Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    dalle82
    Gäst

    Longlife service intervall ?

    Hur långt innan 3000 mil har era bilar med Longlife service velat ha service ?

    vår polo tdi ville ha redan efter 1500 mil nu vilket jag tyckte var tidigt, bilen har inte körts extremt hårt och inga korta turer. 13 mil landsväg/motorväg om dagen bara och en del längre turer. Har dessutom fått fylla på 8 dl olja under dessa mil.

  2. #2
    jocke.w
    Gäst
    Mellan 2200-3000 har mina tre bilar landat på.

    Men hört vissa redan vid 1100.

  3. #3
    DennisV6
    Gäst
    Brukar hamna på runt 1500mil innan bilen börjar indekera. Däremot indekerade bilen redan efter 800mil den här gången.

  4. #4
    dalle82
    Gäst
    intressant, trodde vår var unik som varnade så tidigt. Farsans 1,6 FSI gick ända till 3000 innan den tyckte det var dags.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av jocke.w Visa inlägg
    Mellan 2200-3000 har mina tre bilar landat på.

    Men hört vissa redan vid 1100.

    Omöjligt...datan är kodad att varna TIDIGAST vid 1500mil. Allså om den varnar vid 1100 så ljuger nån eller så har nån progat datan fel.

  6. #6
    dalle82
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Omöjligt...datan är kodad att varna TIDIGAST vid 1500mil. Allså om den varnar vid 1100 så ljuger nån eller så har nån progat datan fel.
    vår började varna mellan 1200 och 1300 räkna ner från 300 mil, knasigt

  7. #7
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Omöjligt...datan är kodad att varna TIDIGAST vid 1500mil. Allså om den varnar vid 1100 så ljuger nån eller så har nån progat datan fel.
    Inte förvånad om det är felprogramerat....det är ju vag!!!!

    Flera här på forumet som det varnat för INNAN 1500mil

  8. #8
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Omöjligt...datan är kodad att varna TIDIGAST vid 1500mil. Allså om den varnar vid 1100 så ljuger nån eller så har nån progat datan fel.
    Och om det skulle vara så ,så är det rätt nytt....typ från -05

    Eller???

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Kör man inte så mycket vill bilen ha service ändå, finns väl en tidsgräns, kan ju inte köra 1000 mil på 10 år utan service...bromsvätska o dylikt ska kollas med jämna mellanrum, det går antagligen på tid skulle jag tro

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av dalle82 Visa inlägg
    Har dessutom fått fylla på 8 dl olja under dessa mil.
    Longlifeoljan verkar rinna rakt igenom motorn......

  11. #11
    Särkelä
    Gäst
    Men du hade en sprillans ny polo va? nya bilar har en tendens att dra ett par dl i början. Brukar bli bättre efter ett tag.

  12. #12
    bighen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Omöjligt...datan är kodad att varna TIDIGAST vid 1500mil. Allså om den varnar vid 1100 så ljuger nån eller så har nån progat datan fel.
    Konstigt att 3st av mina nya VAG-bilar varit felproggade isåfall,,, 1100 mil på en och 1300 mil på två av dem

  13. #13
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Basti Visa inlägg
    Longlifeoljan verkar rinna rakt igenom motorn......
    Helt normalt....kan dra ända upp till litern nnan första service!!!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av bighen Visa inlägg
    Konstigt att 3st av mina nya VAG-bilar varit felproggade isåfall,,, 1100 mil på en och 1300 mil på två av dem
    Okey...du har allså gått över 2 års intervallen...det är det enda sättet att den ska varna vid 1100...och det grundar jag på att jag jobbar på VAG och får dessa frågor 1000000ggr per år sedan longlife infördes...+ jag har nolla och ställt in och kontrollerat 100tals bilar med just detta.


    Helt normalt....kan dra ända upp till litern nnan första service!!!
    Vissa bilar drar mer än andra...dom flesta bilar får dra upp till 1L / 100mil dom första milen..typ 3-4000mil...Sen händer det grejor=)

  15. #15
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Okey...du har allså gått över 2 års intervallen...det är det enda sättet att den ska varna vid 1100...och det grundar jag på att jag jobbar på VAG och får dessa frågor 1000000ggr per år sedan longlife infördes...+ jag har nolla och ställt in och kontrollerat 100tals bilar med just detta
    Kan nog med säkerhet svara för bighen att så är inte fallet......vi köpte samtidigt och vill minnas att jhan serva bilen tidigt....absolut INNAN två år

    Och som jag sagt tidigare...vet flera!!!

  16. #16
    DennisV6
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Omöjligt...datan är kodad att varna TIDIGAST vid 1500mil. Allså om den varnar vid 1100 så ljuger nån eller så har nån progat datan fel.
    Första service på bilen i min ägo gjordes vid 3700mil. Nästa service gjordes vid cirka 5000mil då bilen började indekera. När bilen nådde cirka 6400mil började bilen indikera för nästa service. Nu efter cirka 1000mil indikerar bilen för nästa service. (Såg att jag skrev fel i mitt första inlägg efter nu när jag har serviceboken framför mig.) Jag kör väldigt mycket bil och serviceintervallerna ligger på cirka 4månader. Min slutsats är att bilen kan visst indikera före 1500mil.

    /Dennis

  17. #17
    dalle82
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särkelä Visa inlägg
    Men du hade en sprillans ny polo va? nya bilar har en tendens att dra ett par dl i början. Brukar bli bättre efter ett tag.
    vi har haft bilen sedan 28 februari, köptes ny då. VAG trodde först den var felprogrammerad men de kopplade in sig med dator och sen sade de att den måste servas.
    ang oljeförbrukningen så är det första bilen jag har som tar så mkt olja, min förra Golf MK4 tog ingen olja alls.

  18. #18
    adis
    Gäst
    Det är 3000mil eller 2år som skall gälla, om något av dessa intäffar börjar bilen indikera.

    På min förra Passat gjordes servicen efter 2400mil/1,5 år. Sedan började den indikera igen efter 1700mil/1år och 4mån. Den nya service gjorde jag på en mindre verkstad där dem upptäckte att indikeringen var ändrad från den som skall gälla för longlife. Den var inställd på 2000mil/2år.

    OBS detta inlägg är inte för att smutskasta DinBil, detta görs i andra inlägg!!!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av dalle82 Visa inlägg
    vi har haft bilen sedan 28 februari, köptes ny då. VAG trodde först den var felprogrammerad men de kopplade in sig med dator och sen sade de att den måste servas.
    ang oljeförbrukningen så är det första bilen jag har som tar så mkt olja, min förra Golf MK4 tog ingen olja alls.

    Om bilen har stått länge i lager så kan den varna pga 2-års intervallen har överskridits(?)...ibland så gör den mänskliga faktorn att det skiter sig på denna punkt (se glömma släcka)

  20. #20
    dalle82
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Om bilen har stått länge i lager så kan den varna pga 2-års intervallen har överskridits(?)...ibland så gör den mänskliga faktorn att det skiter sig på denna punkt (se glömma släcka)
    bilen är tillverkad i år och registrerad några dagar innan leverans då den beställdes ny från fabrik, så det är ingen lagerbil.
    Motorn var fylld med Shell Helix Longlife Olja när den var ny, när jag köpte en liter på Motor Halland var det Castrol SLX Longlife som de hade, men det skulle gå bra att blanda. Funderade ett tag på om det kunde spela någon roll för motorn om den inte gillat blandningen av 2 oljemärken, det är 5w40 av båda sorterna

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin