Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165

    Byta värmetal på tändstift vid trimmad motor?

    Har lite problem med knack/självdetonation ibland vid högre varvtal +5000 rpm, och lite högre temp i motorn, kom just på att jag aldrig bytte till andra kallare tändstift när jag trimmade motorn.

    Motorn är en 2L med Gti 8v topp (golf mk2), 11:1 i komp, portad & planad, 276 graders kam + ställbart kamdrev.

    Kör idag på origina NGK BUR6ET, frågan är då om jag skall byta till stift som är 1 eller 2 värmetal kallare ( 7 eller 8)?

    16v har visst NGK BKUR7ET, räcker det, eller är det bara och köpa 7r och se, och om det inte hjälper byta till 8r?

    Vad kör no för stift?
    "Gappar" ni om era?

  2. #2
    Quattro_mannen
    Gäst
    7r kan aldrig vara fel men om den knackar över 5000rpm så skulle jag nog kolla hur tändningen ligger på högre varvtal.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jo tändningen ska ställas ner, står just nu på original +6-8 grader, men trimchippet ställer nog upp tändningen en del mer än originalets +32 grader vid högre varvtal. Ska ställa om kammen också lite för att experimentera lite.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    va kör du för sprut på motorn?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Digifant 2 utan lambda/kat, Tyvärr...

    Funderar på Megasquirt eller kanske Digi 1 konvertering under vintern, får se vad man har råd och tid med, ska ju gå igenom besiktningen med

    Inser att endast tändstiften inte lär fixa problemet helt, men lär väl hjälpa lite

  6. #6
    mrpete
    Gäst
    Sitter i ungefär samma sits som du och funderar över vilka stift jag ska välja till min motor.

    Hur ställer din motor tändningen på din motor, genom att vrida fördelaren?

    Det finns olika sätt att modifiera fördelaren, jag har gjort följande.

    ändra den mekaniska förställningen av tändning
    plugga vakuumförställning av tändning.

    Genom att ta bort den tjockare av de två fjädrarna på den mekaniska förställningen i fördelaren och plugga vakuumanslutningen så kommer tändningen att vara maximalt förställd vid 3000rpm och uppåt. Då ställer du tändningen på den förtändning du önskar vid 3000 varv, inte på tomgång. För detta så behövs en stoboskoplampa som du kan ställa önskad förtändning. Sen ställer du mot nollningsmärket och ej "diamanten".

  7. #7
    Quattro_mannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Sitter i ungefär samma sits som du och funderar över vilka stift jag ska välja till min motor.

    Hur ställer din motor tändningen på din motor, genom att vrida fördelaren?

    Det finns olika sätt att modifiera fördelaren, jag har gjort följande.

    ändra den mekaniska förställningen av tändning
    plugga vakuumförställning av tändning.

    Genom att ta bort den tjockare av de två fjädrarna på den mekaniska förställningen i fördelaren och plugga vakuumanslutningen så kommer tändningen att vara maximalt förställd vid 3000rpm och uppåt. Då ställer du tändningen på den förtändning du önskar vid 3000 varv, inte på tomgång. För detta så behövs en stoboskoplampa som du kan ställa önskad förtändning. Sen ställer du mot nollningsmärket och ej "diamanten".

    Går inte att modda en Digifant fördelare på samma sätt då den inte har varken vacum eller centrifugalreglering.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Nu står tändningen som den ska vara original + 6 - 8 grader.

    Skulle vilja köpa VAG tändinställningsverktyget med givare mot svänghjulet så att du hela tiden ser tändförställningen, dom börjar ju avyttras lite från verkstäderna nu men har ej hittat än, får kolla hemlandet.

    Hittar bara NGK BKUR7ET stift nu så ska pröva med dem, orkar inte med iridium etc bara dyrt hellre byta ofta

    Jag har en GZ fördelare liggandes som det går att göra så på men får se om jag ids.

    Ska skaffa indikatorklocka så att jag kan mäta exakt vilka grader kolven vänder i toppläge och på så sätt få fram true TDC och ställa kammen efter det (mäta genom tändstiftshålet så man slipper lyfta toppen). Och sen ställa tändning därefter

  9. #9
    mrpete
    Gäst
    Aa, just ja.. tänkte att det kanske såg lite annorlunda ut med digifant.. men var ju värt att chansa på iaf :P men men..

    Indikatorklocka är ett mkt användbart verktyg jag tänkt skaffa också, dock har jag för mig farsan hade en låg jag kan ta...

    Hur som helst.. tänk på en grej bara om du kikar på olika tändstift. Bosch har omvänd gradering, lägre tal är kallare stift istället för tvärtom.

    Tycker inte heller det känns värt att satsa på iridium när det är såpass mkt dyrare. Okej, kanske sen när man hittat vilket värmetal som funkar bäst.. men tills dess känns det mer värt att labba med lite olika billigare stift.

  10. #10
    mrpete
    Gäst
    På Ebay finns dock en massa stift till sjukt bra pris! Både vanliga, bosch super4, iridium etc.

    http://www.ebay.co.uk/sch/Car-Tuning...=p3286.c0.m282

    Edit: Här finns även Halo-tändstift som ska vara ännu bättre.. om det är sant vet jag dock ej.. någon herrejösses-skillnad lär det inte vara..

    http://www.ebay.co.uk/itm/Halo-premi...item1c03cf914a
    Senast redigerad av mrpete den 2011-08-28 klockan 20:24.

  11. #11
    mrpete
    Gäst
    Är det samma tändstift JJ, PG, DX, etc som KR ?

    Funderar på att köpa NGK BKR7EIX dvs ett iridumstift med värmetal 7, vilket jag hittade på ebay för 5£ st. Men det står att det är till 1,8 KR.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Kollade jag rätt så bör det vara samma gånga etc, men jämför stiften på NGKs hemsida

  13. #13
    mrpete
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Kollade jag rätt så bör det vara samma gånga etc, men jämför stiften på NGKs hemsida
    Okok, har du beslutat för vilka stift du ska ha? Jag funderar på dem ngk iridium då de kostar mindre än 1/4 av vad de kostar på tex mekonomen.. det mesta brukar ju vara billigare på tex ebay, men hur kan de vara SÅ mkt billigare? 50-60:- st jämnfört med ca 200:- st i Sverige ???

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Därför att om du köper stift på ex mekonomen är det många led i distrubitionen mellan tillverkare och konsument
    Alla i det ledet ska tjäna någon krona på affären.
    Sedan tillkommer moms på 25% i svenska butiker.

    Skickat från min iPhone med Forum Runner

  15. #15
    Quattro_mannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Är det samma tändstift JJ, PG, DX, etc som KR ?

    Funderar på att köpa NGK BKR7EIX dvs ett iridumstift med värmetal 7, vilket jag hittade på ebay för 5£ st. Men det står att det är till 1,8 KR.
    Den stora skillnaden är att det är 16mm nyckel ist för 21mm på de "vanliga" 8v motorerna,så stiften passar rakt av!

  16. #16
    mrpete
    Gäst
    Givetvis, det förstår jag också... Men SÅ stor skillnad brukar det inte vara även om det är mkt billigare (iaf om man bortser från fraktkostnader som kan bli mkt högre på ebay) Räknar man in frakten, som många glömmer av, så är skillnaderna inte lika brutala. Well well, man ska ju bara vara glad över att man kan få saker och ting till ett lägre pris

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Därför att om du köper stift på ex mekonomen är det många led i distrubitionen mellan tillverkare och konsument
    Alla i det ledet ska tjäna någon krona på affären.
    Sedan tillkommer moms på 25% i svenska butiker.

    Skickat från min iPhone med Forum Runner
    Okej! Det spelar ju ingen roll vilken hylsa man drar med, så då blir det två uppsättningar såna för mig med olika hårdhet.

    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    Den stora skillnaden är att det är 16mm nyckel ist för 21mm på de "vanliga" 8v motorerna,så stiften passar rakt av!

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Köpte själv BKUR7ET menade för 16v:are då det var det som de hade hemma, 16mm "skalle" ser gode tanigt ut när man är van vid 21 återkommer imorn med provkörningsresultat.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Edit.
    Senast redigerad av Janne.M den 2011-09-01 klockan 16:54.

  19. #19
    MiWi
    Gäst
    Följer detta ämne då detta är rätt relevant för min del!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Äsch... Missade att BKUR7ET inte har avtagbara toppar = passar inte mot mina tändkablar, så blir att åka och byta imorn eller nån annan dag försök göra det på e-bay

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin