Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142

    Ljud vid växling Scirocco R, Golf GTI ED35 (mfl.?)

    Hallåj!

    Har ju nu äntligen fått hem min ED35a och efter lite halvfegkörning de första milen vågat gasa på lite.
    Har även kört lite Scirocco R innan, och jag har hittat något som för mig känns lite underligt som båda dessa bilar har. Förmodligen har även Golf R detta, men gäller förmodligen bara de med manuell växellåda.

    Om man nu gasar på och växlar när det närmar sig varvstoppet (ca 7000 rpm), då kommer det ett smällande ljud från under bilen (grov uppskattning). Innifrån låter det som en hög avgasknall (ganska dov), men nu när jag fått höra den utifrån så låter det där mer metalliskt.

    Vad kan detta vara? Är säkert allmänt känt bland er som kört någon av dessa ett tag, men för mig vet jag inte vad det är och då känns det lite konstigt (men bör väl inte vara något fel eftersom det finns minst två bilar av olika modeller med samma "feature").

    Det är tyvärr svårt att fånga på film, iaf med en IPhone eftersom ljudet är så dovt innuti bilen och utifrån är det en del andra ljud som stör (men man hör det med örat).

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Med filmen uppladdad på YouTube och lyssnandes i lurar så hörs ljudet faktiskt vid 00:04 här:
    http://youtu.be/txpVOFZ4UWA?hd=1

  3. #3
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Min bil (med DSG) ger ett "BRAAATTTTT" vid växlingar om jag drar på. Men det där lät mer mekaniskt.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Har fått ett gäng olika förslag från andra håll: diff, anti-sladd-system, växellåda.
    Har svårt att avgöra vilket som verkar mest troligt dock...

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag har en manuell Golf R som inte låter likt din bil vid växling.

    Ljudet verkar uppdelat i två delar först ett precis innan växling (dumpventil) och så en kraftigare smäll vid växling. Frågan är om det är dumpventilen eller annan aktuator som ger ljudet? Jag kan inte bedömma om ljudet är en egenskap eller ett fel. Men konstigt låter det. Uppkommer ljudet bara vid växling från ettan till tvåan? Uppkommer det även med esp off?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag har en manuell Golf R som inte låter likt din bil vid växling.

    Ljudet verkar uppdelat i två delar först ett precis innan växling (dumpventil) och så en kraftigare smäll vid växling. Frågan är om det är dumpventilen eller annan aktuator som ger ljudet? Jag kan inte bedömma om ljudet är en egenskap eller ett fel. Men konstigt låter det. Uppkommer ljudet bara vid växling från ettan till tvåan? Uppkommer det även med esp off?
    Jag är inte så bevandrad i turbo-världen (första T-bilen denna), men borde inte ljudet från dumpen komma framifrån?
    Inuti kommer den garanterat underifrån, mellan stolarna.

    Den är absolut tydligast mellan 1-2, men även 2-3 går att få fram. Får prova med ESPn av och se om det gör någon skillnad!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Låter inte nyttigt iaf! Ta med en tekniker på en sväng och se vad dom har att säga!

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Jag är inte så bevandrad i turbo-världen (första T-bilen denna), men borde inte ljudet från dumpen komma framifrån?
    Inuti kommer den garanterat underifrån, mellan stolarna.

    Den är absolut tydligast mellan 1-2, men även 2-3 går att få fram. Får prova med ESPn av och se om det gör någon skillnad!
    Du bör uppfatta att ljudet från turbon kommer framifrån även om det är ganska diffust. Det enda jag kan komma på som finns under bilen mellan stolarna är avgassystemet. Ljudet uppkommer sannolikt från annan plats (något i drivlinan, dvs motor, växellåda, differentialer) och fortplantas via avgassystemet. Eller så slår avgassystemet i del av karossen i samband med växling då motorpaketet rör sig som mest. Gör som Cullberg säger, åk till en bra verkstad där du kan åka ut med en tekniker och lyssna efter ljudet. Kommer ljudet bara vid hård belastning?

    DSG-försedda bilar dumpar tändningen i samband med växling och får på så sätt ett designat abrupt braaapp-ljud men detta låter annorlunda och borde inte vara samma sak tex triggad av ESP som tycker bilen spinner.
    Senast redigerad av DPC den 2011-09-15 klockan 20:43.

  9. #9
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Funderar på om det kan vara "noise pipe" som skappar ditt ljud?
    Men kör bilen till en VAG verkstad och be dom titta på det!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Funderar på om det kan vara "noise pipe" som skappar ditt ljud?
    Men kör bilen till en VAG verkstad och be dom titta på det!
    Är "noise pipe" samma som "sound generator" som man skryter om att man installerad på ED35an (och Scirocco R)?

    Gällande belastning så är ljudet tydligare desto närmare varvstopp man är när man trycker ner kopplingen. Det hörs inte alls om man inte varvar på rött område.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Noise pipe = bark tube? Finns bark tube på fler varianter än standard GTI VI? Den finns i alla fall inte till R.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Noise pipe = bark tube? Finns bark tube på fler varianter än standard GTI VI? Den finns i alla fall inte till R.
    Såhär skriver VW själva om ED35 iaf:
    Den uppgraderade motorn ger hela 235 hk istället för 211 och Soundgeneratorn ser till att
    förstärka ljudet från motorn på ett särskilt kraftfullt sätt i Edition 35 och bidrar till en ännu
    sportigare körupplevelse.
    Tolkar det som att den inte finns i vanliga GTI, så med andra ord är inte noise pipe/bark tube samma som soundgenerator?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf GTI 5K hade ljudgenerator vid lansering, vet ej hur det är nu. Möjligen är det inte likadan i GTI och GTI Edition 35.

  14. #14
    jonis
    Gäst
    Ett sätt är att köra den på rullande landsväg , då kan du stå och lyssna nära bilen.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Noise pipe - 2009 gti hade det. 2010 och uppåt har inte det förutom t.ex. i US. De är väl mer för teater "over there".

    Det ljudet i filmsnutten är helt annorlunda än noise pipe ljudet i 09:an som jag provade för länge sedan vad jag minns.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Frazer: Fick du reda på vad ljudet var för något samt var det kom ifrån? Själv har jag ED35 men med dsg och som några redan har nämnt så är det ett braaaaapp ljud vid växlingar. En annan sak, angående sound-generatorn så kunde man på teknikens världs test av GTI MK6 läsa följande:

    "Mellan turboaggregatet och själva motorn sitter en T-koppling på luftröret. På denna har man satt en liten låda med ett membran. Lådan är öppen i ena änden. Lufttrycket får membranet att röra sig och "högtalaren" ger därmed ifrån sig ett bitigt skall. Volkswagen kallar uppfinningen för "bark tube", ett skallrör fritt översatt. Enligt experterna från fabriken ska ljudet bara kunna avnjutas i kupén, utanför ska det inte kunna höras."

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Frazer: Fick du reda på vad ljudet var för något samt var det kom ifrån? Själv har jag ED35 men med dsg och som några redan har nämnt så är det ett braaaaapp ljud vid växlingar.
    Nej inte mer än vad som står här i tråden tyvärr. Verkar inte ha att göra med ESP eller liknande efter några tester. Vi kan nog konstatera att det är mekaniskt iaf.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Frazer: Någon mer info kring detta? Är det fortfarande detsamma?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin