Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Jocke Grön
    Gäst

    Fundering kring bensinmätaren/färddatorn Golf R

    Hej på er!
    Jag är lite fundersam kring soppamätaren på min Golf R, framförallt är det två saker som är lite märkliga:

    1, När man tankar fullt så visar inte mätaren alltid "full tank", ibland gör den det dock!?
    2, När mätaren plingar till om att man är nere på reservtanken så kan jag köra lungt MAX 3 mil (!) innan mätaren/färddatorn visar på tom tank/0 mil, detta trots att det skall vara 8 liter i reserven om jag inte missminner mig.

    Någon annan som har upplevt dessa konstigheter med sin R, jag har årsmodell 2010.

    Tacksam för svar,

    MVH Jocke

  2. #2
    silam
    Gäst
    Samma här, detta har avhandlats i den stora R tråden, verkar vara generellt.

    /N

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Samma här

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Grön Visa inlägg
    2, När mätaren plingar till om att man är nere på reservtanken så kan jag köra lungt MAX 3 mil (!) innan mätaren/färddatorn visar på tom tank/0 mil, detta trots att det skall vara 8 liter i reserven om jag inte missminner mig.
    Som kvalitetsingenjör så kan jag sätta en kroppsdel på att det där är "by design".

    Skulle den nämligen vara för ärlig så finns det stor risk att folk skulle lita blint på det och sen bli ståendes vid sidan av vägen med tom tank. Genom att "luras" på ca: 5 liter (om man räknar 1liter=1mil) så undviker man nog en hel del arga-kunder-scenarion: "Mätaren SAA ju faktiskt..."

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Beteendet känns igen även här. Golf R är riktigt svår att tanka full. Mitt rekord är 56 l med kraftigt lutande bil. På plan mark är det omöjligt att få i mer än 55 l även om datorn säger 0 km till tom tank. Sen håller jag med om att varningen för låg nivå kommer alldeles för sent. Min varnar alltid i samband med att det är 25 km till tom tank. Någon 60 l tank är det inte.

  6. #6
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    I denna tråd har det diskuterats en del i samma ämne

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...sj%E4lv-vet...
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  7. #7
    UffeE
    Gäst
    Fick i dryga 57L idag när jag tankade och då körde jag 2 mil efter att den sagt att jag hade 0 kvar att köra. För mig brukar den börjar varna när jag har 4 mil kvar

  8. #8
    MiWi
    Gäst
    Ni får nog aldrig i 60 liter om ni inte heller kör tills bilen stannar heller.

    Den digitala varningen är precis som mtm skrev false alarm och mer till för att undvika missöden än att vara en exakt angivelse.

  9. #9
    Jocke Grön
    Gäst
    Jag kan ju iofs köpa att den varnar om tom tank i förväg för att undvika soppatorsk, dock tycker jag att det är lite väl tidigt....
    Men att det inte går att tanka den fullt verkar ju helskumt, alltså mätaren visar ju inte full tank ens en gång??

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Grön Visa inlägg
    alltså mätaren visar ju inte full tank ens en gång??
    Det kan vara en temperatur-grej. Jag upplever att när jag precis tankat fullt visar inte nålen det, men efter en stund så gör den det.

    När man tankar är bensinen svalare än givaren, och att det är först när de har "samma" temp som den visar rätt.

    Vet inte, det låter som att det kunde stämma i mitt huvud iaf...

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Mattias F
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    49
    Åt mig har det nog alltid visat så... Den har aldrig visat fullt.

  12. #12
    Jocke Grön
    Gäst
    Mycket märkligt...

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Kalla fakta visar att VW har gjort en dålig installation av tank med påfyllning och armatur. Alla tidigare bilar jag har ägt har det gått att tanka fullt utan problem. Min förra GTI V (55 liters tank) var lätt att tanka i 53-55 l och då var det marginal mot tom tank enligt både enligt dator och armatur.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin