Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    mojoman
    Gäst

    soppa förbrukning lupo 1.4 ?

    Börjar misstänka att nått e lite smått galet i bilen. Har kört 3 fulla tankar med soppa o får att bilen snittar 0,8 milen låter lite väl mycke eftersom man har kört lugnt till o från jobbet samt 300km landsväg på de 3 tankningar. Vilka givare brukar ge upp på dessa motorer ? Om jag förstått rätt så finns de 2 st vatten tempgivare men vilken av dessa är till motorstyrningen ?

    Eller ska bilen dra 0,8 milen, A4:an man har som familje bil drar 0,9 med samma körstil.

  2. #2
    onk
    Gäst
    Låter väldigt tokigt, polarens drar aldrig över 0,6 ens i hög motorvägsfart.
    0,55 i snitt typ.

    Har ingen aning om givarna dessvärre..

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Tycker också det låter mycket! I våras snittade jag ca 0,65 vid blandad körning.

  4. #4
    mojoman
    Gäst
    2st tempgivare ena till kylfläkten och andra till styrboxh och kombiinstrumentet. Men ska kika hur stiften ser ut innan jag köper en ny givare. Sitter det nån luftmasse mätare på dessa bilar ?

  5. #5
    brinkson
    Gäst
    Snittar runt 0.65-0,7, blandad körning med ganska hög medelhastighet. Någon övre gräns har jag aldrig hittat, den kan dra hur mycket som helst. I motorvägsfart över 110km/h eller 3000 rpm, drar den som en Volvo. Kanske är någon givare som är trasig etc. På min så vet jag att tändstiften inte är bytta på 6 år, om det påverkar vet jag inte.

  6. #6
    mojoman
    Gäst
    frågan är då vilken av givarna som är trasig för den genererar inga felkoder, får mäta upp tempgivaren och kolla efter ev vakum läckor. För drar bilen 0,8 milen kan jag lika gärna köra A4 till o från jobbet o ställa smurfen på pallbockar o börja skruva rejält i bilen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Inte alls säkert att det är något fel. Jag hade en likadan Lupo för några år sedan och den drog GRISMYCKET soppa på motorväg. Allt beroende på hur man kör och hur vägen ser ut (mycket långa motlut osv). Jag körde motorväg till och från jobbet och den vägen är backig och har högt tempo (+120) och då drog Lupon i snitt runt 0.8, min Golf III 2.0 kombi drog under samma förhållanden under 0.8, oftast nedåt 0.7. Lupon är ingen snål bil i mina ögon, du kan lika gärna åka Audi, då åker du dessutom bekvämare. Jag sålde min Lupo just pga av det. Jag tog felkoder och checkade massor med saker, inget fel, den var så kass helt enkelt. Bra som stadsbil möjligen, inget att pendla i.

  8. #8
    mojoman
    Gäst
    Tempgivaren verkade följa tempen när man mätte motståndet med multimetern så den är det inge fel med och kan inte se några andra fel. Stiften såg ut som de ska vid normal förbränning

    Då återstår 2 val.
    1. Puttra 90 på E4 och ta på sig gubbhatten och gasa med ett ägg under foten (jisses spyr nästan av tanken)
    2. Skruva ur motorn o friska upp skiten lite så man får ur lite mer mos och kan verkligen börja spara bensin trots 120km/h

    Hade en seat ibiza för några år sedan som man körde en semester resa med. Tänkte nu kommer man spara pengar HA-HA-HA-HA-HA snittade 0,9 på 320mil hade kunnat tagit S2 istället som drog 1,0. Dessa småbilar, att man aldrig lär sig

  9. #9
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Tänkte nu kommer man spara pengar HA-HA-HA-HA-HA snittade 0,9 på 320mil hade kunnat tagit S2 istället som drog 1,0. Dessa småbilar, att man aldrig lär sig
    Frågan är mer hur ditt körsätt egentligen är? Faktum är att de ska ligga lägre, rätt gynnsam utväxling på dem jämfört med 1,6 Gti samt 1,0-motorn.

    Polo 6N med samma maskin (för jag antar att det är 1,4 8v med 60 hkr vi pratar om) ligger på stabila 0,6 vid normal lugn blandad körning.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Precis. Planerad körning och motorbroms ska inte underskattas!

  11. #11
    mojoman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Frågan är mer hur ditt körsätt egentligen är? Faktum är att de ska ligga lägre, rätt gynnsam utväxling på dem jämfört med 1,6 Gti samt 1,0-motorn.

    Polo 6N med samma maskin (för jag antar att det är 1,4 8v med 60 hkr vi pratar om) ligger på stabila 0,6 vid normal lugn blandad körning.
    120-130km/h på E4 till skellefteå sen mot haparanda. där efter rovaniemi sen oulu sen haparanda skellefteå och stockholm......vet inte hur mycke mer man kan ändra sin körstil på E4. Denna bil hade den större motorn 1.6 SXE med 100hp för trodde att man inte skulle behöva pressa lika mycke

    Körstilen har man från förra bilarna, lite svårt o börja gubbköra när man mer eller mindre haft turbo bilar med klös......från audi s2 med över 300hp till lupo 75Hp........kanske trycker ner gasen för mycke i hoppet på att de kommer att hända nått så småningom =D

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin