Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    rallarn
    Gäst

    Val av vinterdäck 2011

    Nyligen köpt mig en Golf R och behöver införskaffa nya vinterdäck+fälg.

    Just nu väljer jag mellan Gislaved nordfrost 5 dubb 205/50/17 XL
    och betydligt billigare Pirelli Carving Edge dubb 225/45/17 XL

    Gislaved ligger runt 12 000 på fälg och Pirelli ca 11 000

    Någon som har erfarenheter från dessa?

    Tack på förhand

  2. #2
    jbergin
    Gäst
    Jag har samma behov, vilken fälg kör du? Gislaved är väl i samma liga som Nokian, jag tänkte nog gå på någon av dem. Har dock ingen egen erfarenhet av Pirelli.

  3. #3
    rallarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jbergin Visa inlägg
    Jag har samma behov, vilken fälg kör du? Gislaved är väl i samma liga som Nokian, jag tänkte nog gå på någon av dem. Har dock ingen egen erfarenhet av Pirelli.

    Jo har hört mycket gott om gislaved, men samtidigt hade jag Gislaved NF3 till min Civic type r för många år sedan, dessa var sjukt "Gungiga" och vill inte ha samma känsla i golfen...

    tänkte köra Alutec Grip Silver 17" med ET 48, Sugen på 18" men det var ingen höjdare i komfort på gamla bilen med is och snöhögar överallt...

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Skiljer det bara 1000 kr så är valet lätt (jag skulle gått på det säkra kortet NF5). Kolla in tester från tidigare år så får du en uppfattning om däcken (Pirelli kan mycket väl vara ett bra däck också). Själv kör jag på hacka femmor i dim 225/45/17 som funkar bra. Jag har NF5 på vår andrabil och de funkar bra på den också, dock svårt att uttala sig om gungighet då de är i dim 195/55/15 och sitter på en Skoda Fabia..

    Resultat av lite google var inte entydligt (läs tester). Skulle säga att nämnda däcken är jämbördiga.
    Senast redigerad av DPC den 2011-10-04 klockan 21:53. Anledning: Däcktester

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av rallarn Visa inlägg
    Nyligen köpt mig en Golf R och behöver införskaffa nya vinterdäck+fälg.

    Just nu väljer jag mellan Gislaved nordfrost 5 dubb 205/50/17 XL
    och betydligt billigare Pirelli Carving Edge dubb 225/45/17 XL

    Gislaved ligger runt 12 000 på fälg och Pirelli ca 11 000

    Någon som har erfarenheter från dessa?

    Tack på förhand
    Jag har ett gäng nordfrost 5 i dimension 205/50/17 som jag ska sälja, aldrig monterade på fälg! Intressant?

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

  6. #6
    rallarn
    Gäst
    En annan grej som jag inte riktigt förstår innebörden av när det kommer till däck...

    På vissa däck, oftast dyrare så står det XL och detta står för Extra Load, men exakt vad gör det för skillnad på däcket eller körningen?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    jag köpte billiga 205/50 17 från http://www.bythjul.com/gislaved-nord...uced-2008-dubb

    De är producerade 2008 men dom är förvarade rätt så det är ingen fara och enligt olika däcktillverkare åldras däcken först när dom börjar användas.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  8. #8
    jbergin
    Gäst
    Förresten, utan att stjäla din tråd. Men jag skulle vilja ha plåtfälgar. Tycker det är rätt coolt nuförtiden, finns det i 18" nånstans? Kom på att jag hade Pirelli dubb på en xc70 jag hade, apropå gungigt...

  9. #9
    jbergin
    Gäst
    Fick på dubb idag, lagom till 12 grader värme i Sthlm. Blev BM Cortina 7,5x18" med 225/40 R18 XL 92T CONTI IceContact Dubb. Bara att hiva på, s.k. direktnav. Ser ok ut och bilen drog mindre bränsle märkte jag. Däremot började den knorra om att "Check tyres" efter 5 mil. Vad kan det vara?

    Undrar också om ngn vet ifall det finns andra märken till centrumkåpan? Nu står det BM, helst skulle det inte stå något alls...

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    GTI - borde väl vara samma på R - Du får göra ”reset” på däcktrycks varningen. Knappen sitter i handsfackets övre del. Sätt på tändningen tryck in knappen typ 5 sekunder så att varningen slocknar och slå av tändningen.

    Kontroll sker av rullomkretsen som varnar när denna ändras mellan hjulen - har jag läst.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av rallarn Visa inlägg
    Nyligen köpt mig en Golf R och behöver införskaffa nya vinterdäck+fälg.

    Just nu väljer jag mellan Gislaved nordfrost 5 dubb 205/50/17 XL
    och betydligt billigare Pirelli Carving Edge dubb 225/45/17 XL
    Jag säger bara en sak....
    Köp så smala vinterdäck som möjligt !!
    Och detta oavsett om det är dubbdäck eller inte.

  12. #12
    jbergin
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    GTI - borde väl vara samma på R - Du får göra ”reset” på däcktrycks varningen. Knappen sitter i handsfackets övre del. Sätt på tändningen tryck in knappen typ 5 sekunder så att varningen slocknar och slå av tändningen.

    Kontroll sker av rullomkretsen som varnar när denna ändras mellan hjulen - har jag läst.

    /Peter
    Bekräftas av instruktionsboken Tack. Kan det snöa lite nu då?

  13. #13
    Markus1987
    Gäst
    Håller med om att skaffa smalare vinterdäck, räcker gott och väl med 205or istället för 225or t.ex.! Sen om möjlighet finns så helst mindre tum på fälg också vilket oftast bidrar till billigare däckpriser...

  14. #14
    monti garbi
    Gäst
    Har själv dessa Pirelli carving dubbdäck, andra säsongen, kalasbra, rekommenderas.

  15. #15
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Citat Ursprungligen postat av monti garbi Visa inlägg
    Har själv dessa Pirelli carving dubbdäck, andra säsongen, kalasbra, rekommenderas.
    Har du jämfört dessa Pirelli mot nordfrost 5 eller Hakka 7?
    Provkörde en kompis bil förra vintern med Pirelli carving, och tyckte den var värdelös jämfört med min egen bil med Hakka.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  16. #16
    monti garbi
    Gäst
    Har haft ett gäng olika märken och skillnaderna har varit marginella anser jag. Men jag har aldrig provat budgetdäck från asien för jag har läst för mycket negativt om asiatiska vinterdäck för att ens komma på tanken. Continental Nokian Goodyear Pirelli Michelin, inga större skillnader om man inte är en märkesbög eller har rallyambitioner. Körsätt påverkar självklart också men kör man med sunt förnuft ser jag oerhört liten skillnad på dessa däcksmärken, alltför små för att påverka mig. Ena året vinner ett märke, nästa år ett annat, marginalerna är små som sagt.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Aftonbladet

    Bästa dubbade
    1. Continental Conti IceContact: 8,1/10
    2. Nokian Hakkapelitta 7: 7,6/10
    2. Pirelli Winter Carving Edge: 7,6/10

    Bästa dubbfria
    1. Michelin X-Ice X12: 7,3/10
    2. Goodyear Ulltra Grip ICE+: 6,9/10
    2. Nokian Hakkapellitta R: 6,9/10

    Vi Bilägare
    Bästa dubbade
    1. Nokian Hakkapelitta 7: 53/70
    2. Bridgestone Noranza 2 EVO: 53/70
    3. Continental IceContact: 52/70

    Dubbfria:
    Tidningen tested endast dubbade däck men hade med ett nordiskt friktionsdäck som referens. Däcket fick poängen 45/70

    Teknikens värld
    Bästa dubbade
    1. Continental Conti lceContact: 110 poäng
    2. Michelin X-ice North: 109 poäng
    3. Nokian Hakkapeliitta 7: 108 poäng

    Bästa dubbfria
    1. Continental ContiVikingContact 5: 105 poäng
    2. Continental ContiWinterContact TS830: 104 poäng (centraleuropeisk)
    3. Nokian WR D3: 103 poäng

  18. #18
    Kungen
    Gäst
    Tror det var Teknikens Värld som nyligen testade Pirelli Winter Carving Edge. Däcket vann egentligen testet, men tilläts inte bli vinnare eftersom det tappade dubb som in i h*lvete. Pirelli visste om problemet, som dock skall vara löst på samtliga däck tillverkade efter vecka 11 i år. Jag var själv på väg att köpa Carving Edge, men sket i det eftersom bythjul.com vägrade svara på min förfrågan om de kunde intyga att däcken var tillverkade efter vecka 11. Köpte Kumho KW22 i stället... återstår att se om de är bra. Känns inte så hittils i alla fall ;D

  19. #19
    rallarn
    Gäst
    valet föll till slut på Pirrelli carving för min egen del, nöjd so far, dock tappade jag en vikt för någon vecka sedan och har en jobbig obalans...

    Dock funderar jag på däcktrycket, Originaltryck på 19"are är 2.8 bar men detta känns något för högt i 17" vinterdäck. Ska man sänka o lägga sig på 2.5 bar eller ännu mindre?

  20. #20
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av rallarn Visa inlägg
    valet föll till slut på Pirrelli carving för min egen del, nöjd so far, dock tappade jag en vikt för någon vecka sedan och har en jobbig obalans...

    Dock funderar jag på däcktrycket, Originaltryck på 19"are är 2.8 bar men detta känns något för högt i 17" vinterdäck. Ska man sänka o lägga sig på 2.5 bar eller ännu mindre?
    På vår Audi har jag Pirelli Carving m dubb. Kör med 2,6 bar. Bra däck! Visst fattas det en del dubb efter några tusen mil.....

    På GTI:n har jag 2,6 bar i mina Bridgestone Blizzak LM30 225/45 17tum dubbfritt. Var jämt slitna efter förra vintern.

    LM30 har stabilare barmarks känsla i högre fart än Carving. Spelar kanske inte så stor roll.....

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-12-01 klockan 23:22. Anledning: tillägg
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin