Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Patsch
    Gäst

    Motorproblem med Polo 1,4 -04:a

    Hej!

    Ny här och hoppas på att få hjälp. Till problemet:

    Min sambos VW Polo 04:a har ett intermittent fel. Hon har haft bilen ett halvår. Vid två tillfällen har bilen direkt efter start bara gått på tomgång, utan att alls reagera på gaspedalen. Lampan "EPC" samt lampan för avgas/miljömätning(?) har då lyst. Båda gångerna har det släppt efter någon minut och efter tändningen slåts av och bilen återstartats.

    Idag hände något nytt, vid accelaration ut på motorvägen högg bilen till kraftig, varvräknaren ramlade, men kom återigen efter några millisekunder. Inga varningslampor tändes vad jag hann se. Jag körde bilen ett par minuter till innan jag var framme utan problem.

    Jag har sökt runt lite, men det finns många ideér vad det kan vara:

    *Glapp/oxid nånstans. Styrboxens anslutningar?
    *Kamaxelgivaren? Hittar dock ingen sådan i vare sig mekonomens eller autoexpertens sortiment.
    *Lambdasonder?
    *Något helt annat?

    Jag önskar råd om hur jag ska gå vidare med felsökning av detta. Bilen är som sagt en 02:a 1,4 16V med styvt 12 000 mil på nacken.

    tack på förhand!
    Senast redigerad av Patsch den 2011-08-29 klockan 10:39.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du måste göra en felkodsavläsning av motorstyrdonet.
    Utan felkoder att gå på är det svårt att veta vad problemet är.

  3. #3
    Patsch
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Du måste göra en felkodsavläsning av motorstyrdonet.
    Utan felkoder att gå på är det svårt att veta vad problemet är.
    Okej. Lagras felkoderna även om det tillfäligtvis verkar som felet är borta?

    EDIT: Bilen är en 04 och inget annat.
    Senast redigerad av Patsch den 2011-08-29 klockan 10:39.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hade likande symptom på min förra golf 1,6Fsi, där det var vevaxelgivaren som spökande felkod P0321 förvevaxelgivare omöjlig signal och satte tillslut även felkoder på Nox-givaren samt islutändan ytterligare 10-15 andra felkoder :-) bilens toppfart var ca 80-100km/t , bilen hade garanti kvar VAG-verkstaden hade bilen i en månad för att fixa felen,allt byttes ut innan man kom fram till att det var det som jag misstänkte, just denna givare, bilens felkoder blir som regel kvar till man raderar dom

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin