Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 77
  1. #41

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Tack =) nelik a bilen är riktigt fin =) den tidigare ägaren rulla bara ca 500 mil om året med bilen. Dock tyckte han att den vart för dyr och äga med tanke på hur lite han andvände den och det kanske är rimligt. Tack för svaret angående shimsen den brickan följer altså med bara som lite finjusterings pryl om man känner att man behöver det om jag fatta det rätt? Angående effekten så har det blivit stor skillnad med stort S Det vart en helt annan bil att köra riktigt trevlig vart han. Jag och polaren va ute och tog lite tider som jag tänkte att jag skulle jämföra med BSR´s hemsida.

    Rullande på 3:ans växel från 80 till 120 skriver BSR att det det ska ta 4 sec blankt jag lyckades som bäst att få 4,6 och rullande på 4:ans växel från 80 till 140 skriver BSR att man ska få en tid på 7,7 sec jag lyckades som närmst få 8,1 Så det stämmer väl inte exat på pricken lite glädje siffror kanske men att gemföra mot hur han gick orginal och nu så är det helt klart en sjukt skillnad Lite tråkigt dock att jag inte kan dra ur han helt på på växlarna men jag hoppas som sagt att åtjärda det felet till veckan =).

    Markus1987 Ja som jag skrev till nelik så har accelerationen klart blivit förbättrad skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till orginal nu skulle kännas som att sätta sig i slö gammal nissan micra eller liknade haha turbon svarar och kommer mkt snabbare nu och vridet är jag mkt nöjd med drar på ruskigt bra. Även om man rullar lite lungt på motorvägen på 5:an och stämplar så känner man helt klart att du har kraften där omkörningar är nu mera ett nöje . Och han spättar på rätt gött upp till 200 runt 210-215 börjar det att gå slött upplever jag det som men som sagt efter som att mitt ladd inte är som det ska nu så kan jag inte dra ur han ordentligt på alla växlar men ska återkomma med besken när felet är åtgärdat

    MVH

  2. #42
    Markus1987
    Gäst
    Hehe okej ja de låter ju bra i allafall Just att den blir piggare upp till 200 är de jag är ute efter så det blir i framtiden sen att lämna in för mappning!

  3. #43

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Markus1987 Visa inlägg
    Hehe okej ja de låter ju bra i allafall Just att den blir piggare upp till 200 är de jag är ute efter så det blir i framtiden sen att lämna in för mappning!

    Ja en mappning kanske skulle va på sin plats för min del med. Men det får komma i ett senare skede =) Men med själva steg 3`t är jag super nöjd helt klart värt pengarna. Nu finns det ju många andra bra trimnings firmor med andra bra chip och programvara men bsr leverera helt klart ett grymt trim. För min del så va dom ganska så givna eftersom att dom har funnits med i "gamet" i 20 år så dom vet vad dom pysslar med =)

    Och med BSR´s sportflow system på dvs 3" från turbon till caten sen race cat och 2.5" från caten och bak. altså ljudet! mums säger jag bara låter så jävla gött! (Y)

    Ska försöka att slänga upp lite bilder på pärlan nån gång i veckan om jag får tid över. =)

    mvh

  4. #44
    Markus1987
    Gäst
    Bilder är alltid roligt Jag har ju redan 3" Milltek Downpipe med fullflödes"kisse" samt 2,5" Simons sportavgassystem rostfritt från kissen å ända bak samt KN sportfilter insats så de blir säkert fint knuff sen med mappningen! Ska lämna in hos TM ChipTuning i Eskilstuna har jag bestämt mig efter lite mailkontakt med dessa grabbar! Sen blir de snart helfoliering utav bilen också! Har redan haft bilen inne för enbart foliering utav huv och det blev riktigt nice så blir sen hela bilen också! Men nog OT...

    Alltid kul med bilder, ta gärna bild i motorrum och så, alltid kul å se hur folk har de under sina huvar!

  5. #45

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Lät som ett trevligt system som du hade på din bil =) ja lite engine bay bilder ska vi nog kunna ordna fram dock så är ju allt ganska så orginal under huven men rent och snyggt är det iallfall. byte av diverse slangar till silicon och öppet filter är på gång. Dock har jag inte riktigt bestämt mig om hur ska göra med öppet filter. Det är så svårt att skärma av all värmestrålning från motorn även om du har avskärmning till filtret. Så tanken på att ha kvar orginal filtret finns även där det är lite 50/50 på den funderingen =)

  6. #46
    Markus1987
    Gäst
    Jag kommer köra så som jag har nu då man blivit skrämd av att denna LMM är såpass känslig (kan haverera) för öppna filter om de ej sköts på rätt så då liksom men det skulle vara trevligt å få de där lilla extra ljudet som tillkommer
    Rent å fint ska de vara under huven Och ja, du tänker nog som jag, för jag vill också ha dessa nya fräscha fina silicone slangar, vill ha de mesta utbytt till blåa fina :P Finns slangkit på www.ecstuning.com och man borde egentligen passa på så länge dollarn är låg :P Blir väl i framtiden ett sådant fint slangkit samt denna blåa du snackat om som hamnar till turbon, samt en shortshift vill jag testa å känna på!

  7. #47

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Okej pojkar liten update bara. va iväg till en polare nyss som jobbar på mekonomen bilverkstad och han släckte fel koderna åt mig och kolla vilka felkoder jag fick upp nu. Han körde med ett annat program så nu kunde jag läsa av felkoderna på denna sidan http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php

    Och när jag går in på felkod 17608 så kommer detta upp!


    17608/P1200/004608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction
    Possible Symptoms

    Malfunction Indicator Light (MIL) ON
    Power Loss

    Possible Causes

    Boost Pressure Control Valve (N249) faulty
    Diverter Valve faulty

    Possible Solutions

    Check / Replace Boost Pressure Control Valve (N249)
    Check / Replace Diverter Valve

    Nu diverter valve det är väl dumpventilen eller är jag helt ute och cyklar? Dock om det finns nån snäll själ som skulle kunna tala om vart denna N249 ventil sitter och vad nypris på en sån jag är helt klart nått på spåret nu

    En felkod va även helt bort fick bara upp 2 denna gången och den andra va den angående katen men den är inte så mkt att beskymra sig över efter som att ecu boxen får fel värden bara för att det är race cat och inte orginal så den felkoden oroar jag mig inte så mkt för. Men som sagt vart sitter N249 ventilen är den lätt tillgängligt och simpel att byta?

    mvh

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Om jag inte mins helt fel så ligger den väl runt 3-400:- på VAG och sitter på röret som går ifrån luftfiltret.

    http://www.diynexus.com/vw/mk4_diver...ve_change.html

  9. #49
    itouch
    Gäst
    Du sa väl att dumpen läckte? Kanske skulle börja med att byta den först då felkoden även anmärker den.
    N239 ventilen reglerar vakuumet som går till dumpventilen elektriskt, så följ slangen som går från dumpen så hittar du denna ventilen. Den ska kosta ungefär lika mycket som N75. Jag tror dock mer på att dumpen är paj och skapar denna koden.

  10. #50

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Ja jo itouch tänkte givetvis börja med att byta dumpen men jag tänkte bara på om det inte nu löser problemet så är det ju med all säkerhet denna N249 ventil som orsakar att min ladd dör vid 5000rpm det finns lixom inga mer altenativ sen men ja givetvis ska jag byta dumpen först som sagt. Tror också väldigt mkt på att det kan va dumpen som är kass faktiskt.

    mvh

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Det låter som om du fått lite valuta för slantarna då iaf , även fast det är lite problem. Men det kanske du har löst nu med hjälp av felkoderna. Du kan ju alltid testa dumpen som jag beskrev. Sen så skiljer det sig nog lite mellan bil och bil även fast det är samma grejer man skruvar på.

    Blir mer sugen på att chippa själv efter din erfarenhet med BSR iaf.. Men jag vill gärna bygga eget avgassystem så det blir nog ett påhälsning hos Dahlbäck för mig istället.

    Här hittar du mer info om att byta N249, http://uk-mkivs.net/forums/t/265883.aspx

    Och att åka med öppet filter som ska ha olja för att rena kan lätt döda en LMM. Och ett öppet filter med dålig rening kan tom blästra en turbo vad jag har hört... tänker dock inte skriva det i sten..

    Själv har jag ett öppet Apexifilter som sitter på kitt till bla subarus och supra. Utan olja.. Har funkat bra hela sommaren iaf. Roligt med lite pysch pysch under huven också, innan man blir för gammal för det. Skulle säkert kunna lura någon att jag åker med öppen dump.
    Ska bara bygga mig en avskärmande plåt bara och dra klart luftslang från fronten.

    Hoppas problemen blir lösta nu iaf, nu vet du iaf vart du kan börja leta fel.

    //nelik

  12. #52

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Hallå nu har jag byt till min forge dumpventil men vet i fan vad som är felet nu det dumpar ju nada? låter mindre än orginal jag prova alla 3 fjädrar blå=hårdaste gul=medium röd=mjukast och den dumpar inte jack shit. En annan sak också när jag satt dit den nya dumpen så smöjde jag lite i ena slangen med motor olja det va inga mängder med lite gran för att få på nya dumpen lättare. efter att jag hade kört ett par vänder och skulle byta fjäder så upptäckte jag att det va olja mellan höljet och kolven inne i dumpen är detta nått som påverkar att han inte dumpar som han ska? eller vad fan är det för fel? :S hur som haver mitt laddtrycks problem återstår och jag va nere till vw återförsäljaren och fick sitta där och förklara mig och vi kika på internet efter N249 ventilen. Han hitta inte skiten till och med när han titta på sprängskissen över motorn. Sen kom det in nån mekaniker som jag försökte förklara för och han gav mig en ventil han trodde att det va men nu så vissade det sig vara N112 ventilen som jag har fått och jag får inte byta tillbaks ventilen eftersom det va en elektronik produkt. suuuuck altså! jag har inte äns monterat dit den utan kika lite snabbt på bilder på nätet och fick ganska så snart klart för mig att det va N112 ventilen som dom hade gett mig den sitter precis vid N249 ventilen. helvete vad irriterande detta är!

  13. #53
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Goffe4:a Visa inlägg
    Hallå nu har jag byt till min forge dumpventil men vet i fan vad som är felet nu det dumpar ju nada? låter mindre än orginal jag prova alla 3 fjädrar blå=hårdaste gul=medium röd=mjukast och den dumpar inte jack shit.
    Om du menar att det inte låter, när ventilen öppnar så är det helt normalt.

    .

  14. #54

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Om du menar att det inte låter, när ventilen öppnar så är det helt normalt.

    .
    Ok så denna ska altså inte "pysssa" mer än orginal "dumpen"? för med orginalen fick man ju ett litet pys ljud iallfall men denna så låter det inget hör bara visslet från turbon och sen när jag släpper gasen så är det tvärr tyst :S har för mig att det va nån som skrev i ett tidigare inlägg att det skulle låta lite mer med denna dumpen även fast det är en återcirkulernade. Och angående oljan som kom in i dumpen kan det "skada" på nått sätt. Va även ner till vw återförsäljaren nyss och krångla lite så han skulle ta hem rätt ventil. har den imorrn kl 7 =) nu får jag N249 ventilen och inte N112 :P så ska väl försöka att byta den imorrn. så får vi se. Dock som sagt så kvarstår problemet dumpen hjälpe icke att byta :P

  15. #55
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Goffe4:a Visa inlägg
    Ok så denna ska altså inte "pysssa" mer än orginal "dumpen"? för med orginalen fick man ju ett litet pys ljud iallfall men denna så låter det inget hör bara visslet från turbon och sen när jag släpper gasen så är det tvärr tyst :S har för mig att det va nån som skrev i ett tidigare inlägg att det skulle låta lite mer med denna dumpen även fast det är en återcirkulernade. Dock som sagt så kvarstår problemet dumpen hjälpe icke att byta :P
    Det skadar dock inte att ha en ny och garanterat hel ventil.

  16. #56

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Det skadar dock inte att ha en ny och garanterat hel ventil.
    Nej nej absolut inte =) Gött att veta att den är byt. Men vart bara lite besviken på "pyset" :P men jag antar att jag får klara mig utan det =)

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Problemet med oljan har jag inget vettigt svar på. Men om det lät pys pys med orginaldumpen så kanske du hittat ett fel iaf. Den kan vara spräckt? Och är du hundra på att det är just en forge du köpt, läste något om "forge modell". Mjukaste fjädern ska vara grön och hålla upp till ett bar.
    Vill du ha pysljud är öppet filter ett alternativ.

    //nelik

  18. #58

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av nelik Visa inlägg
    Problemet med oljan har jag inget vettigt svar på. Men om det lät pys pys med orginaldumpen så kanske du hittat ett fel iaf. Den kan vara spräckt? Och är du hundra på att det är just en forge du köpt, läste något om "forge modell". Mjukaste fjädern ska vara grön och hålla upp till ett bar.
    Vill du ha pysljud är öppet filter ett alternativ.

    //nelik
    Tack för responsen som vanligt nelik! =) jepp hundra på att det är en forge det är nämligen denna http://www.do88.se/p/motor-tuning/du...orge-25mm.html

    Ja vet i fan om det är bra att motoroljan kom in i dumpen men jag torka rent den så det skala inte va nått problem nu. hade dock förväntat mig lite mer "pys pys"

  19. #59
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Goffe4:a Visa inlägg
    Ja vet i fan om det är bra att motoroljan kom in i dumpen men jag torka rent den så det skala inte va nått problem nu. hade dock förväntat mig lite mer "pys pys"
    Olja i dumpen – Det är väl helt normalt. Den kommer väl från vevhus ventilationen förmodar jag. Då jag bytte ” Diverter Valve” på min GTI så var där spår av olja. Då hade den gått en 1500 mil tror jag. (Orsaken till bytet får sägas vara "finlir", ej pga att något gått sönder)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #60

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Tänkte dela med mig lite bilder på pärlan dock är hon inte i det renaste laget just nu men ni får ha lite överseende med detta.

    MVH =)

    http://www.speedyshare.com/files/30205176/P1020164.JPG
    http://www.speedyshare.com/files/30205190/P1020166.JPG
    http://www.speedyshare.com/files/30205206/P1020167.JPG
    http://www.speedyshare.com/files/30205216/P1020168.JPG
    http://www.speedyshare.com/files/30205237/P1020169.JPG

    Edit: sorry om det blir lite rörigt med alla länkar men jag vet inte hur man lägger upp så bilderna kommer direkt i inlägget XD
    Senast redigerad av Goffe4:a den 2011-09-06 klockan 18:50.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin