Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    MrCash
    Gäst

    Köpa Passat? Hjälp!!

    Hallå!
    Har kört Volvo ganska många år, men funderar nu på att köpa Passat.
    Just nu har jag två alternativ. En -08 Sportline 140 TDI med 12500 mil på mätaren, samt en -09 GT Sport 170 TDI med 15000 mil på mätaren. (lutar åt -09:an) (får dom för ca. 140.000 kr)
    Några frågor bara! (för en ny Vw, samt dieselägare.)

    Hur är det med partikelfilter?
    -Har läst att det inte behöver bytas på Passat. Någon som har erfarenhet?

    Skatten på -09:an är ca. 1100 kr lägre per år än på -08:an.
    -Någon som vet varför??

    Har även kollat försäkringskostnad, och som det ser ut är -09:an billigare.
    -Undrar även där, någon som vet varför??

    DSG-lådan, finns det nackdelar, risker??

    Till slut undrar jag om det är någon som har några allmänna råd? Vilken bil bör jag välja? Något som jag bör tänka på?
    Väldigt tacksam för råd, tips, synpunkter m.m. då jag aldrig har ägt vare sig VW förut eller en diesel.

    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    För mig skulle självklart TDI 170 GT Sport 2009 vara mer intressant än TDI 140 Sportline 2008 om de är i jämförbart skick och kan fås för samma pris. Varför inte? Är båda utrustade med DSG? Skatten är beroende av CO2-emissioner vilket säger att TDI 170 DSG 2009 har lägre utsläpp/förbrukning än den äldre bilen. Kanske är TDI 140 2008 en TDI-PD motor (äldre motortyp). Motorn i GT Sport är en modernare TDI-CR.

    DSG är mest fördelar. Högre komfort, mer effektivitet. Dock kräver den oljebyte ca varje 6000 mil vill jag minnas. Jag skulle inte köpa en Passat TDI utan DSG, då DSG lyfter hela bilen.

  3. #3
    MrCash
    Gäst
    Tack för svar!
    Båda bilarna har DSG, samt är i jämförbart skick. Därför blir det -09:an.
    Undrar dock över partikelfiltret. Vet du något om det? Har sett att ett byte går på ca. 20.000:- Inte kul.
    Är det några problem med DSG-lådorna? Har hört en del rykten om lådras. (men rykten är ju dock inte alltid pålitliga)

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Välkommen in på syskonforumet vwpc.se å läs lite

    Härligt... Nu fick jag lägga mitt första inlägg efter att ha tjuvläst ett tag

    Mvh: mange.... Passat å golfägare

  5. #5
    Exelon
    Gäst
    Det går tydligen att köpa utbytesfilter som inte kostar skjortan. En arbetskamrat hade bytt på sin passat.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Har hittils inte stött på nån på passatforat som behövt byta DPF

  7. #7
    MrCash
    Gäst
    Återigen. Tusen tack för svaren! Börjar känna mig mer och mer trygg som blivande VW-ägare!
    Är dock tacksam för fler åsikter!
    Tack för ett GRYMT forum!!!!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Kolla om EGR kylaren är bytt nån gång. Är den inte det så är det nog risk för att den börjar läcka (pysande ljud) och du måste lämna in den på vw för byte. Jag skulle personligen inte skaffa en DSG. Mest pga att många kopplingar börjar prestera dåligt vilket gör att bilen rycker när man ska köra iväg och när den ska växla. Givetvis så händer inte det här på alla bilar men har sett en del som behövt byta DSG koppling på jobbet, och ännu fler som måste byta EGR kylaren.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin