Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 5678
Resultat 141 till 150 av 150
  1. #141
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Hoppsan!
    Folierad? Blev ju bra!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #142

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Foliatec sprayfilm (tänk plastidip).
    Är hyffsat nöjd med resultatet, ska finslipas lite eftersom detta stressades ihop...

  3. #143

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Namn:  large_241122-3185428.jpg
Visningar: 2023
Storlek:  95.0 KB

    Sådär, nu blir det lite paus med bilen tror jag... Har ju företaget att sköta om!

  4. #144

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Namn:  large_241122-3189528.jpg
Visningar: 1599
Storlek:  154.8 KB

    Var ute på en liten fotosession, här kommer en bild iaf!

  5. #145

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    MIKA K
    Ort
    MARIESTAD
    Inlägg
    36
    Snygg :beer:

    Fabia Rs

  6. #146

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Efter närmare 2 1/2 år i dvala här så kommer nu en uppdatering!
    Och det är en relativt stor en !

    Har under tiden som jag varit borta härifrån haft lite olika privata problem.
    Lång historia kort, arbetsmarknaden har varit väldigt knackig för min del men är nu på god fot med en svensk biltillverkare belägen i Göteborg där jag jobbat i snart 1 år .

    First thing first iallafall!
    Hade en liten session där jag byggde lite billjud i Skodan innan jag började min arbetslösa tid!
    Namn:  Skoda Fabia batteries.jpg
Visningar: 2016
Storlek:  103.0 KB
    Namn:  Skoda Fabia boombox.jpg
Visningar: 1910
Storlek:  122.1 KB
    Namn:  Skoda Fabia doorspeakers.jpg
Visningar: 1922
Storlek:  107.2 KB
    Dundrade på trevligt men spelade även ganska snyggt, dock fick ju tyvärr allt det där säljas av så äger inget av det numera !
    Efteråt och fram tills ca 1 år sedan har det inte hänt så mycket, men det började pilla på med moddarna.
    Ändrat luftfilterlösningen igen och kommer ändra den än en gång, ska prova att köra med originalbox men med en ombyggd anslutning samt grövre rör in i den.
    Har även byggt om anslutningsröret mellan turbo och kompressor, är grövre nu mot var det är original.
    Måste dock lösa någon typ av "klack" på anslutningen till turbon då den lätt glider av annars.
    Har även haft lite erfarenheter av en mjukvaruleverantör belägen nere i Skåne.
    Var kalasnöjd under provkörningen då jag enbart provkörde mellanregistret (upp till 4500 rpm).
    Påvägen hem så pressade jag på ordentligt och det var då jag upptäckte att bilen gick skit över 5000 rpm.
    Riktigt jävla dåligt med, såpass dåligt att bilen misstände KRAFTIGT.
    Ringer upp honom och självklart är det inte mjukvaran det är fel på utan det är bilen.
    Under hans inrådan så knackades tändstift ihop (suck) samt att 4 nya tändspolar köpte tills bilen.
    När inget av det hjälpte så åkte jag tillbaka och fick original programvara ilagd då "bilen dras med allvarliga fel" enligt denna man.
    Besviken och nedslagen i skorna så började jag faktiskt bli lite less på bilen.
    Gav mig ändå i kast med att bygga om en originalturbo som jag hade liggandes hemma från en skrotad Fabia RS.
    Innanmäte plockades ur, kompressorhuset svarvades om av Specialsvarv och en ny 44.9 mm stor impeller monterades.
    Namn:  turbobygge.jpg
Visningar: 1687
Storlek:  86.0 KB
    Namn:  turbobygge2.jpg
Visningar: 1841
Storlek:  83.8 KB
    Fick ett tips om ett företag som var duktiga på mjukvaror, så hörde av mig om dom var sugna på att ta sig an projektet.
    Svaret var positivt från deras sida, så kände mig riktigt bra när det gällde bilen.
    Dagarna gick och det var till slut dags för dagen D.
    Vi plockade ut styrdonet, öppnade upp det och han började med sitt arbete.
    Efter en timme så hör han däremot av sig och meddelar att han inte får någon kontakt med styrdonet!
    Nervös som ett asplöv så beger jag mig till garaget där han precis har klämt ihop styrdonet igen.
    Vi stoppar i det i bilen, kopplar in det och försöker starta bilen.
    Bilen startar och går, nervositeten släpper igen.
    Efter detta så känner jag att "bilen ska nog vara original, det här går fanimig inte längre".
    Börjar ge mig på mitt andra intresse och det är ju billjud!
    Bygger om A-stoplarna i Skodan för att få in diskant och mellanregister och det ser ut såhär än så länge.
    Det ska snyggas till och lackas om så att det matchar bättre däremot.
    Namn:  Astolpe1.jpg
Visningar: 1689
Storlek:  17.1 KB
    Namn:  Astolpe2.jpg
Visningar: 1947
Storlek:  186.3 KB
    En bekant hörde av sig till mig och tipsade om ett företag beläget i Norrköping som var duktig på mjukvaror och hade bra samarbetspartners.
    Företaget heter SVWAT och jag hör av mig till dom på Facebook.
    Döm om min förvåning när jag får svar inom 5 minuter att deras samarbetspartner gjort otaliga 1.4 BiTSi:er.
    Grekerna är riktigt duktiga på dessa maskiner då dom är extremt vanliga där nere !
    Full med förväntan igen så bokar vi upp en tid för programmeringen!
    Dagen kommer och jag åker dit upp.
    Det tar en stund från Göteborg till Norrköping, men inget intressant händer direkt under den resan .
    Väl framme så får jag äntligen träffa Boris!
    Vi beger oss ut i bilen för att köra lite loggar via VCDS så att allt ser bra ut.
    Avgastempen är riktigt låg och allt såg bra ut, såg ut att finnas en hel del marginal för mer mos!
    Vi kör in bilen i deras lokaler och parkerar den.
    Plockar sedan ur boxen och går in i hans hörna.
    Skruvar isär boxen och det första som vi möts av är en smärre katastrof!
    Någon av dom tidigare moddarna har i princip bränt sönder jordpunkten!
    Jämmer och elände var väl dom mer rumsrena varianterna av ord som vandrade i huvudet vid tillfället.
    Vi bestämmer oss för att reparera banorna istället då risken för att banorna skulle tappa kontakt var oroväckande stor!
    Efter att ha gått igenom hela kortet så har vi till slut fixat allting, men tyvärr har tiden tagit slut.
    Jag beger mig hemåt igen, en aningen besviken.
    "vi löser detta, Freddy! Var inte orolig, vi kommer följa upp och du kommer få i mjukvara i bilen!"
    Van vid besvikelser så lade jag inte för mycket tilltro vid orden då... ja, tidigare upplevelser har väl trubbat av en lite :P!
    Döm om min förvåning när han hör av sig och erbjuder att ladda i en mjukvara som dom byggt på loggarna som han gjorde den dagen!
    Istället för att jag ska behöva åka hela vägen en gång till så erbjöd han att stå för portot fram och tillbaka av styrdon samt att han stod för bränslet som jag gjorde av med när jag åkte till och från honom!
    Skickar upp mitt styrdon och mycket riktigt så plingar även Swish till, snabbt och stabilt jobbat med det.
    Skickade styrdonet i Måndags och fick tillbaka det i Torsdags!
    I rask takt beger jag mig ner till lokala postlokalen och hämtar ut paketet.
    140 kilo göteborgare har nog aldrig rört sig så fort i backarna i Biskopsgården förut!
    Vågade inte lita på det fullt ut, har ju haft så mycket besvikelser förut.
    Kopplar i styrdonet i bilen och försöker starta bilen.
    Startar direkt på första försöket, tomgången ligger stabilt och fint.
    Ringer Boris och berättar att styrdonet fungerar, då meddelar han att jag ska kolla igen i paketet som han hade skickat.
    Då har han även skickat med en liten OBD-enhet där man kan läsa ur felkoder och allehanda data som förtändning, misständningar och insugstryck (bl.a.).
    Kopplar i den och beger mig ut på en liten åktur.
    Allt ligger på vettiga nivår, har ett insugstryck som peakar på ca 250 kpa (2.5 bar tryck inklusive atmosfärstrycket, dvs ca 1.5 bar laddtryck), avgastemp som inte går över 850 grader på fullsvep genom 3:an, 4:an och 5:an...
    Allt bara fungerar!
    Och som det fungerar sedan!
    Till skillnad från tidigare mjukvara så är kurvan jämn och fin.
    Inga extrema effektpucklar, utan en strid ström av effekt till ca 6800 rpm!
    Så ja, nu är vi vid dagens datum.
    Jag letar upp min gamla projekttråd här igen för att meddela att jag har funnit bilintresset igen.
    Jag har hittat suget för bilen och självklart så kommer inte detta projekt stanna vid ynka "250 kusar".
    Sorry för taskigt med uppdateringar, men motiveringen var inte på topp ett tag där hehe !

  7. #147

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Så jävla motiverad för bilbyggande!
    Hittade en gammal bild på a-stolparna innan glasfibret och färgen...
    Kan någon gissa vart dom "superexklusiva" högtalarlådorna kommer ifrån ?
    Namn:  Ljudbygge1.jpg
Visningar: 1963
Storlek:  15.3 KB
    Har även stoppat ner stegen i baljan och även dragit alla kablar.
    Ser inte ut som det gör på bild här, har bland annat städats bland kablarna så att dom är ordentligt buntade.
    Dessutom saknades det strömkablar på denna bilden med.
    Inne i kupén är alla kablar och ljudprocessorn undangömd!
    Namn:  Ljudbygge2.jpg
Visningar: 2088
Storlek:  129.9 KB
    DSP:n installerad och klar för att kunna modifieras!
    Just nu är det platta kurvor då jag fortfarande bygger på en baslåda samt bygger för midbasar i dörrarna !
    Namn:  Ljudbygge3.jpg
Visningar: 2333
Storlek:  64.6 KB

  8. #148

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Ja, då vart det dags att uppdatera igen känner jag!
    Har hänt en del, framförallt har jag fått njuta ordentligt av effekten.
    Några som inte njutit av effekten är framdäcken .
    Namn:  BRAPBRAP.jpg
Visningar: 1225
Storlek:  104.5 KB
    Dock håller jag då fortfarande på och bygger om ljudet.
    Nya element sitter i stolparna, ny låda byggd i bagagen och nya steg tillkommer även !
    Namn:  bagage2017p2.jpg
Visningar: 1737
Storlek:  67.8 KB
    Och då det viktigaste : prestanda.
    Ljud väger, det är ingen nyhet.
    Är även sugen på mer effekt än min lilla hybridturbo klarar av att pressa (god för ca 260 hk utan att stressa den) så var tvungen att lösa något där.
    Boris kom med ett tips från en av hans samarbetspartners över i Storbrittanien, så nu sitter det en uppgraderad hybridturbo god för 300 hk+ !
    Namn:  Turbo1.jpg
Visningar: 3255
Storlek:  210.1 KB
    Men säg den lycka som varar för evigt.
    1.4 TSI är ju inte kända för sin tillförlitlighet så vi har bestämt oss för att inte spinna vidare på mjukvaran riktigt än då det tillkommer lite delar innan vi laddar på mera...
    Namn:  Kolvar.jpg
Visningar: 1660
Storlek:  75.9 KB
    Fortsättning följer ...

  9. #149

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Så det har rasslat en del om midbasen i bilen och var mentalt förberedd på vad som hänt.
    Av med dörrsidan och jovisst, den hade avlivat sig själv xD!
    Namn:  Midbastrasig.jpg
Visningar: 1559
Storlek:  241.6 KB
    Så fick lov att hysta in något vettigare .
    Namn:  MidbasAudiosystem.jpg
Visningar: 4186
Storlek:  7.2 KB

  10. #150

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Skoj att se att du återfått energin till bilen! Tyckte det var riktigt intressant att följa din resa för några år sedan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin