Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142

    Golf IV GTI eller Audi a3 1.8T ?

    Behöver en andrabil.

    Funderar på en Golf IV GTI eller en Audi 1,8T
    Tänkte lägga ca 40 000:-

    Någon som har tips, råd eller synpunkter på vilken av dessa två modeller man ska välja?
    Något man ska se upp med?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    De är ju mekaniskt väldigt lika, så där är det inte några större skillnader.
    A3:an har det äldre vacuumstyrda centrallåset, brukar vara stabilare än Golf 4:ans elektriska dito.

    För övrigt så tycker jag att Gti:n är oändligt mycket snyggare, både interiört och exteriört, därför hade jag valt den alla dar i veckan.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Är det samma drivlina i dessa två bilar?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Ja, samma motor och liknande låda. Sen finns ju båda i lite olika utförande ber på årsmodell, typ 150 el 180 hk. Audin gick nog att få med 4WD till den starkare motorn vill jag minnas.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Hade tänkt mig 150 hk, tvåhjulsdrivet...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Golfen ä billigare med sportstolar mm. Acc i alla svensksålda iaf.
    A3 ä är det väl bara ambition som likvärdig i utrustning. Å lite dyrare än tex A3 atraction som ä den vanligaste.
    Å andra sidan är audin ingen gti och kanske är lugnare körd mm.
    En gti är en gti.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Är temperamentet på motorerna i de två bilarna lika, eller finns skillnader?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Drivlinorna är samma sak. Det kan skilja lite på bussningar, motorupphängning. Även Seat Leon och Skoda Octavia finns med denna specifikation. Leon endast i 180hk utförande. Audi A3 har stora problem med rost i nederkant på framdörrarna. Ett materialfel som man kan se spår av på många A3r av typ 8L. Jag har haft båda och anser att Audin känns mer solid interiört. Inga konstiga oljud och mycket hög kvalitet på plaster och tyger. Allt som allt hade jag dock valt en 5-dörrars Golf 1J. Även om också den har sina brister.

  9. #9
    MiWi
    Gäst
    Inte att förglömma att A3 1,8T har lägre försäkringskostnader jämfört med Golf GTI, trots att det tekniskt är samma bil.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Drivlinorna är samma sak. Det kan skilja lite på bussningar, motorupphängning. Även Seat Leon och Skoda Octavia finns med denna specifikation. Leon endast i 180hk utförande. Audi A3 har stora problem med rost i nederkant på framdörrarna. Ett materialfel som man kan se spår av på många A3r av typ 8L. Jag har haft båda och anser att Audin känns mer solid interiört. Inga konstiga oljud och mycket hög kvalitet på plaster och tyger. Allt som allt hade jag dock valt en 5-dörrars Golf 1J. Även om också den har sina brister.
    Vad är det för brister Golfen har då?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Lister vid rutorna på bakdörrarna som rostar, ibland lite dålig inpassning av dörrarna. Bland annat. Inget allvarligt. Jag tar hellre det än de rostande framdörrarna på A3 typ 8L.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Jäkligt synd på A3orna att dörrarna rostar så förbannat. Tror min var 4-5 år och dörrarna var helt bruna och bubbliga nedtill. Lackade om o fixade och det höll i max ett år. Annars är det en mycket trevlig bil.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Vad beror detta problem på då?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Dåligt materialval. Det är något med listen och skruvarna som inte lirar med resten av dörrplåten, om jag minns rätt. Och Audi vägrar givetvis att hantera det på rostskyddsgarantin. Titta noga på de A3 8L som snurrar i trafiken så lär du se att det är tämligen vanligt.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Någon som vet hur Audis motor på 180 hk som sitter i a3 1.8ts är?
    Vad skilljer den och vanliga 1.8t motorn på 150 hk?

    Fördelar / nackdelar mellan dessa motorer?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    180hk motorn finns i bland annat VW Golf GTI, Audi A3 1.8Ts, Skoda Octavia RS och Seat Leon 20VT.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    turboaggregat och programvara som skiljer 180 ifrån 150hk modellen.. k03s vs k03.. bara fördelar med 180ts motorn.

    -01 kom e-gas och ESP som standard, electronic stability program, antisladd dvs, tillsammans med ABS, ASR(anti skid regulation där gasspjället stryper å reglerar fästet om drivhjulen slirar), EDL(electronic differential lock ala bromsar via abs styrdonet, vid hjulspinn på ett hjul).. innan dess fanns det flera olika varianter med tex endast abs.. abs/asr, abs/asr/esd.

    så oavsett bilval är mitt råd att titta på -01 å nyare, då ett ganska rejält lyft gjordes av bilens elektronik, ecu mm.

    i övrigt tycker jag a3:an känns mer robust på alla sätt å vis, mycket trevlig bil, speciellt i quattro-utförande, men nu skulle du ju ha en fwd.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Hur är det med service- och reservdelskostnader då?
    Är det mkt dyrare med 1,8 ts motorn?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej. Det är i grunden samma typ av motorkonstruktion och inget utav dom är extrem på något sätt. Det är samma olja osv.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Macke W
    Ort
    Töllsjö
    Inlägg
    142
    Har hittat en A3 med 1,8 TS motor, årsmodell 01.

    Bilen har gått ca 14 500 mil, verkar välservad.
    Papper på det som är gjort och besiktningspapper finns med från det att bilen var ny.

    4 tidigare ägare...

    Skulle få den för 50 000:-
    Är det ett bra pris?

    Är det något speciellt man ska se upp med på dessa bilar?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin