Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Miche N
    Gäst

    Golf Gti 2.1 8v -85

    Bytte till mej denna leksaken för ett par veckor sedan efter att ha varit på jakt efter en fräsch mk2 Gti i originalskick.Visade sej att fd ägaren va sugen på o byta denna mot min dåvarande lek-bil,o d ångrar jag inte :-)
    Bilen e en Gti 8v -85 från början,som efter lite efterforskningar lackades o gjordes iordning i slutet av 90-talet.Trevligt nog så tycker jag den håller 90-tals-fanan högt än,me singeltorkaren,17" Hockenheim fälgarna osv.. :-D
    Planerna för bilen e egentligen inte allt för storslagna,lite allmäna förbättringar o lite uppfräschning här o var..Bilen har dock klarat sej mycket bra från rost osv,finns nåra bubblor under vindrutn,men d e ju standard.Hursom så ska detta åtgärdas o lackas om under vintern,tillsammans me förardörren som bär spår av inbrottsförsök.
    Lite bilder kan ju va kul me...
    Förra ägarens bilder,såg ut såhär när jag hämtade den...


    Efter att jag tog över bilen har d väl hänt lite smågrejer här o där,har monterat mörktonade klarglaslysen o blinkers runt om,lackat ögonlocket o satt dit nedre grill-list från Jetta,monterat Gti-läppen som fattades,kastat CL-läppen som satt under bakkofångaren åt helvete osv..Även byggt om mittkonsollen lite o satt extra-mätarna där ist för i stereo-hålet där dom satt först...Har även hunnit köra ihjäl drivknut o bytt denna.. :-D Jaja,lite bilder hur bilen ser ut nu då...

    Lysena ser väldigt mörka ut på bilden,inte riktigt så svarta IRL..





    Inget kalas utan ras! :-D

  2. #2
    Miche N
    Gäst
    För den intresserade så e nuvarande motorspec följande:
    Helrenoverat Audi ABK block borrad till 2,1 L
    Portad Golf GTi 8v topp, nya ventiler, styrningar, ja allt!
    Stålomspunna bränsleledningar
    Bränslehuvud från Volvo 240 Turbo
    R10 VASS RALLYKAM Effektregister 3500-8200. duration: 315/305 Ventilstorlek: 42/35
    Extraktorgrenrör
    2,5" gruppH rallysystem hela vägen
    Förstärkt o diffad O20 låda,40% är borttaget från svänghjulet, Hårdare tryckplatta med org lamell etc.

    Kan tilläggas att d sitter hårdare bussningar överallt i fram o bakvagn.På bilderna är bilen sänkt 60/40 me okända prylar,håller dock för tillfället på att byta till Bilstein dämpare o Weitec-fjädrar som sänker 80/60,så lite lägre kommer den o bli..Planer finns även på o spejsra ut bakhjulen ett par mm,samt 1 graders cambershims
    Har åxå införskaffat tröskelplast o skärmbreddare från en Jetta -91 som ska på så fort den sista breddaren dyker upp från nån skrot långt upp i landet,bör landa nån gång i nästa vecka...

  3. #3
    Miche N
    Gäst
    Nya fjädrarna o dämparna monterade...Som nämnts tidigare blev d Bilstein dämpare o Weitec fjädrar som sänker 80/60.Slängde även dit 8mm spacer/sida bak,fyllde ut lite bättre i hjulhusen iaf... Jobbar dag veckan som kommer,så förhoppningsvis hinns d me att montera nya breddarna o tröskelplasten i dagarna :-)


    Mvh/Miche

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Ser kalas ut, tummen upp!. Blir det att köra lite bana med denna eller bara glida?

  5. #5
    Miche N
    Gäst
    Tack!Tanken e att ha den som glidar/bus-bil som även ska funka på bana om man får lust.Ska dock montera klädslen på hjulhusen osv i kofferten,o lite diskret stereobygge....Tror inte ett par kilo hit lr dit gör så värst mycke på prestandan ändå :-) Sparco-stolen o 6-punktsbältet ska åxå ur,men kommer sparas för att kunna monteras i om man vill åka bana tänkte jag,tar inte så många minuter att monter ändå.Bromsarna fram ska även uppgraderas till G60-spec under vintern..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Den bilen har figurerat en del på forumet och många gånger tidigare på Kinnekulleträffarna.
    Då satt det skruvben och en del annat på den och en äldre herre som ofta rattade bilen.

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    kolla in denna film av manny på kinnekulle. man ser bilen i början av hans varv.

    http://www.youtube.com/watch?v=cG814Cv_ngk

    finns även med ett par ggr i del 2 och 3 lite snabbt.
    Senast redigerad av Haugeman den 2011-09-12 klockan 20:44.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8
    Miche N
    Gäst
    Där ser man!Har försökt hitta gamla bilder på den då jag e säker på att jag sett den på nätet förr...Låg en bunt me papper från Kinnekulle i den när jag köpte den,även ett tidkort från nån strip-körning på Mantorp 2002 lr nåt sånt,har för mej d stod 15,28 lr nåt sånt...Får springa ner i garaget o rota fram d igen o kolla :-)

  9. #9
    Miche N
    Gäst
    Först idag fick jag tid över att montera breddarna o trökelplasten från Jetta -91,blev kanonnöjd!!Slängde även på 10mm spacers/sida bak ist för 8mm som jag hade innan..Bilder kommer imorrn,måste tvätta av bilen ö snygga till breddare o trösklar först,ser lite gamla o gråa ut än.. :-) Måste även fixa d sista på dom små listbitarna på framskärmarna.Tänkte behålla dom "äldre" breda listerna som sitter på bilderna o få dom o passa ihop me dom nyare breddarna,ska ju annars sitte smala sidolister ihop me dom breddarna o trösklarna..Dock ingenting som en Dremel inte kan fixa! :-D
    Mvh/Miche

  10. #10
    Miche N
    Gäst
    Nåra halvdana bilder me nya breddarna o tröskleplasten på,även lite mer spacer på bakhjulen..Återstår lite trix me listbiten på framskärmarna för o få dom o funka ihop me dessa breddare,men d kommer bli bra iaf :-)


    Gti VS M5,lätt val...! ;-)

    Bättre bilder på en mer välputsad bil kommer inom kort!

  11. #11
    Miche N
    Gäst
    Passar på att ställa en fråga åxå här i projekttråden,ist för att starta en ny tråd nån annanstans...Finns d nåra "bättre" insug o köpa t dessa motorer,lr e d bygga själv som gäller?Lr e d helt enkelt optimalt så som d kommer från fabrik? :-) Tänkte byta gasspjäll t ett från Audi 100 2,3 i vinter,o även sugen på ett mer optimalt insug,om d nu finns att köpa...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Lite dåligt med det finns ju lite shortrunner insug för turbo i staterna . Annars har jag för mig att dbilas har haft ett 8v insug

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin