Sidan 1 av 8 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 150
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194

    Freddes Förbannade Fabia: förvånansvärt fsnabb!

    Tjenare där, gubbar och gummor!
    Fredde är namnet och kommer från Göteborg!
    Råkat ramla in på detta forumet för att försöka skapa mig lite åsikter om diverse tuners, men jag kommer nog bli långvarig här tror jag.
    Tänkte att jag kunde klippa och klistra in min projekttråd som jag kör på diverse forum, mycket nöje!!

    Okej, kan börja tjöta lite om bilen iallafall!
    Valet har landat på något så ovanligt som en Skoda, en Fabia till råga på allt!
    Beställdes den 30:nde December och hämtades ut den 10:nde Mars så det är ju inte direkt någon gammal häck!
    Bilen beställdes full-utrustad enligt Sverige-specen, men mer saker kommer att tillkomma.
    Bilen har en 1.4 liters TSI motor (med turbo och kompressor) på 180 hk och en 7 växlad dsg-låda.
    Tror att bilder just nu säger mer än vad ord gör så slänger in en sådan så att ni får en bild av hur den såg ut!



    Det första som hamnade på bilen var ett avgassystem från Simons Sportsystem.
    Iom att det inte fanns några färdiga system så fick dom helt sonika bygga ett helt nytt åt mig.







    Efter det så var jag tvungen att få tag på mjukvara iom att jag hade en 100 cells racekat på det systemet.
    Kollade runt och dom enda som kunde ge mig en vettig lösning var V-tech.
    Problemet är att dom inte hade någon steg2-mjukvara så det är ju tvunget att utvecklas.
    Detta är just nu under utveckling och är nästan färdigt!
    Mer saker som tillkommit : insatsfilter från K&N!
    Har även modifierat luftburken för bättre flöde, synd bara att jag inte har några bilder på det =/.

    Efter det så har jag fått på rätt fälgar som skulle hängt med när jag köpte bilen
    Har även fått på en svart-lackad grill (sitter på Monte-Carlo versionen bl.a.)!
    Även en spoiler är monterad fram efter mycket övertalning, värme och självgängande skruv!



    Efter det så ville jag ha lite bättre ljus, det händer inte mycket med orginal-halogenen!
    Efter lite diskussioner så blev det tills slut Humanhabit som bistod med lampor!
    Blev 35w 4300k i halvljuset och 55w 4300k i helljuset!
    Har även ett nivåregleringskit som ska monteras.







    Vidare så fortgår pillandet och skruvandet, just nu så är det det ekonomiska som sätter stopp...
    Så mycket planer, så mycket idéer och så lite pengar :-/.
    Kommer köra på Federal RSR-595 sulor som det ser ut nu!
    Men är det någon som har bra kontakt med ett däckföretag (som vill synas på våra banor i landet samt i grannlandet) så får ni gärna säga till!

    Fick tag på RSR-sulorna, lyckades tjata till mig dom för 880 kronor / styck!



    Målen med bilen är följande:

    250 hk / 350 nm på hjulen
    250 km/h+ *uppnått 25/06/2011
    Lätt modifierat utseende
    0-100 på under 5 sekunder
    402m på 12-tider , ska jaga Salle till våren!

    Efter detta så har det tillkommit lite till!

    Lite filmer från diverse tillfällen är väl det första som jag kommer på:





    När jag rensade bilen på Mechanum så pratade jag lite med min käre vän RHO.
    Visar sig att han har kvar sina gamla bromsar till sin Fabia!
    Dom gamla bromsarna som jag pratar om är dessa : http://www.streetperformance.se/skod...x-100-/19130-0
    330 mm, 8-kolvs... får köpa dom för ett väldigt förmånligt pris tycker jag iallafall =D!!

    Fick ut 75 kilo vikt sammanlagt igår, 25 kilo av detta var det här :




    Stålvikter som sitter där för att bilen inte ska bli sladdbenägen... mycket trevligare att köra nu!
    Satt på denna balken :



    Just nu är jag sugen på nytt grenrör och en TD04-16t till den, kommer ihåg TD04 från min SAAB-tid med lyckliga minnen (och en sambo som var halvt vettskrämd / halvt överlycklig)

    Var även med i Göteborgs Snabbaste Bil, åkte ut i första omgången mot en diffad 350-hästars T5-R med klistriga däck >.<.
    Var däremot enda Skodan där så titulerar snorloskan som Göteborgs snabbaste Skoda :P!

    Just nu jagar jag mjukvara däremot, några tips (förutom dahlbäck och stertman som tyvärr befinner sig på helt fel sida landet)?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kul projekt!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Trevligt projekt, samma motor som i nya polo gti antar jag?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Kul projekt!
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Trevligt projekt, samma motor som i nya polo gti antar jag?
    Jepp, samma drivlina / bottenplatta etc som Polo GTI / Seat Ibiza Cupra / Audi A1 1.4 TSI .

    Ingen som har några bra svar på trimfirma i Göteborg eller i närheten?

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Ingen som har några bra svar på trimfirma i Göteborg eller i närheten?
    www.ace-competition.com i Borås.


    .

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kul :-) Hej vad det går med 1,4 TSI :-)

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Pratade med dom i förra veckan.

    "Tyskarna gillar inte fyror, det ska vara femma, sexa eller åtta under huven...
    Så vi har inget trim för det är ingen som bryr sig om dom!"
    Tyckte det lät konstigt, jag tror väl inte att GTI / R / TSI-modellerna är så ovanliga utomlands?


    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Kul :-) Hej vad det går med 1,4 TSI :-)
    Tackar! Kommer bli betydligt mer fart om allt går enligt planerna

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Pratade med dom i förra veckan.

    "Tyskarna gillar inte fyror, det ska vara femma, sexa eller åtta under huven...
    Så vi har inget trim för det är ingen som bryr sig om dom!"
    Tyckte det lät konstigt, jag tror väl inte att GTI / R / TSI-modellerna är så ovanliga utomlands?
    Nja, de fyrcylindriga 2L modellerna GTI/R trimmar tyskarna mer än gärna... Det är nog 1.4 turbo/kompressor motorn som de är lite försiktiga med...

    .

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vi har ju Stertman också, dock inte i Göteborg!

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Nja, de fyrcylindriga 2L modellerna GTI/R trimmar tyskarna mer än gärna... Det är nog 1.4 turbo/kompressor motorn som de är lite försiktiga med...

    .
    Mjo, dom är jävligt tacksamma att trimma däremot!



    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Vi har ju Stertman också, dock inte i Göteborg!
    Jo, har vart i kontakt med dom men problemet är avståndet :-/.
    Känner mig säker med dom däremot!

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Fan vad lustigt med stålvikterna! Sicken skit dom hittar på för och göra det tråkigare haha!
    Tror inte det är värt med dom bromsarna du nämnde om du vill få bilen snabbare. Borde väl bara göra bilen tyngre i fronten?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Mjo, känns lite av en ryss-lösning.
    Nu så är den mycket trevligare att hämta hem när det släpper så fattar inte vad vikterna gör där överhuvudtaget!
    D2-bromsarna väger faktiskt 3-4 kilo mindre per hörn, ofjädrad vikt! Kan kontrollera det när bromsarna väl är av...
    Aluminium-ok istället för gjutjärn och 2-delad bromsskiva gör en hel del trots att dom är rätt mycket biffigare =D.

  13. #13
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Mjo, känns lite av en ryss-lösning.
    Nu så är den mycket trevligare att hämta hem när det släpper så fattar inte vad vikterna gör där överhuvudtaget!
    D2-bromsarna väger faktiskt 3-4 kilo mindre per hörn, ofjädrad vikt! Kan kontrollera det när bromsarna väl är av...
    Aluminium-ok istället för gjutjärn och 2-delad bromsskiva gör en hel del trots att dom är rätt mycket biffigare =D.

    Gillar det du gjort med bilen.

    kommer du att köra denna året runt? i så fall borde du nog tänka till en gång till ang D2 bromsarna. jag kika runt lite när jag leta bromsar till golfen och vad jag kom fram till var att både både K-sport, tarox och D2 bromsarna inte hade dammtätade kolvar och var i stort sett gjorda för bana. detta betyder att du kommer få problem med kärvande ok och kolvar pga damm och salt osv.

    Kan ju hända det är olika kit av D2 med men värt att kolla i alla fall. själv valde jag ett Stoptech 328mm kit. eller du kan göra som jag kommer att göra (även om stoptech kittet skall tåla det), sätter tillbaka original bromsar på vintern då jag just nu inte har tillräckligt stora vinterfälgar till bromsarna ^^
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Gillar det du gjort med bilen.

    kommer du att köra denna året runt? i så fall borde du nog tänka till en gång till ang D2 bromsarna. jag kika runt lite när jag leta bromsar till golfen och vad jag kom fram till var att både både K-sport, tarox och D2 bromsarna inte hade dammtätade kolvar och var i stort sett gjorda för bana. detta betyder att du kommer få problem med kärvande ok och kolvar pga damm och salt osv.

    Kan ju hända det är olika kit av D2 med men värt att kolla i alla fall. själv valde jag ett Stoptech 328mm kit. eller du kan göra som jag kommer att göra (även om stoptech kittet skall tåla det), sätter tillbaka original bromsar på vintern då jag just nu inte har tillräckligt stora vinterfälgar till bromsarna ^^
    Tackar tackar!

    Jodå, bilen kommer rulla året runt !
    Har kollat mig för angående bromsarna och det skall funka att köra året runt med dom trots att dom inte har "ordentliga" tätningar.
    Själv så kör jag med 17" även på vintern .
    Och när har det hänt en del sedan jag uppdaterade senast.
    Har iallafall fått tag på en svetsare som kommer få göra ett nytt grenrör till mig samt modifiera min downpipe som jag har på plats.
    Håller på och jobbar med kontakter angående mjukvara till kärran med, får se vad det ger!
    Målet är fortfarande 300+ och det verkar kunna vara genomförbart!

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Själv så kör jag med 17" även på vintern .
    har ingen lust att köra nya bbs fälgarna i salt o slapps så det får bli 15" plåtisar i vinter, tar knappt en timme att slänga om ok och skivor och lufta bromsarna. svårt att hitta fälgar som passar till stoptech oken då dom bygger bra mycket ut. får se om jag kan hitta några 17" till nästa år som kan funka som vinterfälgar.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    har ingen lust att köra nya bbs fälgarna i salt o slapps så det får bli 15" plåtisar i vinter, tar knappt en timme att slänga om ok och skivor och lufta bromsarna. svårt att hitta fälgar som passar till stoptech oken då dom bygger bra mycket ut. får se om jag kan hitta några 17" till nästa år som kan funka som vinterfälgar.
    D2 bygger ganska mycket dom med, enligt Patrik @ Streetperformance så ska det inte vara några problem att köra med dom på vintern iaf...

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
    Senast redigerad av Confide den 2011-09-26 klockan 20:47.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Bumpelibump, bestämt mig för att sälja D2-bromsarna då jag behöver ha råd med turbon!
    Ingen som har lust att köpa x)?

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Bromsarna hade varit intressant men passar inte min. Blir det större turbo eller modifierad? Och vad händer med downpipen?

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Vad kör du för kärra då?

    Det kommer bli egentillverkat grenrör och GT2860RS turbo i kärran!

  20. #20
    sgt_nelson
    Gäst
    Vart fick du tag på federal rs-r däcken? jag har kollat en del på dem oxå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin