Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    eddiespappa
    Gäst

    Audi A3, Snälla hjälp med diagnos

    Hej alla!
    jag har precis köpt en audi a3 1,8t 01a(lite fel forum kanske men det e ju typ en golf).
    nu till mitt problem, jag var ute och körde och gasade på lite när bilen plötsligt började gå skit!!!
    den går ojämt som fan och håller sig knappt levande på tomgång.
    kör man bilen(vilket inte är lätt)så går den typ som den ska en sekund och nästa inte alls!!!!
    har varit på audi och gjort en diagnos och dom fattade inget.
    här är resultatet på diagnosen...

    6 händelser/fel registrerat

    16684 p0300 035
    förbränningsmissar har registrerats
    16685 p0301 035
    förbränningsmissar har registrerats
    16686 p0302 035
    förbränningsmissar har registrerats
    16687 p0303 035
    förbränningsmissar har registrerats
    16688 p0304 035
    förbränningsmissar har registrerats
    17705 p1297 035
    förbindning laddare-gasspjäll,trycksänkning.

    Snälla hjälp mig!
    mvh cribba!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Den verkstan skulle jag akta mig för...står ju att du har läckage mellan turbo och gasspjället....dvs du har antingen ett trasigt laddluftrör, läckande slang eller liknande.....bara börja kontrollera från turbon fram till ic'n och sen vidare till spjället.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Hej, det borde inte vara några konstigheter för en verkstad att felsöka på de koderna!?

    Jag misstänker att någon moderator flyttar denna tråden till vår nya VAG-avdelning.

  4. #4
    eddiespappa
    Gäst
    nu har jag fått tips om att det förmodligen är någon tändspole,men den misständer ju på alla!!!
    risken för att alla tändspolar har pajat samtidigt e ju ganska liten tycker jag.

  5. #5
    eddiespappa
    Gäst
    kan det vara tändmodulen?
    är det de dom menar med coilpack "overthere"

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    flera tändspolar kan dö samtidigt, jag fick byta 2 på min a4, kanske kort efter ett stift byte, då dom är lite känsliga för vilka stift man sätter i,

    har du motortvättat bilen? det kan kommit ner fukt vid tändspolarna,,

    hur går den på tomgång? har du någon du kan låna spolar av å prova hur den går? är ett skit å lista ut vilken som är paj annars, är lurigt å mäta fram,
    har ohm mätt på friska å trasiga, men kan inte hitta någon skilnad,

    men provtryck den oxo för att vara säker på att du inte ha någon läckage på någon slang,,
    är det läckage, brukar dom starta å gå bra på tomgång ända tills man gasar eller belastar dom, om det inte är typ så att en slang har lossnat helt vill säga..

    av någon anledning får man ofta bättre å snabbare svar här en på nordic audi,
    om det är för dom delat upp i olika modeller eller va det beror på =)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Här hittar du nog till rätt bra pris om du behöver byta alla.

    http://www.ecstuning.com/Audi-A3-FWD...tion/ES260103/

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Kolla upp vad du har för nummer på tändspolarna dina. Du tar bort kåpan över motorn och drar av kontakterna från tändspolarna så långt så att du kan se ett nummer som är utformat såhär: 233 451 264 K. Nu tog jag bara dem här siffrorna ur luften för att visa hur nummerföljden ser ut.

    Det är nämligen så att vissa tändspolar är felande från fabrik. Ser ut såhär:


    Auktoriserade VAG verkstäder gör aktioner på dessa, vilket innebär att du lämnar in bilen på en VAG verkstad och för att vara rakt på sak så säger du att du vill göra aktionen på tändspolarna. Detta tror jag att VAG står för, eller så får du betala för arbetskostnaden men inte spolarna. Brukar vara typ 40 perioder tror jag, vilket räknas om till 24 minuter.

    Men om du kollar numren på spolarna och skriver dem här så skulle jag kunna kolla på jobbet om dem behöver aktion.

    Notera att det här inte gäller om du har de fyrkantiga tändspolarna som ser ut såhär:


    Jag har då aldrig gjort aktion på dem fyrkantiga spolarna. Dem ska nog funka.
    Sen är det ju som falcor säger, provtryck slangarna från turbon till spjället, eller se om du kan hitta nåt begynnande läckage.

  9. #9
    eddiespappa
    Gäst
    tack för alla svar!!!
    ska kolla nummren och provtrycka på måndag sen hör jag av mig igen.
    tack igen mvh cribba

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Ja ingen VW som sagt, och eftersom vi numera ha en VAG avdelning så flyttar jag den dit där diskussionen kan fortsätta.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #11
    polomannen
    Gäst
    Vilken Audi verkstad har du varit på..????

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin