Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    mojoman
    Gäst

    Nybliven Lupo ägare, dags för att piffa upp lilla smurfen !?

    Som sagt sålde min audi S2 och skaffade en billigare pendlar bil (frugan hade nog ett finger i detta beslut samt nyfödde sonen hade sin lilla påverkan), en liten Lupo med 1/4 hästarna och vridet samt 1/2 av drivande hjul. Men måste säga att denna bil känns riktigt bra att köra trots de lilla formatet och lilla motorn. Får ens tankar att gå tibax i tiden då man puttra runt i en golf MK2, lite gokart känsla över det hela. Jaa de va lite drabbel om det..........nu till problemet, TRIMM DJÄVULEN HAR INTE GÅTT UR KROPPEN

    Saker jag inte gillar med lupon och skall ändras på
    1. Väghållningen, gungbräda är väl en bra liknelse
    2. Motorn, väldigt snål men så tråkig, gillar inte o bli omkörd av bussar :P
    3. Säterna, kyrkbänk

    Saker jag gillar med lupon
    1. skatten
    2. försäkringen
    3. bränsleförbrukningen
    4. insidan (faktisk rymlig liten smurf, förutom skuffen)
    5. fungerande AC
    6. fartkänslan

    NR1 på denna smurf blir väghållnings sats så fort man får lite extra över

    NR2 Motorn Har kikat runt på forumet en hel del på några projekt, kollat vilka motorer som finns på laga.se och jämfört info på olika polo och lupo motorer. Verkar sitta samma motor på dessa modeller.

    NR3 Sportstolar, så frågan är om lupo eller polo har sportstolar som orginal ?

    Nu till den största funderingen jag har, en top från en GTI antingen 1.4 motorn (motorkod AFH) eller 1.6 (motorkod AVY) kommer denna att fungera på min smurf ? Funderar även på att ta kammarna från en 1.6 GTI motor och slänga i min 1.4 kommer detta att fungera ? Hittar inge info om dessa kammar om lyft, durration osv

    Motorn som sitter i lupon är en 1.4 16 ventilers med 55kW, motorkod AHW

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Kul med en till Lupo-ägare! Hör med Norpan här på forumet, han kan allt och lite till om dessa bilar

  3. #3
    MiWi
    Gäst
    AFH-toppen tillhör en annan motorfamilj, så den kommer inte passa

  4. #4
    mojoman
    Gäst
    då får man följa norpans recept, AUS topp o kammar. Få se om man orkar bearbeta toppen lite extra. Insuget kan man nog garaterat få till bättre än vad det är i dagsläget. Blir väl och svetsa ett extraktor rör eftersom jag inte hittat några på nätet 4-2-1 rör blir det då, dimensionerna på rören vet jag ej i dagsläget få se va de blir.

    Sen kommer bilen att lättas en del, nån som vet vad bakluckan och huven väger på dessa små giganter ?

    Nu blir de o googla fram mer info om denna lilla smurf =D
    Senast redigerad av mojoman den 2011-08-29 klockan 21:02. Anledning: glömde en fråga

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Citat Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    då får man följa norpans recept, AUS topp o kammar. Få se om man orkar bearbeta toppen lite extra. Insuget kan man nog garaterat få till bättre än vad det är i dagsläget. Blir väl och svetsa ett extraktor rör eftersom jag inte hittat några på nätet 4-2-1 rör blir det då, dimensionerna på rören vet jag ej i dagsläget få se va de blir.

    Sen kommer bilen att lättas en del, nån som vet vad bakluckan och huven väger på dessa små giganter ?

    Nu blir de o googla fram mer info om denna lilla smurf =D
    Det receptet funkade fint men du behöver mera soppa, funkar bra med ställbar regulator.
    Aus toppen behöver inte mer portning, är fin som den är, har några före/efter bilder i min projekttråd på orginal vs. AUS.

    Vad gäller väghållning så är det bussningar fram och grövre krängare som gäller, coilovers runt om och en krängare
    bak då det ej finns någon orginal.
    Polo Gti 6n2 Passar rakt på fram i Lupo och är 23mm. Bak säljs på Awsome gti store i england.
    Körde med AUS insug på min och det funkar ypperligt, bara bygga ett fäste till gasvajern men det är mindre problem.

    Extraktor finns till polo 6n2 Gti och passar på Lupon med lite smärre mod.

    Min gamla motor lämnade 105hk och 142nm@ 5500rpm med orginal styrsystem+regulator. Då hade jag ingen extraktor men
    en större katalysator från en Golf mk4 gti och grövre framrör.

    Vad gäller kaross delar så går det att plocka Alu. baklucka och huv från Lupo 3L, ska man lätta mera så är det även tunnare rutor i 3L... : )

  6. #6
    mojoman
    Gäst
    Man tackar för det, utförligt och bra, nu till ritningsbordet o börja planera lite inköp =D

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kul med ännu en liten rackare här på forumet, skall bli kul att följa!

  8. #8
    mojoman
    Gäst
    Är det nån här som har stenkoll vilka motorer som är lika med AHW ? tittat på en ARC maskin ser lika ut men omöjligt att avgöra om den toppen passar på AHW. Skulle nästan behöva åka till VAG återförsäljare o låna deras dator o kika några timmar vilka delar som går ihop o vilka inte :/

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    ARC toppen passar på AHW blocket men en Arc motor från en lupo Gti passar inte mot Lupo vxl.lådan däremot en ARC/AVY från
    en Polo 6N2 Gti passar.

  10. #10
    mojoman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    ARC toppen passar på AHW blocket men en Arc motor från en lupo Gti passar inte mot Lupo vxl.lådan däremot en ARC/AVY från
    en Polo 6N2 Gti passar.
    Har denna motor modell kraftigare vevstakar och kraftigare kolv, såg att du hade sådana i din motor innan uppgraderingen till 1.8T

  11. #11
    mojoman
    Gäst
    Projektet lagd på is tills vidare, nu jagar man efter ARC eller AVY motor. Tills en sådan hittats står projektet i vilo. Visserligen bromsar o väghållning kan fixas direkt men avvaktar med dessa då de går att få fram snabbt.....så tills en motor hittas så kommer det vara ganska tyst i tråden

  12. #12
    Robzter
    Gäst
    om rätt bud inkommer så kan norpans gamla setup vara till salu då jag också är sugen på att gå i norpans fotspår med en 1.8T

  13. #13
    mojoman
    Gäst
    bud, hmmm sätt ett pris på prylarna. Är inte säker än om man kommer att nöja sig med bara 105hp. Kommer nog vilja gå steget längre.......saknaden efter styrka i motorn är stor när man gjorde sig av med S2:an

  14. #14
    Robzter
    Gäst
    hehe det är iof sant. jag är ju sugen på en 1.8T fast jag har en RX-7a på ca 700hp

  15. #15
    mojoman
    Gäst
    jobbig sjukdom det där med trimmdjävulen, trimmilus lurilus på latin =D hade du ett riktpris ? Kan va en bra grund o börja bygga vidare på

  16. #16
    Landen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Robzter Visa inlägg
    om rätt bud inkommer så kan norpans gamla setup vara till salu då jag också är sugen på att gå i norpans fotspår med en 1.8T
    Jag kan eventuellt vara intresserad av den motorn med. Ställer mig som nr:2 i kön

  17. #17
    mojoman
    Gäst
    Hittade nått riktigt intressant till lille smurfen ett par trimm kammar från catcams vad skulle ni tro om man slänger i ett par sådana i smurfen eller skulle de fungera lika bra med ett par kammar från en GTI spis. Givetvis kommer toppen att bearbetas så man får upp flödet i den. Men med tanken på norpans effekt uttag på 105Hp med "standard" delar så borde väl denna landa ett snäpp högre ? länk till kammarna

    http://www.dli-teknik.se/index.php?s...od=946&lang=sv

    Återstår bara ett problem, inställning av kammar ! Verkar inte finnas några ställbara kamdrev till dessa motorer. Känns lite surt o lägga ut 6200 på kammarna o sen inte kunna ställa in dom ordentligt o kanske misssar 10-15 Hp pga det. Nån som vet om det finns ställbara kamdrev till dessa motorer ?

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Vilken insprutning har du tänkt köra med dessa kammar??

    Orginalinsprutningen har varvstopp på 5500rpm och det finns mej veterligen ingen som mappar dom
    i sverige.
    Anledningen till mina 105hk var just varvstoppet, jag körde med orginalinsprutningen och ställbar regulator.
    Hade jag kunnat flytta upp varvstoppet så hade det blivit fler hk.

  19. #19
    mojoman
    Gäst
    har kikat på NIRA verkar va den som fått bäst kritik på flesta forumen. Men problemet är fortfarande ställbara drev, utan sådana blir nog ett motorbyte ett bättre alternativ

  20. #20
    mojoman
    Gäst
    Denna tråd kan plockas bort, så missnöjd med hela bilen så den såldes efter 2 mån. Ska man ha power och väghållning utan att bygga om ALLT får man nog köpa en bättre bil. Småbil aldrig mer första och sista EU moppen för min del..............vet att de finns folk som gillar sina lupos men helt ärligt förstår jag att produktionen las ner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin