Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    steffe_GTI
    Gäst

    Ojämn bromsverkan MK5 GTI

    Hittade inga trådar om detta för MK5 så...


    Har på senare dagar märkt av en ojämn bromspåverkan vid mjuka inbromsningar. Vid hårda inbromsningar känner man inte av det lika lätt. Några som har några ideer på vad det kan vara och hur jag ska åtgärda felet?

    Tack för svar.


    /Steffe

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    menar du att den drar åt olika håll? eller åt ett håll? eller att den ibland tar lite ibland mycket?

  3. #3
    steffe_GTI
    Gäst
    Var lite otydlig… ursäkta!

    Jag menade att den ibland tar vanligt och ibland tar mindre, det känner man klart och tydligt genom att den rycker lite, men även i ratten som vibrerar lite under inbromsning. Har inga som helst problem med att den drar åt olika håll.

    Några ideer?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    nja e de kanske så att de e dax att kolla bromsvätskenivån, eller om bromsarna helt enkelt börjar ta slut?

  5. #5
    polomannen
    Gäst
    Hur lång har den rullat..???

  6. #6
    steffe_GTI
    Gäst
    8500 mil

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Hur ser skivorna ut?

    Skeva skivor kan ge liknande effekter

  8. #8
    steffe_GTI
    Gäst
    Skivorna ser bra ut, hur gör jag för att se ifall skivorna är skeva?

  9. #9
    polomannen
    Gäst
    ABS pumpen har krånglat en hel del på dom.......annars kommer jag inte på nåt annat.

  10. #10
    steffe_GTI
    Gäst
    Besiktigade bilen precis och frågade besiktningsmannen om vad problemet kan tänkas vara. Han rekommenderade mig byta bromskivor fram… han lät rätt säker på sin sak. Och då har jag i mars månad bytt skivor bak.

  11. #11
    steffe_GTI
    Gäst
    Blir nog att testa byta skivor fram. Tack för alla svarsvar.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja som jag skrev tidigare i tråden, skivorna :-) En Golf som gått 8500 mil i Sthlms trafiken har passerat skivornas livslängd.
    Fundera på vilket fabrikat på skivor du ska köpa, och vilka bromsbelägg du ska använda.

    Det har jag upplevt har stor betydelse för skivornas livslängd (innan de slår sig/blir skeva)

    Med slitsade Brembo och greenstuff belägg har jag fått en stor skillnad fram på Alhambran (VR6 -05) jmf med standard som bara höll 4500-5000 mil

  13. #13
    steffe_GTI
    Gäst
    Lasse, jag är tacksam för ditt svar. Blev desto mer säker när jag fick ett andra utlåtande.

    Blir nog orginalskivor + belägg, bilen ska snart ut på försäljning så jag tänker inte lägga ner något extra.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin