Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148

    BSR steg 3 nyinstallerat

    Hallå gubbar och gummor. Tänkte höra om nån kan tänka sig veta vad som är fel på pärlan.

    kom presic hem efter att ha hämtat ut min pärla på verkstan där dom har installerat ett BRS steg 3 på en Golf 4 gti 01:a

    Grejjen är att bilen går ruskigt fint nu och laddar på ordentligt som han ska ända upp till 4700 5000 där han bara stendör han slår ifrån helt och hållet vet i fan vad som är felet snacka med friman och dom va till 99.9 procent säkra på att det inte hade nått med trimmet att göra.

    Utan att felet låg i bilen? Och då fråga jag dom varför dom inte hade gjort en felsökning efter att dom hade varit ute och provkört bilen. Fick då bara ett halv drygt svar att det ingick inte i deras jobb deras jobb va att motera trimmet och inget annat. fick frispel där inne och lyckades att käfta till mig en gratis felsökning.

    Nåväl dom hitta 3 fel koder dum som jag va så tog jag ingen kopia på felkods pappret men det stod nått om nån turboventil på en av felkoderna minns jag.

    Nån som kan tänkas veta vad det är för fel som orsakar att bilen bara slår av helt runt 4700 5000 varv altså den total dör där. nån enstaka gång går det att få upp han till redline det kankse är 1 av 15 gånger han laddar fullt hela vägen annars som sagt tok dör den vi 4.7K 5K.


    fy fan vad man inte är glad nu altså detta skulle bli en bra dag just nu suger den bara usch!

    MVH

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Jag vet tyvärr inte vad som kan vara fel på din bil, men vilka idi*ter till företag...

    Ring till BSR och tala om hur deras återförsäljare beter sig!

    .

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Jag vet tyvärr inte vad som kan vara fel på din bil, men vilka idi*ter till företag...

    Ring till BSR och tala om hur deras återförsäljare beter sig!

    .
    A fy fan ett sådant bemötande man fick. Lixom efter att dom har provkört bilen och märker då givetvis att den inte går som den ska varför tar man inte in den direkt då och gör en felsökning. Dom skulle även ringt mig igår för snacka med dom igår och då sa dom att bilen skulle bli klar men inte fan ringde dom igår ne ne. jag fick åka dit personligen och fråga om bilen va klar och ja det var den.


    Hur tänkte dom där igentligen att dom bara skulle skjuta på det och inte ringa mig och berätta att bilen inte va ok. Den funka fan som han skulle när jag lämna in den för 4 dar sen. Fy fan vad less man är nu altså. Så nu fick jag en ny tid på måndag nästa vecka så skulle dom ta in den och kolla igenom felkoderna.

    A ska fan ringa BSR altså det där bemötandet va fan inte okej altså. jä**a dryga as `USCH!!!

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Jonas Bodin
    Medlemsnr
    5284
    Ort
    Solna
    Inlägg
    11
    Tjena,

    Tråkigt att höra om det bemötandet du fick.

    Hade ett liknande problem på en Audi S2 för en 10 år sen. Den var chiptrimmad. Då var det som att precis när den skulle börja ladda så slog den av, typ tvärdog som du beskriver. När jag lämnade in den var felkoden "max laddtryck överskridet" eller något sådant. Visade sig sen att det var en läckande slang som gav detta symptom. Så kanske kan vara något liknande nu iochmed det nya trimmet?

    Kanske kan provtrycka systemet?

    Hoppas det ordnar sig snabbt.

    /Jonas

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    kommer en liten gissning här på N75-ventilen som styr turbo-tryck.. dessa brukar kunna vara trötta på en del bilar och får då laddet att skena iväg över spec, då slår sprutet ifrån direkt och du får ytterligare en felkod ang att laddtrycket är för högt mot vad ECUn har begärt.. utifrån det du beskrivit så låter detta som ett typfall av trasig/läckande N75:a, alt. slangarna till denna.

    ang. att bilen fungerat fint orginal när du lämnade in den så brukar dessa fel inte uppdagas förrän på lite högre laddtryck, och orginal är du sällan/aldrig över 0.7bar på 180hk modellen, 0.5 på 150hk modellen.. medans med chippet är du uppe på 1.2-1.3 och nosar och då visar sig läckande ventiler å spruckna slangar desto tydligare.

    man BÖR inte som chip-företag installera ett chip i en bil med felkoder, det måste ju vara standard i dagsläget i denna bransch att läsa ur felkoderna, meddela kunden detta och helt enkelt inte sälja chippningen om felkoden har att göra med någonting som direkt kan inverka på motorstyrningen.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-09-01 klockan 15:33.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Tack så hemskt mkt för svaren Sn00k och JonBod. Jo jag misstänkte lite som dig Sn00k att det har varit fel på nått innan men just för att turbon inte har det höga laddet som den har nu så upptäcks inte felen för ens det t.ex kommer på ett trim. Hur som haver va upp till firman igen och tog kopia på felkoderna altså på pappret och dom följade fel koder som firman upptäckte va dessa!


    Styrdondiagnos VW Mototstyrning Felminne

    nr 1: 465A Försörjningsspänning för låg

    nr 2: 44C8 Cirk.luftventil f. Avgasturboladdare mekaniskt fel

    nr 3: 41A4 Katalysatorsystem (rad 1) Otillräcklig verkan

    Antal fel 3.

    Detta är det som står exat på mitt felsöknings papper nått som ni tror har med laddet att göra nr 2 låter ju iallfall som om det skulle kunna ha nått med laddtrycket att göra.

    MVH

    Edit: Ringde nyss upp BSR och prata lite med deras support fick läsa upp felkoderna och han trodde absolut att det va nått med felkod nummer 2. berättade även om bemötandet hos återförsäljarn och han bad så hemsk mycket om ursäkt åt dom och sa att det bemötandet va inte ok. tyckte även att han sa nått om att dom skulle kontakta denna firman.

    Han tyckte även att jag skulle åka ner till dom i växjö det vill säga huvudkontoret och verkstaden. För dom vill gärna ha in såna här fall som krånglar så dom kan kika på det och så vill dom absolut ha nöjda kunder om annat sa han. och han sa även att en provtryckning av systemet kanske skulle va på sin plats om det nu bara är nån liten slang från intercooler eller liknade som läcker för han påpeka att det behövs inte mkt till läckage för att det ska påverka bilen mkt. Så jag får se hur jag gör som sagt är ju en bit att åka ner dit men det kanske det kan va värt om dom här nötterna på denna firman inte kan fixa det.
    Senast redigerad av Goffe4:a den 2011-09-01 klockan 16:10.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Goffe4:a Visa inlägg
    Tack så hemskt mkt för svaren Sn00k och JonBod. Jo jag misstänkte lite som dig Sn00k att det har varit fel på nått innan men just för att turbon inte har det höga laddet som den har nu så upptäcks inte felen för ens det t.ex kommer på ett trim. Hur som haver va upp till firman igen och tog kopia på felkoderna altså på pappret och dom följade fel koder som firman upptäckte va dessa!


    Styrdondiagnos VW Mototstyrning Felminne

    nr 1: 465A Försörjningsspänning för låg

    nr 2: 44C8 Cirk.luftventil f. Avgasturboladdare mekaniskt fel

    nr 3: 41A4 Katalysatorsystem (rad 1) Otillräcklig verkan

    Antal fel 3.

    Detta är det som står exat på mitt felsöknings papper nått som ni tror har med laddet att göra nr 2 låter ju iallfall som om det skulle kunna ha nått med laddtrycket att göra.

    MVH

    Edit: Ringde nyss upp BSR och prata lite med deras support fick läsa upp felkoderna och han trodde absolut att det va nått med felkod nummer 2. berättade även om bemötandet hos återförsäljarn och han bad så hemsk mycket om ursäkt åt dom och sa att det bemötandet va inte ok. tyckte även att han sa nått om att dom skulle kontakta denna firman.

    Han tyckte även att jag skulle åka ner till dom i växjö det vill säga huvudkontoret och verkstaden. För dom vill gärna ha in såna här fall som krånglar så dom kan kika på det och så vill dom absolut ha nöjda kunder om annat sa han. och han sa även att en provtryckning av systemet kanske skulle va på sin plats om det nu bara är nån liten slang från intercooler eller liknade som läcker för han påpeka att det behövs inte mkt till läckage för att det ska påverka bilen mkt. Så jag får se hur jag gör som sagt är ju en bit att åka ner dit men det kanske det kan va värt om dom här nötterna på denna firman inte kan fixa det.
    Nästan hopplöst att ge diagnos via nätet. 1'an kommer troligen ifrån att dom har kopplat loss styrenheten innan den har gått och lagt sig och sova, då blir det så, borde inte skada nåt, bara att radera eller så raderar sig koden själv efter några körcykler. 2an ser ut som en knäckt ventil, kanske var klen innan och så laddar man på 1.2bar och poff (borde firman kunnat kolla och räkna ut själva kan man tycka). 3an ser ut som en katalysator som inte renar tillräckligt, jag hade raderat koden och se om den dyker upp längre fram, inte omöjligt att den inte har något vettigt kallibrervärde för den nya katten i och med att den är bytt (utgår ifrån det med steg 3).

    Men, som sagt, kontorsstolsanalys .

    Ta en tripp till växjö annars, trevlig studentstad .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    A jag vet i fan hur jag göra alltså känns ju jävligt lockande att dra ända ner till växjö för där verkar dom va trevliga och dom lär ju garanterat hittat felet mennar det är ju "huvud" BSR som ligger där nere. Vet i fan hur mkt lust man har och lämna tillbaks den på samma verkstad. Och nu när jag va ute och körde så tändes motor lampan den lös inte tidigare idag när jag hämta bilen och har så inte gjort fram tills nu. bara poff så tändes den hur skadligt kan det va att köra med bilen om motorlapan lyser den indikerar väl bara att nått inte är som det ska i motorn.

    Finns det risk för att några komponenter kan haverera totallt för måste nämligen ha bilen i helgen. Jepp presic som du sa permis så är katten nybytt till bsr´s steg 3 race kat. så det kanske har nått med det att göra som du sa. Hur som haver så känns allt lite crap just nu suuuck...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    2:an skulle kunna vara avlastningsventil eller N75?

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    2:an skulle kunna vara avlastningsventil eller N75?
    Och om N75 är trasig då uppstår detta problem som jag har eller om avlastningsventilen är pajj?

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    va nyss iväg och hiva upp bilen på lyft. och allt verkar ju sitta som det ska med avgasrör och hela faderullan dock turbo lufttryck röret som bsr skickar med det blå i silicon har dom helt skitit i att sätta dit dock vet jag inte hur mkt det påverkar om man behöver ett sånt eller om man klarar sig bra på orginalet som sitter på. men det visar ju lite hur seriösa firman verkar vara. sen såg det ut som om det va nån slang som satt på sniskan presic till vänster om lufftfiltret den såg inte ut som att den va i tryckt ordentlitg antar att det är den som leder till turbon men hur vida den har nån stor inverkan på mitt problem vet jag inte.


    Edit: här är bild på slangen som inte ser ut som om den skulle sitta 100%

    http://www.speedyshare.com/files/30136592/IMG112.jpg
    Senast redigerad av Goffe4:a den 2011-09-01 klockan 19:39.

  12. #12
    Markus1987
    Gäst
    Men vadå, den där blåa silicon slangen ska ju ingå i det kitet så då ska de ju sättas in... Betalade du också de där 13 375kr ca som kitet kostar enligt hemsidan eller? Om dom myglat sådär så skulle jag också bli väldigt grinig, man betalar ju fan för allt som ingår å då ska de även sättas in...

  13. #13
    itouch
    Gäst
    Kika vakuumslangarna som går till n75 ventilen och luftningsventilen på sidan av motorn. Provtrycka systemet är nog det bästa du kan göra i detta läget. Koppla i laddtrycksmätare och kolla vad bilen laddar när detta händer, då ser du om laddet skenar iväg.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    yepp marcus1987 betala 13.375 plus montering så kalaset landa på 15.650 ja visst helvete ska allt som följer med monteras på aaa altså man är fan inte glad idag altså ska åka upp till den där jävla firman first ting tomorrow ska fan hänga på låset när dom öppnar dom har ju ett och annat att förklara. USCH! fy fan vad sne man är nu.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    var sitter denna N75 ventil exat?

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Fan vad sjukt va nyss ute på en provsväng med polarn och motorlapan lyser fortfarande men jävlar vad han spetta på bra nu :O fattar ingenting. Kunda hålla till 7000rpm utan problem han dog en gång vid 5000 men annars så gick det att mosa ur han hur mkt man ville på varvet fattar verkligen nada altså äre nått som bara glappar eller vad fan händer. knacka även lite på n75 ventilen fick hjälp av en polare som visa vart den satt. och efter det gick han så här vet i fan vad man ska tro. Tänker dock åka upp till firman imorrn angående den icke dit monterade silicon slangen.

  17. #17
    Markus1987
    Gäst
    Låter mycket märkligt att den plötsligt funkar bättre... Men det kan ju vara så att denna n75 ventil börjar sjunga på sista versen å då kanske man ska inte pressa bilen så pass hårt då! Låter även vettigt det där med att provtrycka systemet och se hur laddningen beter sig!

  18. #18
    itouch
    Gäst
    n75 ventilen sjunger nog sista versen som Markus säger, många som fått byta när de börjat trimma.

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Goffe4:a Visa inlägg
    va nyss iväg och hiva upp bilen på lyft. och allt verkar ju sitta som det ska med avgasrör och hela faderullan dock turbo lufttryck röret som bsr skickar med det blå i silicon har dom helt skitit i att sätta dit dock vet jag inte hur mkt det påverkar om man behöver ett sånt eller om man klarar sig bra på orginalet som sitter på. men det visar ju lite hur seriösa firman verkar vara. sen såg det ut som om det va nån slang som satt på sniskan presic till vänster om lufftfiltret den såg inte ut som att den va i tryckt ordentlitg antar att det är den som leder till turbon men hur vida den har nån stor inverkan på mitt problem vet jag inte.


    Edit: här är bild på slangen som inte ser ut som om den skulle sitta 100%

    http://www.speedyshare.com/files/30136592/IMG112.jpg
    Om inte jag är helt ute å cyklar så är det där just den slangen som som de bytt till, dock verkar den vara svart i stället för blå.

    Orginal så är den i gjutgods eller plåt beroende på modell.

    OBS! Kolla så de har satt fast den ordentligt i tubon, då man inte skruvar fast BSR's variant som på orginal och det är knöligt att komma åt... Kolla under ifrån!


  20. #20

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Tack för svaret ThomasT så det är altså den Gjutgods delen på bilden som dom skiftar och sätter dit den blåa silicon slangen. Den andra svarta då som är på din bild det är den "slangen" som går in i luffburken right?

    Grejjen är att slangen som nu sitter på min bil ser inte det minsta "ny" ut det ser ut som en orginal slang eller som att den har suttit där ett bra tag. Bsr´s slangar är alltid blåa ringde upp supporten tidigare i dag. Så det är därför det är lite suspect. Vet i fan vad dom håller på med där borta på firman :S
    Senast redigerad av Goffe4:a den 2011-09-01 klockan 22:23.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin