Sidan 1 av 6 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 102
  1. #1
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208

    Golf MK3 GTI 16V "projekt banbil påbörjat"

    Efter att ha krockat med MK4 an så behövde jag en andra bil att ha nu i vinter till den andre blir reparerad. Letade lite på blocket och kom över en -95 MK3 GTI 16V.

    Bilen är en Italien import i 2004 med en ägare i sverige. Detta medför lite rost och det visade sig vara en relativt fräsch bil med tanke på 25700 mil på mätaren. enda större rosten var under skärmbräddare på höger fram´skärm som kommer bytas ut.

    Så här står den nu.






    Gillar färgen som är en Blålila metallic. 17" alu sommardäck 15" alu original vinterdäck. Inredningen var hel o ren, utan hål i hatthyllan och högtalare i originalhålen med oförstörda galler. enda som var slitet var förarsätet. ett medelålders par som importerade den och har haft den sedan dess som andrabil/ frugans bil.

    Det som i första hand kommer att göras på bilen är:

    Nya bromsar fram. skivorna är slut.
    Carboteck XP8 belägg + spunna slangar.
    V-max coilowers för att sänka ner den lite.
    Generell service med nya tändstift, tändkablar och luftfilter.
    Gå över vajrarna till lådan, är lite kinkig att få i back och ettan. tror dock inte det är lådan då spaken är generellt fladdrig.

    Sen får den gå i vinter så får man se till våren vad man gör vidare.
    Senast redigerad av Haugeman den 2012-04-23 klockan 12:15.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Vad säger du? Har du krockat? Hoppas allt gick bra med dig?!
    Plåten går alltid ersätta, och vilken vacker ersättare sen :-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Vad säger du? Har du krockat? Hoppas allt gick bra med dig?!
    Plåten går alltid ersätta, och vilken vacker ersättare sen :-)
    jo blev en fenderbender då en granne sket i högerregeln så det blev en del plåtskador. kolla i gelleråsen tråden. ligger bilder där.

    jo jag tror denna kan bli rätt bra när man får gjort lite smått på den =)

    Grattis till er föresten med nya tillskottet till familjen =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då kom posten med lite godis.

    V-maxx coils.


    Skall även iväg till mekonomen i dag o h hämta nya brembo skivor. Nya belägg och goodride bromsslang beställda och kommer om nån vecka.
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Senast redigerad av Haugeman den 2011-10-14 klockan 14:39.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Nice!

    Diggar nummerplåten skarpt! :-D

    Vad blir det av dina Mk2or? Ingen 16v till salu till mig framåt vinter/vår?
    (Kan ta det via pm/mail/tele/msn/sms istället, inte nödvändigtvis i den ordningen)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  6. #6
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    möjligt. vi kan diskutera det =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då har man börjat byta lite bromsar o stötdämpare.

    Ok och allt annat var smort och välskött, nya bromsslangar. men det var dom rostigaste bromsskivor jag sett på länge.






    Tror det skiljde ungefär 5 mm mellan tjockaste och tunnaste delen av slitbanan på skivan.


    Nya bremboskivor monterade. Liiite skillnad =P


    Old and rusty. Tror cykelpumpar faktiskt hade gjort en BÄTTRE jobb än dessa dämpare, så slut är dom =)


    New and shiny.



    Sen satt jag och funderade på en sak som nån annan kanske kan svara på. Då denna bil är en import står det i regbeviset att den är undantagen helbils godkännandet och även avgaskraven. betyder detta att man lättare kan modifiera och trimma bilen utan att bilbekämpningen har nått att säga på det? typ ta bort katten osv.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då har man fått dit coilsen runt om och fått bilen på hjul igen. Inte riktigt nöjd med höden, skulle vilja ha det lite lägre men skall köra så en stund för att coilsen skall sätta sig innan jag finjusterar höjden. har nog i alla fall fått ner höjden en 50-60 mm från original.

    Fram.


    Bak


    Lite mörkt ute tyvärr. får ta en bättre bild senare när jag har finjusterat.


    Nån som kan hjälpa mig med vad detta är? Ett mässing/mjukt metallrör typ som ett bromsrör med gängad nippel i änden som försvinner ner i ett hål/genomföring på höger sida av bagaget under mattan precis framför hjulhuset. är inte ansluten till något, lurar på om man monterat bort något. ser ut som den kommer ut någonstans ovanför bakaxel på höger sida av bilen.





    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Grym bil, riktigt avis, fin verkar den vara och bättre blir det.

    Kan det vara så att det suttit någon ebersprächer eller liknande så det är en soppaledning till den kanske.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Bilen är faktiskt riktigt rostfri då det är en Italien import.Har hittat ett par rosthål i nån genomförning i stötdämpartornet bak som skall fixas, annars är det till och med rostfritt i reservhjulsbaljan =). sen skall höger framskärm bytas då den rostat under breddaren.

    Tror inte det suttit värmare i den, med tanke på vart den såldes original. men man vet ju aldrig.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Nu ser jag vilket hus du bor i,med tanke på liket som står efter vägkanten,och den "vite" viton går än ??
    Då har du lämnat in bilen hos Jerry på Nilssonbil ??
    Med 11 plåtmeckar så är den väl snart redan färdig.
    Och fräsch Golf II:a du hittat.

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av P.Hagel Visa inlägg
    Nu ser jag vilket hus du bor i,med tanke på liket som står efter vägkanten,och den "vite" viton går än ??
    Då har du lämnat in bilen hos Jerry på Nilssonbil ??
    Med 11 plåtmeckar så är den väl snart redan färdig.
    Och fräsch Golf II:a du hittat.
    Det liket är en nagel i ögat varje morgon. är en "granne" som dumpat den där och vi kan inte göra nått med den. polisen och komun bryr sig inte. grannen vil inte veta av den och vi får inte flytta den då detta räknas som ägenmäktigt förfarande. värsta är att folk tror det är våran.

    jorå den "vite" viton som nu har en svart garagelack går ännu. är farsans bil =) jo stämmer bra att det var en Jerry som skulle kika på det. var en dam som satt i mottagningen när jag lämna in den. Dom skulle ta in den i dag och börja riva den tydligen.

    btw . det är en golf 3 inte 2 ^^
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Sorry skyller på åldern....hehehehIII va det ju.

    Farsan lämnade sin a4:a till Jerry på nilsson bil,fick den bättre än väntat,hjulinställning,recond,utförda aktioner och fri länebil.
    Det kallar jag service för att va en VAG firma.

  14. #14
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Jo jag har bara goda erfarenheter av dom. hoppas dom kan lösa mitt önske om uppgradering med. bad dom undersöka om man kan sätta dit en R32 front i stället för den "vanliga" =) får se vad det resulterar i.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Riktigt fräsig golf du har, alltid kul att slänga på nya frächa grejer.
    Såg att du fundera på avgaskraven, och har för mig att bilen måste vara intagen som flyttgods. Har en ford mustang -91 som är intagen som flyttgods (inga sidoblinkers och röda bakljus) Och på tilläggsinfon på mitt regbevis står det
    "T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG" Den var en "miljöbov" redan vid inköp då den saknar 4 kattar och båda lambdasonderna =P
    Och co:n får inte överstiga 7.0.

    Så frågan är om din är intagen som flyttgods, tyckte jag skymtade skärmblinkers?

  16. #16
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    nej denna är importerad, inte flyttgods. men står fortfarande i regbeviset " undantagen helbilsgodkänning" och även nått om avgaskrav och CO halt.

    Europa bilar har sidoblinkers original. är i stort sett bara USA bilar som inte har det. Även Kanada har samma regler som vi har med gula blinkers osv.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Kom lite godis till bilen i dag.

    Black Diamond klossar till frambromsarna. tänkte ta XP8 men då denna kommer rulla bara landsväg fram till sommarn så blev det lite billigare mer gatbetonade belägg. Pean hade utförsäljning på dom så fick dom för 500 :-



    Sen var det ganska dåligt helljus på bilen och jag avskyr stora xtraljus så det fick bli en sats 35W xenon till helljuset. kan säga det var skillnad i ljuset. Var nyfiken på hur det blev så jag kunde inte låta bli att montera dom nu i kväll, tog 30 min att montera, mycken enkelt. skall se om man kan ta några bilder i morgon.




    så nu väntar man bara på en uppsättning Goodride bromsslang som borde komma om en dryg vecka.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    .......OCH helt plödsligt en natt kom en traktor och fraktade bort "liket" till en annan plats =)

    Syftar så klart på den ikkeägda bilen som stör utsikten.....

  19. #19
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    You never know......

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  20. #20
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Här var det ett tag sen man uppdaterade =)

    Har börjat ta tag i denna då jag tänkte smiska lite bana med denna i sommar. köpte på mig en uppsättning powerflex bussningar till hyggligt mässpris på elmia som skall bytas ut.

    Började med att städa lite runt dom andra 2 som står i garaget. skulle in under den vite för att skruva ur avgasen på denna. bytte till nytt simmons på den innan jag ställde av den för några år sen och tänkte se om jag kan modda det för att få plats på mk3an som behöver nytt avgas. lite låg budget just nu =)



    i brist på lyft får man ta till andra medel =) . fram och bakvagn skall ner för renovering och byte av bussningar, styrleder och lite lager. sen skall avgasen ner och bytas ut.





    Rensa även ur inredningen. inte mycket rost förutom det obligatoriska runt ett par av gummilocken i golvet på förar- och passagerarsidan.





    Tomt =)



    Satte upp ett elektrolysbad för lite rengörning och rostborttagning av delar. köre en snabb test på låsbrickan till nedre kulleden.



    Före



    Efter ca 20 min i badet.



    Kommer funka utmärkt. dags att köra lite större delar. bromsokshållare spindlar bärarmar osv . skall ändå byta hjullager. Bärarmarna blev dock oförskämt fräscha enbart med en omgång av stålborste på vinkelslipen.





    Kommer sedan köra pulverlack på en del av delarna då jag köpte en pulverlackspistol på elmiamässan. skall bli kul att testa den. skall bara få igång den gamla ugnen jag var på återbruket och hämtade, hoppas den funkar =P
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin