Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    forsgren
    Gäst

    Tändningsproblem (?) Golf GTI 16v -87 Hjälp!!!

    Hallå!

    Har ett problem med bilen som jag inte riktigt blir klok på... Är inte heller ett geni i garaget, men vill gärna lära mig, och hoppas därför att ni kan ha några förklaringar om mitt problem.

    Har alltså en Golf GTI från 1987. Problemet började när jag var ute och körde och plötsligt börjar bilen att hacka fram (bara lite då och då, främst när man gasar på lite, man får som inget svar på gasen).
    Okunnig som jag var (är) frågade jag en vän, och han trodde att det kunde ha med dålig kontakt i fördelarlocket att göra. Jag har nu bytt både fördelarlock och rotor, så därför kan jag utesluta dem. (?)
    Provstartade igår och for ut och körde, allt gick väldigt bra till en början, men efter ett tag så dog den bara av (Startade inte alls efter det, vilket den har gjort tidigare) När den dog så var det som att den "hackade" någon meter innan den dog.

    Optimist som jag var så hoppades jag på soppatorsk. Tankade, men bilen ville inte starta. Bilen betedde sig även väldigt märkligt när jag försökte starta. (Den tände till, men ville ändå inte när jag vred på nyckeln. Men även när jag vred av nyckeln så var det som att den försökte tända)

    Idag har jag startat bilen igen, den gick igång utan problem och jag for ut och provade igen för att konfirmera att det verkligen var ett problem. (Tänkte att det kanske hade vart soppatorsk ändå, och bilen hade blivit sur, eller något)
    Som sagt, bilen startade och jag for ut en sväng. Allt gick hur bra som helst. Körde en längre sträcka denna gång också.
    Vad bra tänkte jag, då kanske det var soppatorsk. Men senare på kvällen skulle jag fara på träning, och bilen vägrade då starta. Den betedde sig likadant som då den inte gick igång sist.

    Jag vet inte riktigt om jag har förklarat nog bra? Fråga om det är något ni inte förstår!

    Är det någon vänlig själ som kan dela med sig lite kunskap? Någon idé vad det kan vara...?

    Tack på förhand!

    Mvh Jim

  2. #2
    Glader60
    Gäst
    Jag hade en Gti 8V -85.
    Den betedde sig mycket skumt. Den dog efter man kört 20-30 minuter. Lät man den stå ett par minuter gick det att köra igen, fast en kortare stund.
    Bytte alla tänddelar; rotor, fördelarlock, tändstift och tändkablar, tändmodul och tändspole.
    Nya bensinpumar. Alla givare som har med motorstyrning att göra samt diverse relän.

    Samma problem.

    Skruvade bort fördelaren. Tog med den till ett Boschcenter, de mätte på den och konstaterade att hallgivaren var trasig.
    Köpte en ny hallgivare och bytte. Bilen gick som en klocka efter det!

    Kostade typ 120:- att kolla hallgivaren. Alla andra delarna kostade många, många tusenlappar....

    Boschservice i Umeå!

    Ljadas Bilservice KB
    Spårvägen 2
    90131 Umeå
    Tlf. 090-772585

  3. #3
    forsgren
    Gäst
    Tack för svar!

    Kan vara så. Hade du samma symptom som jag hade med min bil? Jag tänker främst på det här med ryckningarna som Golfen gjorde?

    Men är väl värt att prova iallafall, 120 kronor är ju inte en stor peng.

    Mvh Jim

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin