så bara för den sakens skull så röstar jag för ikke ABS.
    Man vill ju ha samma beteende hela tiden.

  17. #57
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Ja precis, sålänge man vet hur bilen beter sig när man bromsar så ska det inte vara några problem. Det är mest när man kör vardagligt och det är regning o man panikbromsar. önskar man kunnat stänga abs med en knapp.

  18. #58
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Fått en hel del gjort i helgen. Började med att få ihop framvagnen på ena sidan. Var en ren fröjd att skruva ihop med i stort sett nya/renoverade delar.

    Framok med nya packningar och gummibälg


    Nyrenoverade bakre ok...


    ..Och Ok hållare.


    Komplett vänster spindel. Nya lager och ABS givare. resten renoverat och lackat.


    V-Maxx coilower efter en vinter med salt och slusk. avfettade och högtryckstvättade. Verkar ha gjort susen att jag körde in alla gängorna med aluminiumpasta när dom monterades sist. allt var skitigt, men inget satt fast.


    Och efter lite stålborste och tryckluft.


    Före och efter, nån som ser vem som e vem =P . nya 30nm hårdare fjädrar, tog ett tag men nu åker dom på lillen =P Tänkte sen sätta original framfjädrarna bak sen då jag har för mig dom är lite hårdare än bakfjädrarna..


    Sen hamna allt på bilen.


    Ställde det jag kunde på cambern får göra en koll på det och ställa höjden på coilsen sen när jag får ner den på marken igen.


    Sen innan höger sida åker på var det dags att ta itu med lite motor jobb medans det var enkelt att komma åt via hjulhuset. Det som skall göras är: Byta väntilkåpspackningar, då det läcker in i tändstiftshålen, byta kamrem, byta vattenpump. började med att ta bort insuget


    En hel del avlagringar i insuget. nått att oroa sig för ? funderar på en catchtank för vevhusventilationen.




    Ventilkåpan av, ser väl normalt ut för en motor som gått drygt 25K mil. "rent" och fint och inget klägg.


    Funderar på om detta kan va lite orsak till den något ojämna gången jag haft på lägre varv.
    Justerade in motorn efter märket på översta kamremsdrevet mot ventilkåpan...


    Och prickarna på kedjedreven på kammarna..


    Då stog inte veven rätt över sitt märke utan som jag har markerat med det röda strecket på bilden. inte riktigt en tand fel men inte rätt på märket heller. sträckt kamrem ? Vet inte hur mycket en sån förskjutning gör.


    Ur med Generator och AC samt fästet som dessa två sitter i....


    För att komma åt vattenpumpen, som verkade vara i helt ok skick, förutom att den är skitig som fan. Har en oljeläcka vid oljekylet som skall tas tag i till veckan när jag får hem mera delar.


    Så, New and SHINY. var plastdrev på den gamla och gjutet alu på denna. känns bättre med metalldrevet.


    Sen hade jag tänkt ta bort AC systemet då det inte fungerar i alla fall. men om jag hade gjort det hade inte multiribben som driver generatorn passat. så jag pluggade ingångarna till pumpen för att inte det skulle komma massa skit in, tror den funkar och att det är tomt system som gör att ac inte kyler.


    Nån som vet vad man behöver för att bygga om till "ikke" ac. annat fäste/spännare till remmen samt självklart kortare rem ?
    Senast redigerad av Haugeman den 2012-05-06 klockan 21:58.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #59
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    "Nån som vet vad man behöver för att bygga om till "ikke" ac. annat fäste/spännare till remmen samt självklart kortare rem ? "

    Bra fråga! då har du tur eftersom jag själv höll på med det några månader sen, innan jag monterade min motor. Först av allt så måste du ta en flerspårig skiva till vattenpumpen från en golf 3 som har det. Tex en med ABS motor utan AC (borde inte vara så svårt o hitta på skroten ). Sen måste du köpa denna rem: http://www.skruvat.se/Flersparsrem-P18590.aspx , dvs en 1033mm lång rem. Idiot som jag e så köpte jag först en 975mm rem för de sa på VAG att den är en sån jag behövde om jag inte hade AC men hade remspennare, istället för att mäta först.

    Det var receptet för mig iaf! kul när folk har samma motorer i bilar, då kan man dela med sig ideer hehe. Känns att ingen kör med ABF nuförtiden.
    Senast redigerad av Sweeper den 2012-05-06 klockan 22:20.

  20. #60
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    så jag behöver inte byta nått annat ? . kommer vattenpumpen att drivas av multiribben då ? hur blir det då med servopumpen, i dag drivs ju servo och vattenpump med en kilrem och ac och generator med multiribb.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin